داستان پیدایش اتریوم

شنبه 15 مرداد 01 ساعت 14:14
داستان پیدایش اتریوم

اتریوم دومین رمز ارزی است که پس از بیت کوین معرفی شد. داستان راه‌اندازی اتریوم و چالش‌هایی که از زمان آغاز به کار با آن رو به رو بوده، بسیار قابل توجه است. بلندپروازی‌های توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم برای ایجاد ارتقاء‌ها و برنامه‌های جدید نیز همیشه بحث برانگیز بوده است. ایده‌های اولیه اتریوم در سال ۲۰۱۳ شکل گرفت و جدیدترین نسخه آپدیتی آن در سال ۲۰۲۱ آزمایش شد. قیمت ارز دیجیتال اتریوم در بازار با نوساناتی رو به رو بوده است و سال ۲۰۱۷ به بالاترین حد خود رسید.

در این مقاله داستان پیدایش شبکه اتریوم و رمز ارز پایه آن را می‌خوانیم و مهم‌ترین رویداد‌های آن را بررسی می‌کنیم.

اتریوم چیست؟

اتریوم یک پلتفرم است که در سال ۲۰۱۴ روی شبکه بلاک چین طراحی شد. این پلتفرم توکن اختصاصی خود یا رمز ارز پایه به نام اتر را دارد که تحت عنوان ارز دیجیتال اتریوم معامله می‌شود. شبکه بلاک چین اتریوم، ۲۰ ETH  است که تراکنش‌های مربوط به ارز دیجیتال روی این شبکه انجام می‌شود.

 علاوه بر آن، بلاک چین اتریوم قابلیت‌های دیگری دارد و از قرار داد‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان اتریوم این امکان را دارند برنامه‌های متنوع غیر متمرکز را روی آن اجرا کنند.

اتریوم و بیت کوین

اتریوم پس از بیت کوین دومین پلتفرم ایجاد شده مبتنی بر بلاک چین است. انحصاری نبودن اتریوم از جمله برتری‌های آن نسبت به بیت کوین محسوب می‌شود؛ نه تنها ارزدیجیتال اتریوم بلکه توکن‌های دیگری روی این شبکه می‌توانند فعالیت کنند. حتی ارز‌های متاورسی فراوانی روی شبکه اتریوم ساخته شده‌اند.

 ارز دیجیتال بیت کوین با قیمت بالاتری نسبت به اتریوم در بازار معامله می‌شود و زودتر از آن راه‌اندازی شده است. با این حال خرید اتریوم همچنان یکی از روش‌های مناسب سرمایه‌گذاری است.

تاریخچه اتریوم

ویتالیک بوترین، یک برنامه‌نویس جوان و از بنیانگذاران اتریوم است. بوترین در سال ۲۰۱۱ (زمانی که ۱۷ ساله بود) مجله بیت کوین را تأسیس کرد. او علاقه زیادی به تکنولوژی بلاک چین داشت و معتقد بود این فناوری قابلیتی فراتر از آنچه که هست دارد. او به دنبال راه‌اندازی پروژه‌ای بود که برخلاف بیت کوین، برنامه‌های اقتصادی فراتر از ارز دیجیتال را پشتیبانی کند. بنابراین در سال ۲۰۱۳ ‌اندیشه‌های اولیه راه‌اندازی اتریوم به ذهن بوترین خطور کرد و آن را برنامه‌نویسی کرد.

 یک سال بعد بوترین به همراه دیگر بنیانگذاران اتریوم، کمپینی راه‌اندازی کردند که سرمایه‌گذاران زیادی در آن حضور داشتند. این افراد توانستند تعداد زیادی توکن اتر به شرکت‌کنندگان کمپین بفروشند و بیش از ۱۸ میلیون دلار به دست آورند. اولین معرفی رسمی اتریوم به عنوان یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین در سال ۲۰۱۵ بود که تحت عنوان Frontier شناخته می‌شود. از آن زمان تا کنون این پروژه پیشرفت‌های زیادی داشته است و امروزه صد‌ها توسعه دهنده در آن فعالیت می‌کنند.

اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم نوظهور که در حال توسعه بود، در سال ۲۰۱۶ با یک شوک مواجه شد؛ یک هکر ناشناس با هک این DAO، ۵۰ میلیون دلار اتر به سرقت برد. پس از این اتفاق علاوه بر خسارت مالی که به توسعه‌دهندگان وارد شد، امنیت پلتفرم نیز زیر سؤال رفت. در این زمان تنها دغدغه بنیانگذاران آن، حفظ یکپارچگی شبکه و جلوگیری از خسارات بیشتر بود.

در پی این اتفاق، شکافی در جامعه اتریوم ایجاد شد که به آن هاردفورک می‌گویند. در نتیجه‌ی آن دو بلاک چین تشکیل و به عبارتی یک زنجیره جدا تحت عنوان اتریوم کلاسیک ایجاد شد. از همان زمان اتریوم کلاسیک راه خود را به تدریج از اتریوم جدا کرد و اکنون ارز دیجیتال آن مستقل از اتریوم در بازار معامله می‌شود.

 

تاریخچه قیمت اتریوم

پس از به وجود آمدن اتریوم کلاسیک که هاردفورک اتریوم است، قیمت ارز دیجیتال اتر در بازار دچار نوسانات زیادی شد. با این حال این ارز در سال ۲۰۱۷، بیشتر از ۱۳۰۰۰ درصد رشد کرد. این رشد قابل توجه، سرمایه‌گذاران زیادی را جذب کرد. با این حال از سال ۲۰۱۷ که قیمت آن با اصلاح رو به رو شد تا الان نوسانات زیادی داشته است. پیش بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد این ارز دیجیتال احتمالا با رشد قابل توجهی رو به رو خواهد بود.

اتریوم می ‌تواند از بیت کوین پیشی بگیرد؟

اتریوم یک پلتفرم جوان است که تا کنون با چالش‌هایی رو به رو بوده است. در نتیجه مسائل امنیتی شبکه تقویت شده و آماده امتحان برنامه‌های جدید است. توسعه‌دهندگان آن برنامه‌های نامحدود و کاربردی برای آن در نظر گرفته‌اند که می‌تواند آن را به یک پلتفرم برتر نسبت به بیت کوین تبدیل کند. ارتقاء ها، اقدامات اصلاحی اتریوم و‌ ایده‌های جدیدی از جمله اتریوم ۲، آن را از بیت کوین متمایز می‌کند.

اتریوم۲.۰ چیست؟

اتریوم۲.۰ یک نسخه به روز از اتریوم است که شبکه آن طبق سیستم اثبات سهام کار می‌کند. اتریوم هم اکنون مبنی بر سیستم اثبات کار روی بلاک چین فعالیت می‌کند که بنیانگذاران اتریوم۲.۰ به دنبال تغییر این الگوریتم هستند.

در پروتکل اثبات کار، تراکنش‌های شبکه توسط ماینر‌ها صورت می‌گیرد و اعتبار سنج‌ها، این تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند. به عبارتی ماینر‌ها، با حل توابع پیچیده شبکه، بلاک‌ها را به زنجیره‌های دیگر بلاکچین وصل می‌کنند و تراکنش‌ها را به ثبت می‌رسانند.

استیکینگ اتریوم۲.۰

نسخه جدید اتریوم به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در سپرده‌گذاری( استیکینگ) آن شرکت کنند. این امکان برای کاربران فراهم است که دارایی خود را از شبکه اتریوم به شبکه جدید منتقل کنند. چرا که توسعه‌دهندگان، دو زنجیره را با هم ادغام کرده و تا زمانی که کاملا یکی شوند، سیستم اثبات کار حذف نخواهد شد.

سیستم جدیدی که تحت عنوان اجماع اثبات سهم آزمایش شد به نحو دیگری به اعتبار سنج‌ها پاداش می‌دهد. یعنی اعتبار سنج‌ها به جای تکمیل و تأیید تراکنش‌ها با حل توابع، بر اساس ارزش تراکنش پاداش می‌گیرند. فاز اول و نسخه آزمایشی اتریوم ۲ روی شبکه بیکن چین در سال ۲۰۲۰ انجام شد و دو فاز دیگر آن برنامه‌ریزی شده و در راه است.

هاردفورک لندن

یکی از چالش‌هایی که اتریوم در طول مسیر پیشرفت خود با آن رو به رو بوده است ارتقاء ۱۵۵۹ EIP- یا هارفورک لندن است. در این آپدیت تعداد زیادی اتر از بین رفت که معادل ۵.۳ میلیارد دلار به توسعه‌دهندگان آن خسارت وارد کرد. هارفورک لندن در سال ۲۰۲۱ رخ داد و ۱.۹۸ میلیون سکه اتر را از بین برد.

سخن پایانی

در مطالب فوق، داستان پیدایش اتریوم را به عنوان یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های بلاک چین شرح دادیم. بنیانگذار اتریوم (بوترین) توانست ‌ایده خود در سال ۲۰۱۳ را تا سال ۲۰۱۵ به طور کامل به اجرا برساند. بوترین که ابتدا در مجله بیت کوین کار می‌کرد، اتریوم را برنامه‌نویسی و به سرمایه‌گذاران معرفی کرد.

 این پروژه نه تنها تجارت ارز دیجیتال را برای کاربران تسهیل می‌کند بلکه برنامه‌های متعدد دیگری فراتر از کریپتوکارنسی در اختیار عموم قرار می‌دهد. اتریوم با ‌ایده پردازی‌های یک جوان علاقه‌مند به بلاک چین ایجاد شد و در آینده با الگوریتمی متفاوت از الگوریتم کنونی بلاک چین فعالیت خواهد کرد. ارز دیجیتال اتریوم اکنون از لحاظ قیمت در جایگاه دوم بازار رمز ارز‌ها قرار دارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar