رنگ‌های مختلف دود اگزوز نشان دهنده چیست؟

بروزرسانی در: دوشنبه 29 مهر 98 ساعت 17:14
رنگ‌های مختلف دود اگزوز نشان دهنده چیست؟

تشخیص درست رنگ دود به شما کمک می‌کند متوجه شوید مشکل خودرو چیست و کدام قسمت خودرو نیاز به تعمیر دارد.

دودهای حاصل از پیشرانه خودرو یکی از مهم‌ترین مسائل در ایجاد آلودگی هوا است، رانندگان باید با رسیدگی و سرویس‌های به موقع همیشه خودروی خود را در حالت ایده‌آل نگه دارند، این مورد نه تنها موجب کمک به پاکیزه ماندن هوای شهر می‌شود بلکه موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ تعمیرات، وقت، سوخت و همچنین افزایش شتاب خودرو خواهد شد.

 دودهای خروجی از اگزوز معمولاً به رنگ مشکی، آبی یا سفید است. تشخیص درست رنگ دود به شما کمک می‌کند متوجه شوید مشکل خودرو چیست و کدام قسمت خودرو نیاز به تعمیر دارد.

دود سفید: خارج شدن دود سفید در لحظات اولیه روشن کردن خودرو یا دقایق ابتدایی در زمستان یکی از اتفاقات شایع است که بر اثر بالا بودن میزان بخار آب رخ می‌دهد.

بخار آب یکی از تولیدات احتراق موتور است که همیشه در دود اگزوز وجود دارد ولی مقدار آن اگر بالا رود موجب سفید شدن رنگ دود می‌شود. این موضوع اگر پس از روشن شدن خودرو اتفاق بیفتد و زود رفع شود هیچ نگرانی را ایجاد نمی‌کند ولی در صورتی که این دود سفید ادامه داشت باید قانع شویم که مشکلی در سیستم خودرو بوجود آمده است.

خرابی واشر سرسیلندر، عدم یکپارچه بودن بلوک سیلندر یا حل شدن واسکازین در روند احتراق می‌تواند از دلایل خروج دود سفید در طولانی مدت باشد.

دود سیاه: در لحظات اولیه روشن شدن خودرو، دود سیاه می‌تواند از تولیدات احتراق باشد و در صورتی که با گرم شدن موتور رفع شود نگرانی خاصی را ایجاد نمی‌کند اما در صورت ادامه پیدا کردن باید مطمئن شوید که یا سوخت اضافی وارد سیلندرها می‌شود یا اینکه به دلیل نبود کافی هوا یا عدم کارکرد سیستم جرقه زنی، سوخت به خوبی نمی‌سوزد چرا که دود سیاه عموماً تولید احتراق ناقص است.

درصورت کاربراتوری بودن اتومبیل، به احتمال زیاد ساسات خودرو مشکل پیدا کرده و درصورت انژکتوری بودن احتمال خرابی انژکتور نیز وجود دارد. درصورتی که سیستم جرقه زنی دچار مشکل شده باشد باید شمع‌ها و وایرها را بررسی کنید. اگر مدت زیادی است که فیلتر هوای خود را تعویض نکرده‌اید اقدام به نو کردن آن کنید.

دود آبی یا خاکستری: می‌تواند نشانه نشتی روغن در مجموعه احتراق باشد. گرم کردن خودرو در حالت سکون می‌تواند موجب حل شدن بخشی از روغن در بنزین به خاطر متفاوت بودن مقدار ویسکوزیته باشد.

درصورتی که سوپاپ‌های خودرو خوردگی داشته باشد و یا رینگ پیستون‌ها مشکل داشته باشند، روغن ممکن است وارد پروسه احتراق شده و موجب آبی شدن دود شود.

درصورتی از اگزوز دود آبی یا خاکستری خارج می‌شود و درعین حال خودرو روغن کم می‌کند قطعاً همراه با بنزین مقداری روغن هم سوخته می‌شود و علاوه بر افزایش استهلاک، میزان آلایندگی‌ها از قدرت و توان موتور هم کم می‌شود و باید در نخستین فرصت به چک کردن رینگ‌ها و سوپاپ‌ها اقدام کرد.

رنگ‌های مختلف دود اگزوز نشان دهنده چه خرابی در موتور خودرو است (+جزئیات)

دود‌های خروجی خودرو از نظر راننده خودرو می‌توانند بسیار مهم باشند و هشداری برای تعویض قطعات مصرفی، که در صورت بی توجهی می‌توانند تعمیرات سنگین‌تری را به دنبال داشته باشند. و امروزه با توجه به وجود تجهیزاتی مانند دستگاه تست پنج گاز سرنخ‌هایی را به ما می‌دهد که با استفاده از آن می‌توان دریافت که چه اتفاقاتی در حال حاضر در محفظه احتراق در حال رخ دادن است.

با اندازه‌گیری دقیق مقادیر پنج گاز مهم که محصول احتراق است می‌توانیم هم به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم و هم به دردهای خودرو برسیم.

کم شدن شتاب خودرو، روغن سوزی، خام سوزی، سوختن واشر سرسیلندر و ورود آب به محفظه احتراق، نامنظم بودن جرقه و... از جمله ایراداتی هستند که می‌توان با یک اسکن کامل از دود اگزوز شناسایی و درمان شوند.

همچنین با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان با مشاهده مقادیر به دست آمده توسط سنسورها و به دست گرفتن نبض آن‌ها خیلی از ایرادات خودرو را یافت.

عصر ایران

مشکلات شایع در جلوبندی خودرو

راندن خودرو با سوخت کم ممنوع!

انواع مختلف شمع خودرو را بشناسید

مزایا و معایب موتور انژکتوری و موتور کاربراتوری را بشناسید

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar