مقایسه پژو ۲۰۷ TU3 با سایپا اطلس

بروزرسانی در: سه شنبه 4 مهر 02 ساعت 17:45
مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس

در نگاه نخست، طراحی ظاهری اطلس نسبت به کوییک کاملا متفاوت شده و جلوه ای متفاوت از محصولات این خودروساز با زبانی جدید را به نمایش می گذارد. نزدیکترین و شبیه ترین رقیب اطلس در بازار پژو ۲۰۷ با پیشرانه TU3 ایران خودرو است.

نخستین تمایز این دو رقیب در ابعاد آن ها نمایان است به گونه ای که اطلس ۲۴ سانتیمتر طول و ۱۰ سانتیمتر ارتفاع بیشتری از پژو ۲۰۷i دارد اما در مقابل فاصله بین دو محور هر دو خودرو تقریبا روی حدود ۲.۴ متر یکسان است و ۲۰۷ تنها با ۳ سانتیمتر برتری دارد که البته این موضوع در فضای بار با صندوق ۲۸۵ لیتری اطلس در برابر صندوق ۲۴۵ لیتری پژو ۲۰۷ جبران شده است.

اطلس جدیدترین عضو سبد محصولات گروه خودروسازی سایپا در کلاس هاچ بک ( با تلاش برای شباهت به مینی کراس ها یا کراس‌لوک) است. نخستین نسخه اطلس که قیمت آن از سوی شورای رقابت اعلام شده تیپ G این خودرو است که به اختصار به سطح بالایی از امکانات ایمنی و رفاهی در خانواده محصولات سایپا مجهز شده و پیشرانه آن نسخه بهبود یافته M15 است و گیربکس این خودرو نیز از نوع ۵ سرعته دستی است.

مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس

هر دو خودرو از پیشرانه های ۴ سیلندر با ۸ سوپاپ نیرو می گیرند با این تفاوت اساسی که پیشرانه نسبتا قدیمی TU3 با حجم ۱۳۶۰ سی سی توان تولید حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار و ۱۱۳ نیوتون متر گشتاور را دارد در حالی که توان پیشرانه جدید و بهبودیافته ۱۵۰۳ سی‌سیاطلس به ۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به ۱۳۷ نیوتون متر می رسد که با توجه به استفاده از گیربکس ۵ سرعته در هر دو خودرو و وزن تقریبا یکسان بدون شک منجر به کشش بهتر اطلس در مقابل ۲۰۷ با موتور TU3 خواهد شد. مخزن سوخت پژو ۲۰۷i که سنتی به یادگار مانده از ۲۰۶ است ۵۰ لیتر حجم دارد در حالی که مخزن سوخت اطلس ۴۱ لیتر حجم دارد و در زمینه میزان مصرف سوخت در سیکل ترکیبی نیز حداقل روی کاتالوگ پژو ۲۰۷ با موتور TU3 با مصرف ادعایی ۶.۳۶ لیتر در مقابل مصرف سوخت کاهش یافته ۶.۹ لیتری اطلس برتری دارد.

تا اینجای کار اطلس از نظر مشخصات فنی و برخی دیگر از مشخصات فنی نسبتا پایاپای پژو ۲۰۷ حرکت کرده اما وقتی نوبت به بررسی امکنات رفاهی و تجهیزات هر دو خودرو می رسد، اطلس روی کاغد از ۲۰۷ سبقت می گیرد. ترمز های هر دو خودرو در جلو و عقب از نوع دیسکی و سیستم کمکی هر دو رقیب از نوع هیدرولیکی است. سیستم تهویه مطبوع در ۲۰۷ تمام اتوماتیک و در اطلس از نوع نیمه اتوماتیک است و هر دو خودرو رینگ ۱۴ اینچی فولادی دارند. تکنولوژی های ایمنی نخستین محل سبقت تمام عیار اطلس G از پژو ۲۰۷ است جایی که این خودرو به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC، کنترل کشش TCS، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی بدون حرکت به عقب HSA، سیستم کمکی ترمز BAS و ABS و EBD مجهز شده اما در فهرست امکانات  با موتور TU3 تنها ABS و EBD در کنار سیستم الکترونیکی کمکی ترمز به چشم می خورد که البته بدون سیستم کنترل الکترونیکی پایداری این خودرو امکان استمرار تولید بر مبنای استانداردهای ۸۵گانه را نخواهد داشت که احتمالا در آینده افزوده می شود و قطعا موجب افزایش قیمت این خودرو خواهد شد. اما به طور کلی میتوان گفت امنیت ۲۰۷ در تصادفات برای سرنشینان به مراتب بهتر از خودرویی مثل اطلس است که از همان پلت فرم تیبا بهره میبرد.

در نهایت هر دو خودرو از نمایشگر مالتی مدیا ۷ اینچی بهره می برند که امکانات بیشتری در مالتی مدیای اطلس نظیر میرور لینک به چشم می خورد. اطلس به سنسور نور و در نتیجه چراغ های اتوماتیک جلو مجهز شده و از سیستم کنترل فشار باد تایرها یا TPMS بهره می برد که در ۲۰۷ به چشم نمی‌خورد. محصول جدید سایپا همچنین مانند پژو ۲۰۷ دوربین عقب دارد اما دو آپشن مهم دیگر که موجب برتری اطلس G می شوند، روکش چرم صندلی ها و آپشن محبوب مشتریان ایرانی یعنی سانروف در اطلس G است.
قیمت نهایی اطلس G برای مشتری حدود ۳۹۵ میلیون تومان و آخرین قیمت شرکتی پژو ۲۰۷ با موتور TU3 324 میلیون تومان است که احتمالا به زودی با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. سایپا و ایران خودرو بعد از مدت ها دو رقیب در کلاس خودروهای کوچک شهری را پیش روی یکدیگر قرار داده اند.

اگر به طور خلاصه بخواهیم روند رقابت بین اطلس G و پژو ۲۰۷ با موتور TU3 را مرور کنیم؛ طراحی ظاهری اطلس به روز و متفاوت است اما آیا می تواند روبروی چهره عامه پسند و محبوب ۲۰۷ به برتری دست پیدا کند؟ اطلس از پیشرانه قوی تر با گشتاور به مراتب بهتر و ابعاد بزرگتر و فضای بار بهتر از ۲۰۷ بهره می برد و هر دو خودرو مصرف سوخت نسبتا مشابهی دارند. طراحی داخلی اطلس بدون شک به روز تر از ۲۰۷ است اما مانند طراحی ظاهری باز هم سلیقه مشتری برای انتخاب نهایی باید بررسی شود. اطلس در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی چند گام جلوتر از پژو ۲۰۷ است و اما باید دید مصرف کنندگان به خودرویی با اصلات بیشتر و امنیت بهتری در تصادفات مثل ۲۰۷ روی خوشی بیشتر نشان میدهند یا اطلس سایپا با همان پیشرانه و پلت فرم تیبا!

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "مقایسه پژو ۲۰۷ TU3 با سایپا اطلس"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حسام
مهمان

هنوز ۳۰ سال از دنیا عقب هستیم وقتی تولیدپراید متوقف شدسایپا کمی حجم سیلندرپراید را اضافه کرد وتیبا را تولید کرد وهر روز یه تغیراتی داد ویه اسمی براش گذاشت ومردم را گول زد در واقع تیبا ۱و۲ ساینا کوئیک واطلس وشاهین همه از همون پیشرانه پراید با یه تغییراتی جزئی بهره می برند

یاطان
مهمان

قیمت اطلس بایستی زیر سیصد باشه که به ۲۰۷ترجیحش بدی

حسام‌الدین
مهمان

از نظر اکسل. بندی جلوبندی موتور .. ۲۰۷صد در صد. برتری داره نسبت. ب اطلس… ک. بهتره بگم. ارتقا یافته پراید. هاج بک