تویوتا در نمایشگاه خودروی توکیو از کانسپت LQ رونمایی می‌کند + تصاویر

بروزرسانی در: جمعه 28 آبان 00 ساعت 13:38
تویوتا در نمایشگاه خودروی توکیو از کانسپت LQ رونمایی می‌کند + تصاویر

در سال ۲۰۱۷، خودروی کانسپت Concept-i EV شرکت تویوتا در نمایشگاه CES در لاس وگاس رونمایی شد. هدف شرکت ارائه پیش نمایشی از این که رانندگی با یک تویوتا در سال ۲۰۳۰ چگونه است این کانسپت را به لاس وگاس آورده بود. تویوتا همچنین می‌خواست به کمک مدل مذکور به این سؤال پاسخ دهد که چگونه در آینده رانندگی همچنان جذاب مانده و آیا شاهد تعاملات جدید بین خودرو و راننده خواهیم بود یا نه. تقریباً همان روزها تویوتا همچنین اعلام کرد که نسخه‌ای از این خودروی کانسپت را به عنوان یکی از خودروهای اسکورت در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ارائه خواهد کرد. خودروی کانسپت LQ دقیقاً همین خودرو است که تقریباً ۱۰ روز دیگر در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی خواهد شد.

خودروی Concept-i به یک دستیار هوش مصنوعی به نام Yui مجهز بود. نرم افزار این دستیار مجازی از ۱۲ اصل انیمیشن شرکت دیزنی که موجب می‌شوند تا اشیاء مصنوعی واقعی به نظر می‌رسند استفاده می‌کرد. تویوتا هنگام رونمایی کانسپت Concept-i می‌گفت که قصد ندارد سیستمی ارائه کند که صرفاً یک ماشین سرد، بی روح و فنی است. در مدل جدید LQ از شیوه‌هایی استفاده شده تا تعامل بین Yui و سرنشین‌ها متنوع‌تر شده، تجربه سواری هر کس شخصی سازی شود و یک ارتباط عاطفی بین خودرو و راننده برقرار گردد. تویوتا می‌گوید فلسفه توسعه این سیستم «یاد بگیر، رشد کن، دوست داشته باش» است.

تویوتا در نمایشگاه خودروی توکیو از کانسپت LQ رونمایی می‌کند + تصاویر

Yui داخل یک دایره آبی آسمانی در مرکز پنل داشبورد خودرو که به صورت چاپ سه بعدی تولید شده است زندگی می‌کند. Yui به دستورات صوتی پاسخ می‌دهد، ولی این سیستم با نظارت همیشه روی وضعیت فیزیکی راننده می‌تواند خود نیز برخی اقدامات را مثلاً برای بهتر کردن وضعیت کابین انجام دهد. از جمله این کارها می‌توان به هشدارهای بصری، پخش موسیقی، پخش یک بو یا تغییر وضعیت صندلی اشاره کرد. مثلاً اگر Yui متوجه خستگی راننده شود، می‌تواند یک بالن موجود داخل صندلی را باد کرده و راننده را در یک وضعیت صاف قرار بدهد و همچنین سیستم خنک کننده صندلی را روشن نماید. زمانی که وضعیت راننده به حالت عادی برگردد همه تغییرات نیز به حالت اولیه خود باز خواهند گشت. چراغ‌های داخل کابین نوعی دیگر از رابط کاربری انسان - ماشین است و مثلاً Yui با استفاده از چراغ‌های موجود در سقف و کف خودرو می‌تواند با سرنشین‌ها ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال، Yui قادر است با روشن کردن یک چراغ در کف خودرو نشان دهد که در لحظه با کدام سرنشین حرف می زند.

تویوتا در نمایشگاه خودروی توکیو از کانسپت LQ رونمایی می‌کند + تصاویر

از دیگر تکنولوژی‌های جالب به کار رفته در این خودرو می‌توان به یک صفحه نمایش هدآپ واقعیت مجازی اشاره کرد که در طول پنجره جلو قرار گرفته و می‌تواند تصاویر را در یک محدوده ۶ تا ۴۰ متری در بیرون نمایش دهد. یک کاتالیست نصب شده روی فن رادیاتور ازن موجود در سطح را هنگام رانندگی به اکسیژن تبدیل می‌کند. این خودرو به تکنولوژی خودران سطح ۴ مجهز بوده و شما می‌توانید اجازه دهید Yui کنترل خودرو را به عهده بگیرد. به لطف یک سیستم پارک خودکار که با همکاری شرکت پاناسونیک طراحی شده، Yui قادر است در برخی مواقع خودرو را پارک کند. این سیستم از دوربین‌ها و سنسورهای نصب شده روی LQ و همچنین دوربین‌های نصب شده در پارکینگ استفاده می‌کند. در خودروی کانسپت LQ تویوتا از ۱ میلیون آینه ریز داخل هر چراغ جلو استفاده کرده که قادر هستند تصاویر گرافیکی پیچیده را روی جاده نمایش دهند.

تویوتا در نمایشگاه خودروی توکیو از کانسپت LQ رونمایی می‌کند + تصاویر

سیستم Yui ارائه شده در LQ هم اکنون آماده تعامل با مردم بوده و تویوتا می‌گوید می‌تواند تجربه سواری انسان‌ها را بسیار بهبود ببخشد. خودروی Concept-i دو در داشت، ولی LQ چهار در دارد. در طراحی کابین این خودرو در مقایسه با مدل کانسپت قبلی برخی موارد مانند فرمان عجیب و غریب حذف و جای آن را یک فرمان عادی گرد گرفته است.

تقریباً ۱۱ روز دیگر خودروی کانسپت تویوتا LQ در Future Expo نمایشگاه خودروی توکیو به نمایش درخواهد آمد. از سال آینده میلادی، تویوتا می‌گوید قصد دارد LQ را در بعد از المپیک به جاده‌ها بیاورد. علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به یکی از مراکز Yui Project شانس سواری با این خودروی کانسپت را داشته باشند.

autoblog

منبع: Z4Car

بیشتر بخوانید : 

نمایشگاه خودرو لوس آنجلس ۲۰۲۱

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar