پایانی بر سوزوکی هایابوسا بعد از بیست سال تولید + ویدیو

چهارشنبه 21 آذر 97 ساعت 17:21
پایانی بر سوزوکی هایابوسا بعد از بیست سال تولید + ویدیو

یکی از نمادهای موتورسیکلت‌های پرفورمنس ژاپنی بدون شک سوزوکی هایابوسا GSX1300R است و اکنون، بعد از دو دهه حضور در خط تولید باید از این موتورسیکلت خداحافظی کنیم. این مدل افسانه‌ای در سال ۱۹۹۹ رونمایی شد و توانست دو نسل در بازار دوام بیاورد. گرچه، به دلیل عدم تطابق با استانداردهای آلایندگی یورو ۴، این موتورسیکلت باید از رده خارج شود. در حالی که هایابوسا همچنان در بازار آمریکا با استانداردهای آلایندگی سازگاری دارد، سوزوکی تصمیم گرفته تا در هر حال تولید آن را متوقف کند و تمام هایابوساهای موجود انبارها را طی سال ۲۰۱۹ در آمریکا به فروش برساند.

نسل اول هایابوسا از بسیاری جهات یک مدل بی رقیب بود. این موتورسیکلت حداکثر سرعتی برابر با ۳۱۲ کیلومتر بر ساعت داشت، ولی برای مدل سال ۲۰۰۰ شرکت تغییراتی روی آن اعمال کرد و مدل‌های بعدی حداکثر سرعتی برابر با ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت داشتند. علت آن یک توافق نامه بین سازندگان موتورسیکلت اروپایی و ژاپنی بود تا به صورت داوطلبانه حداکثر سرعت موتورسیکلت‌های خود را روی ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود کنند. همین موضوع مدل سال ۱۹۹۹ را به یک مدل افسانه‌ای تبدیل کرد.

با رونمایی نسل دوم این موتورسیکلت به سال ۲۰۰۸، موتور ۱۳۰۰ سی سی آن به ۱۳۴۰ سی سی افزایش یافت، ولی حداکثر سرعتش همان ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت باقی ماند. گشتاور پیشرانه نیز رشد بسیار خوبی را نشان می‌داد. هر دو نسل این موتورسیکلت افسانه‌ای می‌توانند صفر تا صد را زیر ۲.۵ ثانیه پر کنند.

جالب است بدانید سوزوکی نام هایابوسا را روی یک خودروی کانسپت سبک در سال ۲۰۰۳ استفاده کرده بود. این خودرو از همان پیشرانه موتورسیکلت استفاده می‌کرد. البته این کانسپت هیچ وقت نتوانست راهی به خطوط تولید سوزوکی پیدا کند.

البته سوزوکی همچنان نام تجاری هایابوسا را برای خود تمدید کرده و این می‌تواند بدین معنی باشد که در آینده می‌توانیم یک موتورسیکلت دیگر با این نام را ببینیم. البته، در این بین، پادشاه سرعت سوزوکی‌ها فعلاً بدون معرفی هیچ مدل جانشینی با همه خداحافظی می‌کند. برای زنده کردن خاطرات این موتورسیکلت هم که شده، پیشنهاد می‌کنیم این ویدیوی تبلیغاتی سال ۲۰۱۳ از نسل دوم هایابوسا را تماشا کنید.

منبع ترجمه: Auto Blog

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar