نحوه تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو

بروزرسانی در: پنج شنبه 9 آبان 98 ساعت 11:51
نحوه تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو

خرید خودرو دست دوم بنا به دلایل گوناگون در ایران رواج بسیار زیادی دارد.به رغم این مزایا در خرید خودرو دست دوم، ولی این نوع از خرید با برخی تهدیدها هم همراه است. چون که خیلی از خریداران متوجه می‌شوند خودرو خریدارای شده توسط آنان، فاقد ویژگی‌هایی است که توسط فروشنده بیان شده است.به همین خاطر تشخیص درست اطلاعات بیان شده از جانب فروشندگان، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران است.

از مهم‌ترین این اطلاعات می‌توان به تشخیص رنگ ‌خوردگی بدنه خودرو اشاره کرد. از آنجا که رنگ‌خوردگی خودرو می‌تواند تأثیر قابل‌ توجهی در قیمت آن داشته باشد، پس باید تلاش کرد که در این مورد فریب نخورد.

چون که ممکن است خودروهایی که دارای رنگ‌خوردگی در بدنه هستند، در گذشته دچار بعضی تصادفات جدی شده باشند. تصادفاتی که امکان دارد بر روی دیگر بخش‌های خودرو هم تأثیر منفی داشته باشد. با این حال، جای نگرانی نیست و با بعضی از ترفندهای می‌‌توان نسبت به رنگ ‌خوردگی بدنه خودروها اطلاع پیدا کرد.

روش‌های گوناگونی برای این کار وجود دارد که در ادامه  به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از چشمان خود کمک بگیرید!

در نخستین موضوع به یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کارکرده خواهیم پرداخت. گاهی اوقات یک مشاهده با دقت می‌تواند به راحتی رنگ ‌خوردگی بدنه خودرو را نمایان کند.

در خیلی از مواقع معمولاً خریداران خودرو از بررسی با دقت بدنه آن خودداری می‌کنند. پس بهتر است هنگام خرید این نوع خودرها با دقت قسمت‌های حساس آن بررسی کرد.

خصوصاً قسمت‌هایی که ممکن است در تصادفات و برخوردهای احتمالی بیشتر آسیب ببیند. از جمله آنها می‌توان به قسمت‌های گوناگون مثل سپر، گل‌گیر، صندوق عقب و درها اشاره کرد. چون که این نقاط، نقاطی هستند که معمولاً به هنگام برخورد، امکان آسیب دیدن آنها بیشتر از دیگر نقاط است.

در صورتی که مالک خودرو اقدام به رنگ کردن مجدد خودرو در این قسمت‌ها کرده باشد، اغلب به طرق گوناگون می‌توان با دقت بیشتر در مشاهده، رنگ‌خوردگی را بررسی کرد.

به عنوان مثال، این قسمت‌ها اغلب دارای رنگی کم‌ رنگ‌تر یا پرنگ‌تر هستند. معمولاً قسمت عقب خودرو مثل صندوق عقب یا سپر عقب بهترین نقاط برای تشخیص رنگ ‌خوردگی هستند.

در برخی مواقع هم امکان دارد که قسمت رنگ‌ خوردگی دارای زبری خاصی باشد. با وجود آنکه چشم اولین و در عین حال آسان‌ترین روش برای تشخیص رنگ‌خوردگی خودرو است، ولی روش‌های بهتری نیز وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

به پیچ‌های برخی قطعات خودرو دقت کنید

فرایند رنگ‌آمیزی خودرو در کارخانه‌ها به این شکل بوده که پس از آماده‌سازی اتاق یا بدنه خودرو، آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند. به طوری که بعضی از پیچ‌های قطعات مربوط به بدنه خودرو هم همراه با آن رنگ می‌شود. پس به عنوان مثال، می‌توان برای تشخیص رنگ‌‌ خوردگی در ناحیه کاپوت خودرو، آن را بالا زده و پیچ‌های مربوط به آن را مشاهده کنید.

این فرایند را برای بعضی دیگر از قطعات بدنه خودرو تکرار کنید. چون که اگر قطعاتی از خودرو برای رنگ‌آمیزی باز شده باشند، احتمالاً بر روی پیچ‌های مربوط به آن آثاری از رنگ پریدگی بر روی آنها وجود دارد.

یا آنکه اثر باز کردن پیچ‌ها توسط آچار را می‌توان مشاهده کرد. البته که همواره نمی‌توان از این روش استفاده کرد. چون که بعضی از قطعات برای رنگ‌آمیزی اساساً نیازی به باز کردن ندارند.

از طرفی گاها امکان دارد که بنا به دلایل دیگر بعضی از قطعات باز شده باشند.

استفاده از بعضی ابزارهای تشخیص رنگ ‌خوردگی

بعضی از ابزارها وجود دارند که با استفاده از آنها به راحتی می‌توان به رنگ‌خوردگی بدنه خودرو پی برد. این نوع ابزارها که غالباً برای تشخیص رنگ‌خوردگی هم به کار می‌روند در بازار وجود دارند که می‌توان خریداری کرد.

بنابراین اگر خریدن خودرو سالم برای شما اهمیت زیادی دارد می‌توانید از این روش استفاده کنید. با قرار دادن این ابزار بر روی بدنه خودرو، قطر فلز را به شما نشان خواهد داد.

اگر عدد نشان داده شده کمتر یا بیشتر از ۴ و ۷ میل باشد، می‌توان گفت که خودرو مورد نظر دچار رنگ‌ خوردگی است. برای کار با این دستگاه نیاز است که عدد نمایش داده شده را به میلی‌متر تبدیل کنید. هرچند این روش، یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها به شمار می‌رود، ولی بنا به دلایل گوناگون ممکن است افراد از خریدن چنین دستگاهی اجتناب کنند.

با استفاده از نوک انگشتان

بعضی از نقاط بدنه خودرو وجود دارند که در صورت رنگ شدن مجدداً، می‌توان به راحتی آن را تشخیص داد. چون که معمولاً تعمیرکاران و نقاشان خودرو نمی‌توانند این نقاط را همانند کارخانه رنگ بزنند.

بنابراین ممکن است در رنگ شدن مجدداً شاهد پستی یا بلندی در این نقاط باشیم. البته این کار دقت زیادی را لازم دارد. بنابراین برای تشخیص بهتر است از نوک انگشتان خود کمک بگیرید. به این روش‌ که نوک انگشتان خود را در این نقاط قرار دهید و بکشید.

در صورتی که در این نقاط زبری، پستی یا بلندی خاصی را احساس کردید، می‌توان گفت که خودرو مورد نظر دارای رنگ‌خوردگی است.

از جمله این نقاط می‌توان به درب خودرو، لبه‌های کناری شیشه جلو، ستون‌های کابین خودرو و برخی نقاط دیگر اشاره کرد. استفاده از نوک انگشتان در تشخیص رنگ‌خوردگی خودرو بسیار کاربرد دارد. ولی در استفاده از این روش باید نهایت دقت را به کار برد. چون که تشخیص آن به آسانی ممکن نخواهد بود. همچنین بهتر است تمامی نقاط حساس را بررسی کرد.

به کار بردن آهنربا

برای خودروهایی که بدنه فولادی و نه آلومینیومی دارند، می‌توان از آهنربا برای تشخیص رنگ‌خوردگی آن‌ها استفاده کرد. برای این روش باید حتماً از یک آهنربا ضعیف و نه قوی استفاده کنید. سپس می‌توانید آهنربا را در قسمتی که از رنگ اصیل آن اطمینان دارید، قرار دهید و آن را امتحان کنید.

سپس آهنربا را بر روی قسمت‌هایی که احساس می‌کنید دچار رنگ‌خوردگی هستند قرار دهید. به احتمال زیاد این بخش‌ها به خاطر ضخامت بیشتر آهنربا را جذب نخواهند کرد یا آنکه جذب آنها بسیار ضعیف‌تر از قسمت‌هایی است که بدون رنگ‌‌خوردگی هستند.

از زوایای کم به خودرو نگاه کنید

اغلب در مواقعی که نور آفتاب یا نور چراغ به طور مستقیم بر بدنه خودرو می‌تابد، امکان تشخیص رنگ‌خوردگی وجود ندارد. چون که تابش مستقیم نور موجب پوشاندن این نقاط و همچنین خطای دید می‌شود. پس بهتر است از زوایای کم به نقاط گوناگون بدنه نگاه کنید.

برخی عقیده دارند که زاویه ۳۰ درجه یک زاویه مناسب برای این کار است. همچنین می‌توانید در قسمت جلو یا عقب خودرو یعنی بغل چراغ‌ها به حالت چهار زانو نششته و رنگ درب‌ها و قسمت‌ها جانبی خودرو را مشاهده کنید.

در کل بهتر است برای تشخیص رنگ با این روش، از حالت ایستاده استفاده نکنید و بیشتر حالت‌های ممکن را امتحان کنید.

از طرفی برخی دیگر از افراد پیشنهاد می‌دهند که در هنگام غروب آفتاب یا در شب و زیر نور چراغ‌های خیابان، رنگ بدنه خودرو را بررسی کرد. این کار اغلب بهتر از بررسی آن در زیر نور آفتاب است.

به ویژه وقتی که این نور به طور مستقیم بر بدنه خودرو تابیده می‌شود. البته باید دقت کرد که دید کم در شب گاهی اوقات موجب می‌شود تا نتوانید به خوبی بدنه را مشاهده کنید. پس راه‌ حل دیگر آن است که در دو حالت روز و شب بررسی کنید.

رنگ ‌پاشیدگی بر روی برخی قطعات

در صورتی که خودرو مورد نظر شما مجدداً رنگ شده باشد، به احتمال زیاد لکه‌های رنگ بر روی دیگر قسمت‌های خودرو پاشیده شده است. موضوعی که در رنگ‌آمیزی خودرو توسط کارخانه آن را مشاهده نخواهیم کرد.

قسمت‌هایی مثل فضای داخلی درب خودرو یا قسمت‌های زیرین آن می‌تواند بهترین نقاط برای بررسی این کار باشد. چون که معمولاً ماهرترین نقاشان هم نمی‌توانند آنگونه که خودرو توسط کارخانه رنگ‌آمیزی شده، آن را رنگ کنند. معمولاً آثاری از رنگ ‌پاشیدگی یا لکه‌های رنگ بر روی قطعاتی که نزدیک به بدنه خودرو هستند، دیده خواهد شد.

استفاده از دوربین عکاسی

بعضی از افراد از عکس گرفتن برای مشخص کردن نقاط رنگ ‌خوردگی خودرو استفاده می‌کنند. این کار را می‌توان به وسیله دوربین عکاسی یا گوشی موبایل انجام داد. البته در استفاده از دوربین موبایل باید دقت کرد که از کیفیت دوربین خوبی برخوردار باشد. برای انجام این روش بهتر است در فضای تاریک از خودرو عکس گرفته شود. به عنوان مثال، می‌توان در شب از خودرو عکس گرفت. در هنگام عکس گرفتن نیاز است که فلش دوربین روشن باشد. در غیراینصورت نمی‌توان به درستی تشخیص داد.

پس از تهیه عکس با استفاده از فلش، می‌توان با دقت آن را در سیستم کامپیوتر بررسی کرد. اگر شما عکس با کیفیت را تهیه کرده باشید، به احتمال بسیار زیاد می‌توانید نقاط رنگ‌خوردگی بر روی بدنه خودرو را تشخیص دهید.

پس استفاده از دوربین باکیفیت و همچنین عکاسی در نقاط تاریک و استفاده از فلش دوربین را نباید فراموش کرد. همچنین برای این کار بهتر است که نزدیک به ۲ الی ۳ متر از بدنه فاصله داشته باشید. از طرفی، زوایه دوربین عکاسی نسبت به بدنه خودرو بهتر است که در نزدیک به ۹۰ درجه باشد و عکس‌ها را از زوایای مختلف تهیه کنید.

عصر ایران

محبوب‌ترین رنگ خودرو در ایران چیست؟

بهترین و بدترین رنگ‌های خودرو را بشناسید

حضور مرسدس بنز ۷ رنگ در خیابان‌های تهران!

کارواش‌های سیار برای رنگ خودرو مضر هستند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar