نقد و بررسی تخصصی کیا استونیک

بروزرسانی در: یکشنبه 18 اسفند 98 ساعت 06:51
نقد و بررسی تخصصی کیا استونیک
  • آزمایش کراس آور کامپکت جدید کیا
  • کوچک‌تر از اسپرتیج، مبتنی بر پلت فرم ریو
  • رقیبی سخت برای فولکس واگن تی راک، سئات آرونا و نیسان جوک

این یک خبر ناراحت کننده است: کیا پیش بینی می‌کند که بازار قوی ۱.۱ میلیون دستگاهی شاسی بلندهای کوچک که استونیک جدیدترین ورودی آن محسوب می‌شود، تا سال ۲۰۲۰ دو برابر خواهد شد. این بدین معنی می‌باشد که شاهد حضور کراس اورهای کامپکت بیشتری خواهیم بود که ظاهری شبیه مدل‌های آفرود داشته ولی از نظر توانایی و قدرت مورد نیاز آفرود، تقریباً دست خالی هستند!

بیایید همین شروع کار یک نکته خیلی جالب به شما بگوییم: فقط در ۱۰ درصد از مدل‌های این بخش از بازار از سیستم دو دیفرانسیل استفاده شده است. بدین معنی که بالای ۹۰ درصد از خریداران این خودرو یا سیستم دو دیفرانسیل نمی‌خواهند یا اصلاً به آن نیازی ندارند، ولی با این حال ارتفاع سواری بالا و ظاهر قدرتمند این خودروها، آن‌ها را به خرید کراس اورهای کوچک تک دیفرانسیل ترغیب می‌کند.

کیا استونیک ۴۲ میلی متر ارتفاع بیشتری در مقایسه با کیا ریو دارد، ولی آیا این افزایش ارتفاع سبب بهتر شدن این خودرو در برابر ریو شده است؟ بیایید به بررسی آن بپردازیم...

رانندگی با کیا استونیک چگونه است؟

چیزی که ما را شگفت زده کرده این که، سواری با کیا استونیک واقعاً لذت بخش است. در جاده، اگر بهتر از بقیه مدل‌های معروف و گران قیمت‌تر این سگمنت نباشد، بدتر هم نیست.

اگرچه، اینجا یک مشکل وجود دارد. ما در مجله خودروی بریتانیا هنوز سئات آرونا و خواهرش، فولکس واگن تی راک را تست نکرده‌ایم (هر دوی آن‌ها ماه بعد توسط ما تست خواهند شد) و حدس می‌زنیم عملکرد فنی فوق العاده این دو مدل آن‌ها را جزو برترین‌های این سگمنت قرار خواهد داد. آرونا و تی راک هر دو روی پلت فرم MQB ساخته شده‌اند و قبلاً در ایبیزا و پولو عملکرد فوق العاده خوب این پلت فرم را دیده‌ایم.

ما هنوز هیوندای کونا را هم تست نکرده‌ایم، خودرویی که تقریباً مشابه استونیک بوده و هر دو روی یک پلت فرم مشابه سوار شده‌اند.

بیایید دوباره به استونیک بازگردیم. برای هماهنگی با افزایش ۴۲ میلی متر ارتفاع خودرو، تغییراتی در سیستم تعلیق خودرو ایجاد شده تا مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد. استفاده از ضربه گیرهای جمع شونده هیدرولیکی سبب شد تا کمک فنرها بسیار نرم‌تر کار کرده و خودرو سواری فوق العاده راحتی داشته باشد.

البته این به معنی بدون ایراد بودن سیستم تعلیق خودرو نیست. سیستم تعلیق این خودرو فوق العاده سفت بوده و این موضوع حتی در جاده‌های آلمان که همیشه مانند شیشه صاف است به خوبی خود را نشان می‌دهد. دست اندازها و ناهمواری‌های جاده به صورت مستقیم به ستون فقرات شما منتقل می‌شود. هنگام عبور از روی یک سرعت گیر، تکان خودرو به شدت در همه جای کابین احساس می‌گردد. سواری با این خودرو بیشتر حس و حال یک هاچ بک قوی را می‌دهد تا یک مدل کراس آور!

هندلینگ آن هم هیچ شباهتی به کراس اورها ندارد. فرمان خودرو به گونه‌ای تنظیم شده که سریع و دقیق باشد و ۲.۵۲ دور آن از حالت قفل به قفل بدین معنی است که سر پیچ‌ها، عملکرد فوق العاده ای از آن شاهد خواهیم بود. ایراد بزرگ این نوع فرمان بزرگ بودن شعاع چرخش خودرو است. به عبارت دیگر، خیابان‌هایی را که خودروهای دیگر با یک فرمان می‌توانند دور بزنند، استونیک قادر به انجام آن نیست!

سیستم تعلیق عقب خودرو به خوبی چرخ‌ها را کنترل کرده و با همکاری سیستم مبدل گشتاور ترمزگیری، عملکرد فوق العاده از خود مخصوصاً در سرعت‌های بالا نشان می‌دهد. خودرو در این بخش شاید به اندازه فورد فیستا نتواند عملکرد خوبی داشته باشد، ولی به عنوان مثال، یک گام جلوتر از نیسان جوک نیسمو RS است.

موتور آن چگونه است؟

کیا سه گزینه اینجا پیش روی ما قرار داده، ولی اگر به دنبال قدرت بالا، صدای زیبا و گشتاور خوب هستید، اجازه بدهید همینجا به شما بگوییم که خودروی اشتباهی انتخاب کرده‌اید.

خودرویی که ما اینجا تست کردیم به قوی‌ترین موتور ارائه شده توسط کیا مجهز است. یک پیشرانه سه سیلندر توربو که با ۱۱۶ اسب بخار نیرو در ۶ هزار دور در دقیقه، حرف‌های زیادی برای گفتن نخواهد داشت. مشکل اصلی این موتور اینجاست که تا ۲۵۰۰ دور در دقیقه و تا زمانی که توربو روشن می‌شود هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد. اگر تمرکز کافی نداشته باشید این افزایش پرفورمنس موتور ممکن است در دنده اشتباه ایجاد شود که در هر حال، مطلوب نخواهد بود.

شاید به همین علت باشد که کمپانی توانسته به عدد ۱۱۵ گرم تولید دی اکسی کربن در هر کیلومتر دست پیدا کند. چیزی که باید به آن اشاره کرد این که، مشکل مذکور فقط مختص موتور کیا استونیک نیست. ما چنین موردی را در برخی مدل‌های گروه فولکس واگن هم دیده‌ایم.

این موتور به یک گیربکس شش دنده دست مجهز شده است، تنها ایراد این جعبه دنده را می‌تواند فاصله زیاد بین دنده ۴ و ۵ دانست که انتظار چنین چیزی را از آن نداشتیم. هنگام رانندگی و تعویض دنده، مجبور شدیم به قدری دستمان را به آن طرف کنسول مرکزی ببریم که سرنشین فکر می‌کرد می‌خواهیم زانوی او را بگیریم! خوشبختانه مشکلی بین ما به وجود نیامد!

در مورد طراحی کابین استونیک به من بگو...

طراحی کابین استونیک کمی فریبنده است. در نگاه اول، کابین بسیار شیک و لوکس به نظر می‌رسد، ولی به محض نشستن روی صندلی و لمس داشبورد، پلاستیک سخت استفاده شده در آن به شما یادآوری می‌کند که داخل خودرویی ارزان قیمت نشسته‌اید.

البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که خودروی مورد تست ما نسخه پایه و ارزان‌ترین نسخه کیا استونیک است. تنها تریم دیگر ارائه شده First Edition نام دارد که مواردی مانند نویگیشن ماهواره‌ای تام تام و رنگ آمیزی محیط اطراف صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی را می‌توان از امکانات مهم آن در مقایسه با مدل مورد تست ما نام برد، تغییراتی که به طور قابل توجهی بر جذابیت‌های کابین خودرو افزوده‌اند.

کابین خودرو از نظر جاداری و راحت بودن همه را راضی می‌کند و فرمان آن، برخلاف نیسان جوک در هر جهت قابل تنظیم است. چهار سرنشین بالغ بدون هیچ مشکلی می‌توانند داخل کابین استونیک سوار شوند.

طراحی بدنه آن چگونه است؟

جدیدترین نسخه جلوپنجره دماغه ببر کیا یک نسخه سه بعدی از آن است که در این خودرو هم به کار گرفته شه، ولی بخش مورد علاقه ما در طراحی ظاهری این خودرو ستون عقب زیبای آن است که ما را به یاد خودروهای تارگا می‌اندازد. ستون عقب هم رنگ بدنه بوده و آن را فقط در نسخه‌های First Edition می‌توانید بیابید.

تمام مدل‌های استونیک رینگ‌های ۱۷ اینچی دارند. استفاده از یک اسکید پلت در زیر سپر عقب تلاشی است برای اشاره به قابلیت‌های آفرود این خودرو که حداقل ما، چنین چیزی از آن نتوانستیم ببینیم!

نتیجه گیری

شاید به نظر برسد که استونیک کمی ما را ناراحت و ناامید کرده است، ولی در واقعیت استونیک خودرویی است که در یک پکیج کوچک، کاری به او محول شده را به خوبی انجام داده و از نظر پرفورمنس و کیفیت ساخت، اگر بهتر از رقبای فعلی خود نباشد بدتر از آن‌ها هم نیست. کیا استونیک را می‌توان نمونه واقعی خودرویی دانست که کیا با توجه به درخواست و علاقه مردم طراحی کرده و بدون شک، نظر خیلی‌ها را به خود جلب خواهد کرد.

ما شک داریم که هدف کیا از طراحی و ساخت استونیک فقط افزایش فروش کلی شرکت بوده است یا خیر...

مشخصات فنی

  • قیمت مدل صفر کیلومتر: ۱۷ هزار و ۵۰۰ پوند
  • فروش در بریتانیا: هم اکنون
  • موتور: ۱ لیتری سه سیلندر خطی توربو، ۱۱۶ اسب بخار در ۶ هزار دور در دقیقه، ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور بین ۱۵۰۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه
  • گیربکس: شش دنده دستی، دیفرانسیل جلو
  • پرفورمنس: صفر تا صد: ۱۰.۳ ثانیه، حداکثر سرعت: ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت ترکیبی: ۴.۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر
  • وزن / مواد اولیه: ۱۱۸۵ کیلوگرم / فولاد
  • ابعاد (طول، عرض، ارتفاع به میلی متر): ۴۱۴۰ / ۱۷۶۰ / ۱۵۲۰

منبع ترجمه: مجله خودرو بریتانیا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar