نقد و بررسی کیا استینگر GT مدل ۲۰۱۸: کره ای متفاوت…!

بروزرسانی در: یکشنبه 18 اسفند 98 ساعت 04:33
نقد و بررسی کیا استینگر GT مدل 2018: کره ای متفاوت...!

خدای من! طراحی این خودرو فوق العاده است. از این که این خودرو روی خود نشان کیا را دارد تعجب کرده‌اید؟ طراحی آن شبیه چه خودرویی است؟

شاید اگر نشان کیا روی این خودرو نبود ممکن بود فکر کنید آئودی یک نسخه جدید به مجموعه مدل‌های S7 خود اضافه کرده است؟ کیا می‌گوید استینگر با الهام گرفتن از جی تی های بزرگ دهه ۶۰ میلادی مانند مازراتی گیبلی اورجینال طراحی شده است، ولی در طراحی آن بدون شک اشاره‌هایی به خودروهای پرمیوم معاصر هم وجود دارند.

شکل کلی بدنه خودرو فوق العاده شیک است، ولی استفاده از تزئینات کرومی و برخی جزئیات زیاد، ظاهر کلی آن را کمی شلوغ کرده است. اگر فکر می‌کنید کیا قبلاً هم چنین خودرویی طراحی کرده بود، حق با شماست: استینگر در واقع نمونه تکامل یافته کانسپت کیا جی تی است که سال ۲۰۱۱ رونمایی شده بود.

زیر آن کاپوت دراز چه چیزی قرار گرفته است؟ خوشحال خواهیم شد یا نا امید؟

بستگی به کیف پول شما دارد. در بریتانیا، کیا استینگر GT مدل ۲۰۱۸ با سه گزینه موتور فروخته می‌شود: یک موتور ۱۹۴ اسب بخاری ۲.۲ لیتری دیزلی (صفر تا صد ۷.۳ ثانیه‌ای)، یک موتور ۲۴۰ اسب بخاری ۲ لیتری بنزینی (صفر تا صد ۵.۸ ثانیه‌ای) یا یک موتور ۳۶۰ اسب بخاری بنزینی (صفر تا صد ۴.۷ ثانیه‌ای).

حرف‌های زیادی برای گفتن در پیست دارد یا فقط یک خودروی GT پرزرق و برق است؟

زمانی که ما برای نخستین بار در ژوئن ۲۰۱۷ پشت فرمان این خودرو قرار گرفتیم، فقط ۱۹ دقیقه فرصت تست آن را در پیست داشتیم، زمانی که برای دو دور طی کامل پیست نوربورگ رینگ کافی بود، پشت فرمان آن خودرو دیرک کویسمن نشسته بود و نتیجه بسیار متفاوت از آن چیزی بود که ما فکرش را می‌کردیم.

اگر نام دیرک برای شما آشناست، دلیل آن ممکن است این باشد که او همان فردی است که رانندگی R33 Skyline را زمانی که نخستین رکورد ۸ دقیقه‌ای پیست نوربورگ رینگ در دهه ۹۰ میلادی ثبت شد به عهده داشت.

از نظر شما این تست بی هدف با یک خودرو جدید در یک فضای کاملاً نامناسب به نظر شما کاری عبث و بیهوده بود؟

پیشنهاد ما این است که خیلی زود قضاوت نکنید. استینگر، بر خلاف اندازه بزرگ‌تر و وزن بیشتر نسبت به رقبای خود، در واقع یک خودروی قوی با قابلیت‌های بالا داخل پیست است.

یکی از دلایل این توانایی‌های خوب پیست این است که شاسی آن تحت نظارت مستقیم آلبرت بیرمن، یکی از مهندسان کارکشته با تجربه ۳۰ سال فعالیت در بی ام و که ۸ سال آخر آن در شاخه M این شرکت بود طراحی و ساخته شده است. تصور کنید گروه هیوندای چقدر به بیرمن پول پیشنهاد کرده که وی حاضر شد عطای کار در بی ام و را به لقایش ببخشد.

استینگر چه مزایایی دارد؟

از برخی مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به مواردی مانند کنترل بدنه فوق العاده به لطف استفاده از کمک فنرهای هوشمند دو حالته، فرمان فوق العاده دقیق، مقاومت خوب در برابر کم فرمانی و هندلینگ عقب بسیار خوب و قابل تنظیم که از یک دیفرانسیل لغزش محدود استاندارد هم بهره می‌برد اشاره کنیم.

باید به کیا تبریک گفت، رانندگی با این خودرو به طرز شگفت آوری خوب است و در پیست نوردشلایف به هیچ وجه کم نمی‌آورد، هندلینگ و سیستم فرمان خودرو به قدری خوب است که حتی می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری از پیچ‌های تند جهنم سبز، بدون نگرانی در مورد بیش فرمانی بیرون بیایید.

در برخی بازارها کمپانی یک نسخه مجهز به سیستم دو دیفرانسیل عرضه کرده، ولی در بریتانیا خبری از آن نخواهد بود. ناراحت نشوید! ما با هر دو مدل رانندگی کردیم و نسخه دیفرانسیل عقب تجربه رانندگی بسیار لذت بخش تری در اختیار شما قرار خواهد داد.

رانندگی با آن در جاده چگونه است؟

بعضی خودروها وجود دارند که در پیست فوق العاده اند و همه را شگفت زده می‌کنند، ولی وقتی با آن به شهر می‌روید، شما را به معنای واقعی کلمه نا امید می‌کنند. این موضوع در مورد استینگر صادق نیست. شاسی فوق العاده این خودرو که قبل‌تر در موردش صحبت کردیم، در جاده هم عملکرد فوق العاده دارد و به خوبی می‌تواند از پس دست اندازها و ناهمواری‌ها بربیاید.

سر پیچ‌ها عملکرد کیا استینگر GT مدل ۲۰۱۸ بی نظیر بوده و با چرخش قسمت جلوی خودرو در مسیر پیچ، وزن ۱.۸ تنی خودرو بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. فرمان خودرو نه سفت و نه نرم بوده و به طرز فوق العاده ای سفتی مناسبی دارد و به قدری اعتماد به نفس به راننده می‌دهد که با سرعت‌های بسیار بالای وارد پیچ‌ها می‌شوید.

اگر کیا استینگر GT مدل ۲۰۱۸ را با موتور ۲ لیتری بنزینی یا ۲.۲ لیتری دیزلی خریداری کنید، دیگر خبری از سیستم تعلیق الکترونیکی قابل تنظیم نخواهد بود، نتیجه سواری‌ای است که بسیار بدتر است حتی مدل GT S می‌باشد. حتی با وجود رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی کوچک‌تر، وضعیت نه چندان خوب جاده‌های بریتانیا روی کیفیت سواری سرعت پایین شما تأثیر منفی گذاشته و آن حس و حال لوکس مدل گران قیمت GT S را از بین می‌برد.

همانند بی ام و هایی که بیرمن سال‌ها در طراحی‌شان دست داشته، استینگر در جاده عملکرد بسیار مطمئنی از خود نشان می‌دهد. خودرو کاملاً شکست ناپذیر نیست، ولی ابزارها و امکاناتی در اختیار شما قرار می‌دهد که به راحتی بتوانید از پس یک جاده نه چندان خوب و پر دست انداز بربیایید. ما نمی‌خواهیم دروغ گو باشیم و مثلاً بگوییم این خودرو به اندازه یک ۴۴۰i گرن کوپه خوب است، ولی بدون شک تجربه رانندگی هیجان انگیزتری در مقایسه با آئودی S5 اسپرت بک در اختیار شما قرار خواهد داد.

موتورهای آن چگونه هستند؟

هر چند خیلی خاص نیستند، ولی هر دو موتور بنزینی روی کاغذ بسیار قوی می‌باشند. مدل‌های GT S به یک موتور ۳.۳ لیتری شش سیلندر خورجینی توربو دوقلو با ۳۶۰ اسب بخار نیرو و ۴۹۷ نیوتن متر گشتاور مجهز هستند. مانند همه استینگرها، این نسخه هم به یک گیربکس هشت دنده اتومات قرض گرفته شده از شاسی بلند سورنتو مجهز است و می‌تواند صفر تا صد را در ۴.۷ ثانیه پر کرده و با حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعتی خود، رقبای آلمانی‌اش را پشت سر بگذارد.

ولی این خودرو بدون عیب و ایراد هم نیست. صدای موتوری که از طریق اسپیکرها پخش می‌شوند خوب می‌باشد، ولی به قدری خوب نیست که بتواند موهای شما را به تنتان سیخ کند! نسخه‌های ویژه اروپا صدای اگزوز بیشتری دارند، ولی قوانین سفت و سخت اروپایی این امکان را برای ما فراهم نکرده است. البته خیلی نگران این موضوع نباشید، زیرا کیا بریتانیا اعلام کرده در آینده‌ای نزدیک قصد دارد یک پکیج آپشن اگزوز را برای این خودرو ارائه کند.

اگر مدل پایه خودرو با موتور ۲ لیتری T-GDi را انتخاب کنید، در حالی که صدای اگزوز همچنان قابل قبول خواهد بود، خودروی شما سرعت و شتاب خوبی را هم در اختیارتان خواهد گذاشت. شتاب صفر تا صد با این مدل ۵.۸ ثانیه زمان می‌برد و حداکثر سرعت آن، مانند بی ام و ۴۳۰i گرن کوپه که رقیب مستقیم این خودرو محسوب می‌شود، معادل ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت است.

بر خلاف حداکثر گشتاوری که در فاصله دور موتور کم در اختیار شماست، حداکثر نیروی موتور از همان دورهای پایین در اختیار راننده قرار می‌گیرد و تا ردلاین به خوبی می‌توانید از توانایی‌های این موتور ۴ سیلندر توربو، به نحوی که می‌خواهید استفاده کنید.

ترمزهای برمبو و سیستم تعلیق سازگارشونده فقط در مدل ۳۶۰ اسب بخاری GT S ارائه شده و بیشتر تجهیزات و امکانات روی خودروهای GT S استاندارد هستند، از آن جمله می‌توان به سیستم دیفرانسیل عقب لغزش محدود اشاره کنیم.

کاهش گشتاور در مدل GT S که به جای ۴۷۹ نیوتن متر ۳۵۲ نیوتن متر است بدین معنی می‌باشد که قسمت عقب نسبتاً سنگین خودرو تحت فشار زیادی به راحتی سر نمی‌خورد و چالاکی و سرعت بالای آن در عین حال حفظ می‌شود.

گیربکس اتومات سورنتو در این خودرو چگونه است؟

صادقانه نظرمان را بگوییم؟ خیلی خوب نیست و این موضوع ربطی به موتور انتخابی شما ندارد. اگر اهل رانندگی بی هیجان هستید مشکلی با این گیربکس نخواهید داشت، ولی به محض این که پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید، اوضاع تغییر می‌کنند. تغییر دنده این گیربکس نرم است و نبود یک حالت قفل دستی بدین معنی است که اگر در حالت دستی دنده را به طور مداوم تغییر ندهید، سیستم به حالت اتوماتیک باز خواهد گشت. جالب این که در سورنتو کمپانی حالت قفل دستی را ارائه کرده است.

بقیه موارد خودرو چگونه هستند؟

طول بین دو محور بزرگ خودرو بدین معنی می‌باشد که فضای پای زیادی داخل کابین وجود خواهد داشت، البته به لطف خط سقف شیب دار خودرو، فضای سر برای سرنشین‌های قد بلند کمی تنگ است.

یک جگوار XE را اگر کنار استینگر قرار دهید، شبیه به یک سوپر مینی به نظر می‌رسد و این در حالی است که کیا استینگر GT مدل ۲۰۱۸ کیفیت ساختی مشابه جگوار هم دارد. طراحی و کیفیت ساخت کابین استینگر اگر چه در حد استانداردهای مثلاً آئودی نیست، ولی زیباست و حس و حال خوبی دارد. کیا سعی کرده با ارائه امکانات، تجهیزات و آپشن های زیاد داخل کابین، مردم را به خرید استینگر به جای یک بی ام و یا آئودی تشویق کند.

قیمت این خودرو برای مدل پایه مجهز به موتور ۲ لیتری بنزینی از ۳۲ هزار پوند شروع می‌شود و اگر می‌خواهید مدل قدرتمند GT S را خریداری کنید، کمپانی حاضر است آن را به قیمت ۴۰ هزار و ۴۹۵ پوند به شما بفروشد.

نتیجه گیری

استینگر GT S همان طور که انتظار می‌رفت خودروی خوبی است و به خوبی تمامی نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. استینگر خودرویی سریع بوده و رانندگی با آن، اگر گیربکس نه چندان خوبش را در نظر نگیریم بسیار خوب و لذت بخش است و از نظر ما، در کاهش فروش برخی مدل‌های بی ام و و آئودی کاملاً موفق خواهد بود.

اگر مدل پایه مجهز به موتور ۲ لیتری بنزینی را خریداری کنید و یک خودرو با تجهیزات خوب، طراحی ظاهری جذاب با پرفورمنسی قوی و هندلینگی که بتواند از پس این پرفورمنس بر بیاید در اختیار شما خواهد بود. این مدل شاید به اندازه GT S خاص نباشد، ولی به قدری خوب است که بتواند گزینه‌ای خوب در مقایسه با برخی رقبای اصیل و قدیمی خود در اختیار شما قرار بدهد.

  • قیمت مدل صفر کیلومتر: ۴۰ هزار و ۴۹۵ دلار
  • فروش در بریتانیا: ژانویه ۲۰۱۸
  • موتور: ۳.۳ لیتری ۲۴ سوپاپ شش سیلندر خورجینی، ۳۶۰ اسب بخار نیرو در ۶ هزار دور در دقیقه، ۴۷۹ نیوتن متر گشتاور بین ۱۳۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه
  • گیربکس: ۸ دنده اتومات، دیفرانسیل عقب
  • پرفورمنس: صفر تا صد ۴.۷ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت ۹.۹ لیتر به ازای هر صد کیلومتر در حالت ترکیبی
  • وزن / مواد اولیه: ۱۷۸۰ کیلوگرم / فولادی
  • ابعاد (طول، عرض، ارتفاع به میلی متر): ۴۸۳۰ / ۱۸۷۰ / ۱۴۰۰ میلی متر

منبع ترجمه: مجله خودرو بریتانیا

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

7 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی کیا استینگر GT مدل ۲۰۱۸: کره ای متفاوت…!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
amyr
مهمان

الان این اگه بیاد احتمالا باید ۹۰۰ میلیون تا ١ میلیارد بفروشنش دلالان محترم و نمایندگی های محترم تر :/

حسن
مهمان

اونها با استفاده از عقل ماشین تولید میکنن.ما از چشم ماشین کپی میکنیم

سورنا
مهمان

و ما همچنان پراید مونتاژ میکنیم

محمد
مهمان

عالیه حرف نداره ولی تو ایران میخوان با قیمت های نجومی بفروشن

reza
مهمان

بعید میدونم ثبت سفارش و مجوز های واردات بگیره، حداقل تا پایان سال

Awryn
مهمان

حرفی واسه گفتن نداره عاالیه

میلاد
مهمان

واقعا کره جنوبی تو صنعت خودروسازی هیولا شده
رقیب سفت و سخت جنسیس نسل جدیده