آیا لوکسژن خودروی هوشمندی است؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
آیا لوکسژن خودروی هوشمندی است؟

” لوکسژن ” به عنوان یکی از خودروسازان تایوان شناخته می شود که مدت هاست با نشان خود پا به بازار جهانی گذاشته است. ساختار خودروسازی لوکسژن به دهه های اخیر برمی گردد و این مجموعه خودروسازی تولید چند محصول پرفروش ژاپنی را در کارنامه خود دارند.

اکنون که لوکسژن به عنوان یک خودروساز مستقل تایوانی معرفی شده است، شاهد هستیم با بهره گیری از تجارب شرکای تجاری خود و همچنین استفاده از فن آوری بومی تایوان، یعنی علم الکترونیک و IT، محصولاتی را با ویژگی های نسبتا متفاوت از رقیب ها طراحی می کند.

«هوشمند» شعار تبلیغاتی ای است که کمپانی” آرمان موتور کویر ” برای محصولات لوکسژن و این برند تایوانی در ایران برگزیده است و در بازار جهانی نیز از همین اصطلاحات برای معرفی این خودروساز استفاده می شود.

در این قسمت قصد داریم جدا از ویژگی های فنی به هوشمندی لوکسژن U6 اشاره کنیم. لوکسژن U6 موتور توربوی ۱٫۸ لیتری و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دارد که توان آن به چرخ های جلو می رسد. سبک فنی خودرو جزء الگوهای فعالیت” میزونو ” (طراح فنی نیسان جی تی آر) است، موضوعی که بیش تر در چارچوب بررسی عملکرد فنی خودرو می گنجند.

لوکسژن U6 به دوربین ۳۶۰ درجه مجهز است که شاید در بازار امروز خودروهای بالاتر از ۱۴۰ میلیون تومان، آپشن خاص و منحصر به فردی به شمار نیاید. اما این خودروی کراس اوور در کنار چهار دوربین برای دید ۳۶۰ درجه، به دو دوربین کناری نیز مجهز است. این دو دوربین اضافه در گوشه آینه های کناری نصب شده اند و نمای کناری عقب U6 را نمایش می دهند. شرکت لوکسژن در این خودرو به جای استفاده از رادار نقطه کور، دوربین نقطه کور را تعبیه کرده و به تعبیری دید عقاب را برای راننده فراهم کرده است. زمانی که شما در لوکسژن U6 هستید و برای تغییر خط و مسیر راهنمای خودرو را می فشارید، نمایش گر عمودی خودرو، نمایی کامل از نقاط کور خودرو به شما نشان می دهد و این آپشن موجب می شود شما هشیاری بیش تری نسبت به وجود رادار نقطه کور داشته باشید. همچنین در زمان پارک خودرو یا رانندگی با سرعت پایین، به محض احساس عبور شی، انسان یا وجود مانع در نقاط خارج از دید راننده، به صورت هشدار صوتی و تصویری روی مانیتور شروع به کار می کند و شما می توانید با دید بازتری نسبت به اطراف تصمیم گیری درست را در نوع رانندگی داشته باشید. یکی دیگر از کاربردهای دوربین نقطه کور در لوکسژن U6، هنگام خاموش کردن خودرو است. بیش تر رانندگان پیش از ترک خودرو در حاشیه خیابان ها یا مکان های پر رفت و آمد، مجبور هستند قبل از باز کردن در خودرو، محیط بیرون را با چرخاندن سر و بدن چک کنند تا در صورت عبور یک خودرو، در ماشین شان به خودرویی برخورد نکند. اما در لوکسژن U6 هنگام خاموش کردن خودرو، نمای دید عقاب توسط دوربین های نقطه کور روی مانیتور شروع به کار می کند و به راحتی می توانید چند لحظه ای از آن چه پشت سر و در نقاط کورتان رخ می دهد با خبر باشید.

یکی دیگر از نشانه های هوشمندی در طراحی لوکسژن U6، کاهش حداکثری زمان مورد نیاز برای رها کردن فرمان است. با این که بیش تر رانندگان قبل از حرکت، تنظیمات مخصوص خود مانند تنظیم صندلی، هد آپ و تنظیم سیستم تهویه را انجام می دهند، اما در سفرهای طولانی یا رانندگی های چند ساعتی، راننده برای جلوگیری از خستگی، بعضی تنظیمات مانند صندلی، هد آپ و سیستم تهویه را تغییر می دهد و با این کار کسل شدن راننده به کم ترین حالت خود می رسد. به همین خاطر دکمه های تنظیم صندلی راننده به جای ستون پایین صندلی روی در خودرو تعبیه شده و کم ترین فاصله ممکن را از فرمان خودرو دارد. این شیوه طراحی بیش تر در خودروهای اروپایی مشاهده می شود. همچنین دکمه هد آپ نیز پشت فرمان نصب شده و نیازی نیست برای تنظیم کردن آن حواس راننده پرت شود. تنظیمات سیستم تهویه علاوه بر قابلیت استفاده از نمایش گر به صورت دکمه ای نیز وجود دارد. امروز یکی از قواعد ارگونومی خوب، راحتی دسترسی راننده به تنظیمات خودرو است و هنگام رانندگی برای انجام این تنظیمات باید کم ترین زمان ممکن دستان راننده از فرمان رها شود. این نوع شیوه طراحی و قرارگیری دکمه ها در لوکسژن U6 متفاوت و شاید در آغاز گیچ کننده باشد، چرا که بیش تر ایرانی ها هیچ گاه با این شیوه ارگونومی مواجه نشده اند. اما زمانی که به اصول طراحی داخلی لوکسژن U6 پی می برید، مشاهده می کنید که هوشمند بودن نیز در طراحی این خودرو رعایت شده است.

اما نمایش گر بزرگ این خودرو در کنار قابلیت های مختلف برای پخش فایل های صوتی و تصویری و همچنین اتصال به وسایل دیگر، امکانات فنی خوبی را در اختیار شما قرار می دهد. راننده می تواند از این نمایش گر به صورت یک وسیله گزارش وضعیت لحظه ای خودرو استفاده کند که مدام وضعیت باد چرخ ها و اطلاعات رانندگی را گزارش می دهد. همچنین زمانی که خودرو با هر مشکلی حتی کمبود بنزین روبرو شود، علاوه بر نمایش روی صفحه آمپر، پیام این هشدار روی صفحه نمایش گر خودرو هم ظاهر می شود و اگر این آلارم ها مشکل فنی را گزارش دهند، با لمس روی نمایش گر خودرو و استفاده از ارتباط تلفنی، می توان تماس مستقیم با کارشناس فنی لوکسژن را برقرار کرد. به احتمال زیاد با تحویل نخستین سری از محصولات لوکسژن، قابلیت ارتباط با اپراتور فنی این خودروها نیز در ایران فعال می شود.

در مورد یکی از دوربین های ۳۶۰ درجه این خودرو، امکانی متفاوت وجود دارد که گواه از هوشمندی لوکسژن در استفاده ساده از یک قطعه برای راحتی بیش تر است. دوربین جلوی خودرو می تواند دید گسترده و مشابه با رقیب ها را هنگام استفاده از دید ۳۶۰ درجه به راننده بدهد، اما با فعال کردن حالت تصویر مستقل کناری جلو، دوربین روی سپر خودرو، دو قاب تصویر به صورت زوم شده به راننده تحویل می دهد. این کار موجب می شود راننده اطلاع بیش تری از نقاط کور جلوی خودرو با دو پنجره تصویر، داشته باشد و زمان رسیدن به تقاطع ها دید کناری جلوی آن کامل شود. بعضی خودروسازان این قابلیت را به عنوان دید تقاطع به صورت سفارشی، آن هم با نصب دو دوربین اضافه فراهم می کنند، اما لوکسژن با همان دوربین ۳۶۰ درجه و تغییر در قاب بندی تصویر آن، این آپشن را تا حد زیادی به صورت استاندارد در خودروهای خود نصب می کند.

با لوکسژن U6، شما می توانید تجهیزاتی مثل صندلی برقی، نور LED چراغ ها، سیستم تهویه خودکار، سانروف، تریم چرم، در صندوق برقی، ترمز پارک برقی، کروزکنترل، هد آپ و… را همانند رقیب های دیگر در این خودروی کراس اوور تک دیفرانسیل نیز تجربه کنید. اما آن چه لوکسژن U6 را با رقیب های چینی و کره ای متفاوت می کند، استفاده از فن آوری های متفاوت نه چندان پیچیده در آن است که تا حدودی سطح امنیت رانندگی وراحتی بیش تر را برای راننده فراهم می کنند. کشور تایوان به عنوان تولید کننده فن آوری های روز الکترونیکی شناخته می شود و در حال حاضر خودروساز ملی آن، با همکاری شرکت هایی همچون ” HTC ” جدیدترین فن آوری ها را در عرصه IT و… در محصولاتی همچون لوکسژن U6، U5، S3 و S5 برای خریداران فراهم کرده است.

منبع: اسب بخار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar