چطور از بورس خودرو بخریم؟

یکشنبه 9 مهر 02 ساعت 14:15
چطور از بورس خودرو بخریم؟

چگونه از بورس خودرو بخریم؟ این سوال بسیاری از افراد متقاضی برای خرید خودرو با قیمت کمتر از بازار آزاد است. بورس کالا فرصتی است که خرید خودرو با قیمت پایین‌تر از بازار را برای شما امکان‌پذیر می‌کند. برای خرید هرگونه کالایی مانند خودرو از بورس کالا باید یک بورسی داشته باشید. هر کد بورسی امکان خرید یک خودرو سواری از بورس کالا را دارد. متقاضیانی که پیش‌تر در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو سواری شده‌اند امکان ثبت سفارش مجدد نخواهند داشت. در این مقاله برای پاسخ به پرسش «چطور از بورس خودرو بخریم؟» مراحل را به‌صورت گام‌به‌گام شرح می‌دهیم.

گام اول خرید خودرو از بورس؛ ثبت‌نام در سامانه سجام و گرفتن کد بورس

برای خرید خودرو از طریق بورس باید ابتدا از طریق سامانه سجام اقدام به دریافت یک کد بورس کالا کنید. از طریق سامانه‌های آنلاین بورس کالا کارگزاری‌ها می‌توانید یک‌روزه کد بورسی خود را دریافت کنید. برای ثبت‌نام در این سامانه و دریافت کد بورسی نیاز به احراز هویت نیز دارید. سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سجام نامیده می‌شود، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌منظور ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. مدارک لازم برای ثبت‌نام در سامانه سجام عبارت‌اند از:

  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی شناسنامه
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • اطلاعات بانکی شامل شماره حساب، شماره شبا، نام بانک، نام و کد شعبه
  • آدرس و مشخصات پستی

تحویل خودروهایی که از بورس خریداری می‌شود، شرایط تحویل فوری ندارند. ازاین‌رو اگر به‌دنبال خرید خودرو با شرایط تحویل فوری هستید، پیشنهاد می‌کنیم از شرکت‌های ارائه‌دهنده شرایط اقساطی ماشین بگیرید. برای مثال خرید اقساطی بهمن خودرو با تحویل فوری بوده و پلن‌های ویژه‌ای به مشتریان ارائه می‌دهد که خرید ماشین‌های این گروه را بسیار آسان می‌کند.

گام دوم؛ ثبت‌نام در کارگزاری برای خرید ماشین از بورس کالا

پس از ثبت‌نام در سامانه سجام از طریق کد بورسی دریافت شده باید در یک کارگزاری مانند آگاه، مفید یا سایر کارگزاری‌ها عضو شوید. با ثبت‌نام در کارگزاری، انجام معاملات بورس کالا را بسیار آسان‌تر خواهید کرد؛ حتی در برخی موارد می‌توانید از کارشناسان کارگزاری‌ها برای انجام امور معاملاتی خود کمک بگیرید.

عرضه خودروها در بورس کالا در زمان‌های متفاوتی انجام می‌شود که پیش از آن از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد. ازآنجایی‌که زمان و تعداد خودروهای قابل عرضه در بورس کالا مشخص نیست، ممکن است خرید ماشین از بورس کالا بسیار دشوار باشد. در بسیاری از مواقع خرید خودرو قسطی و استفاده از پلن‌های ویژه شرکت‌ها بسیار راحت‌تر و بهتر خواهد بود.

درست است که مبلغ نهایی ماشین در خرید اقساطی از بورس کالا بسیار بیشتر خواهد بود؛ اما توجه داشته باشید که نسبت به تقاضا، تعداد بسیار کمی از هر خودرو عرضه می‌شود. برای مثال، شرکت کرمان موتور فروش اقساطی برای خودرو‌های خود دارد که پلن‌های ویژه آن خرید این ماشین‌ها را بسیار آسان می‌کند.

گام سوم خرید خرید ماشین از بورس کالا؛ افتتاح حساب وکالتی

در پاسخ به پرسش «چطور از بورس خودرو بخریم؟» توجه داشته باشید که متقاضیان برای خرید خودرو از بورس کالا باید حساب وکالتی داشته باشند. حساب وکالتی برای واریز وجوه پیش پرداخت نزد بانک‌های منتخب افتتاح می‌شود. توجه داشته باشید که حساب وکالتی با آن حسابی که برای ثبت‌نام در سامانه سجام معرفی کردده‌اید، متفاوت خواهد بود. حساب وکالتی را برای دریافت کد بورس کالا نیاز خواهید داشت و پول اولیه خودرو را باید در این حساب واریز کنید. متاسفانه پس از واریز پول به حساب وکالتی خرید خودرو شما قطعی نخواهد بود.

اگر به‌دنبال خرید قطعی خودرو با هزینه کمتر هستید، پیشنهاد می‌کنیم پلن‌های فروش اقساطی خودروهای چینی  و ایرانی را نیز بررسی کنید. خرید اقساطی خودرو با هزینه اولیه کمتر، خودرو ارزشمند‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین تحویل خودروهای اقساطی معمولا فوری است، اما خودرو‌های عرضه شده در بورس کالا به‌صورت فوری تحویل داده نمی‌شوند.

گام چهارم خرید خودرو از بورس؛ معرفی حساب وکالتی و واریز قیمت پایه

در این مرحله باید حساب وکالتی خود را در سامانه خرید آنلاین بورس کالا وارد کنید. با وارد شدن به این سایت و زدن گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی» می‌توانید حساب وکالتی خود را وارد سیستم کنید. پس از گذشت دو روز کاری که نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کردید، شما آماده خرید خودرو از بورس کالا هستید. تاریخ و شرایط هر عرضه از چند روز قبل از موعد در سایت بورس کالا اعلام می‌شود. فرد متقاضی باید تا روز قبل از عرضه خودرو در بورس کالا، حساب وکالتی خود را به اندازه قیمت پایه خودرو مورد نظر شارژ کند.

گام پنجم برای خرید خودرو بورسی؛ ثبت سفارش خرید خودرو و تعیین نمایندگی

متقاضی باید مبلغ پایه خودرو مورد نظر در بورس کالا را به حساب وکالتی خود واریز کند. سپس در روز عرضه می‌توان با وارد شدن در سامانه آنلاین بورس کالا درخواست خرید خودرو را ثبت کرد. ثبت درخواست به بخش معاملات کالای کارگزاری ارسال می‌شود و خودرو مورد نظر در صورت عرضه کافی خریداری خواهد شد.

بعد از تایید خرید خودرو توسط کارگزاری، فرد خریدار باید نمایندگی را برای دریافت خودرو در همان سامانه آنلاین بورس کالا تعیین کند. در نظر داشته باشید که در خرید ماشین در بورس باید هزینه‌های دیگری را نیز بپردازید. این موارد شامل مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شماره‌گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث می‌شود.

خرید خودرو تحویل فوری با شرایط پرداخت ویژه از سپند خودرو

در این مقاله به سوال «چطور از بورس خودرو بخریم؟» با شرح گام‌به‌گام مراحل آن پاسخ دادیم. این فرآیند نیازمند ثبت‌نام در سامانه سجام و کارگزاری، افتتاح حساب وکالتی، واریز پول به حساب وکالتی، و نهایتاً ثبت سفارش خرید و تعیین نمایندگی برای دریافت خودرو خواهد بود. این روش خرید خودرو ممکن است برای برخی افراد مزایایی داشته باشد، اما نیازمند توجه به شرایط و هزینه‌های اضافی مانند مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث است.

با این حال، متقاضیانی که به‌دنبال خرید خودرو با شرایط تحویل فوری هستند یا می‌خواهند هزینه اولیه کمتری را پرداخت کنند، بهتر است پیگیر پلن‌های فروش اقساطی موجود در بازار باشند. یکی از شرکت‌‌های معتبر عرضه‌کننده انواع خودرو با شرایط اقساطی مناسب، تحویل فوری و سند به نام خریدار، سپند خودرو است. این شرکت در طی سال‌ها فعالیت خود توانسته رضایت طیف گسترده‌ای از مشتریان را جلب کند. برای مشاهده انواع پلن‌های خرید اقساطی خودروهای مختلف با شرایط ویژه به وبسایت سپند خودرو (sepandkhodro.com) مراجعه کنید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar