تویوتا پریوس

بروزرسانی در: شنبه 14 بهمن 02 ساعت 02:11
تویوتا پریوس

بررسی تویوتا پریوس

کمپانی تویوتا، از نسل چهارم پریوس با کد اتاق XW150  در سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه خودروی لاس‌وگاس رونمایی کرد که از طراحی بسیار متفاوت‌تری نسبت به سایر نسل‌های گذشته بهره‌مند شده بود. نسل چهارم این خودرو، در سال ۲۰۱۶ به بازار جهانی عرضه شد که در سال ۱۳۹۶ شرکت ایرتویا، نماینده رسمی محصولات تویوتا در ایران نیز موفق به عرضه این محصول با مدلهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در بازار داخلی شد. تویوتا پریوس اولین خودروی هیبریدی وارداتی بازار ایران نبود و قبلا تجربه حضور خودروهایی نظیر لکسوس CT200H یا کمری هیبریدی را نیز داشته‌ایم.

در بازار کشور ایران، تویوتا پریوس با هفت تیپ: تیپ ۱، تیپ A، تیپ B، تیپ C، تیپ ۲، تیپ ۳ و تیپ ۳ EU یا همان سفارش اروپا عرضه شده است که به ترتیب تیپ ۱ و تیپ A نسخه لوآپشن و تیپ ۳ یا ۳ EU که به سفارش اروپا شناخته میشود نسخه فول آپشن می باشد. تیپ ۳ و ۳ EU با برخورداری از آپشن‌هایی همچون ۷ رادار، روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف، شارژر وایرلس و IPA نمونه فول تویوتا پریوس محسوب می‌شوند و البته نسخه سفارش اروپای سانروف دار به تعداد محدودی به کشور وارد شده است و قیمت به مراتب بالاتری نسبت به تیپ C پریوس دارد.

نمای ظاهری تویوتا پریوس نسبت به نسل‌های گذشته بسیار عجیب‌تر و جسورانه‌تر شده است و همین طراحی عجیب و خطوط شکسته روی بدنه این خودرو باعث شده است تا ضریب آیرودینامیک به عدد ۰.۲۴ برسد تا پریوس کمترین میزان مقاومت را در برابر باد داشته و درنتیجه مقدار سوخت کمتری مصرف نماید.
نمای کلی طراحی تویوتا پریوس را می‌توان بسیار مدرن و منحصربه‌فرد دانست که شاید به کار بردن کلمه زیبا برای توصیف آن کار دشواری باشد و برخی حتی آن را زشت می انگارند! در نمای جلویی شاهد جلوپنجره‌ای باریک هستیم که لوگو تویوتا با هاله‌ای آبی‌رنگ در مرکز آن قرار داده‌شده است. این جلوپنجره عجیب توسط چراغ‌های عمودی و بزرگی احاطه‌شده‌اند که در ترکیب با خطوط شکسته روی کاپوت چهره خشن و متفاوتی برای تویوتا پریوس خلق کرده است. طراحی نمای جانبی این خودرو نسبت به گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده و به لطف خطوطی که به فلاپ‌های جانبی و بالای دستگیره‌ها اضافه‌شده‌اند، هیچ اثری از طراحی کسل‌کننده نسل سوم در آن دیده نمی‌شود. با نگاه به بخش عقبی نوار شیشه‌ای تیره‌رنگی را میبینیم که در قسمت فوقانی درب صندوق قرار دارد و در کمتر خودرویی شاهد استفاده از شیشه در بخش عقی خودرو هستیم! وجود این نوار شیشه‌ای باعث می‌شود در هنگام رانندگی با نگاه به آن دید بهتری از فضای پشت خودرو به دست آوردید. به‌منظور هماهنگی بیشتر بخش جلو و عقبی تویوتا پریوس، چراغ‌های عقبی نیز به‌صورت عمودی طراحی‌شده‌اند اما در مقایسه با فرم خشن و مدرن چراغ‌های جلو کمی ساده و قدیمی به نظر می‌رسند. بسیاری از منتقدان طراحی بخش عقبی پریوس را نقطه‌ضعف طراحی خارجی آن می‌دانند و معتقدند که طراحی این قسمت از هماهنگی بسیار کمی با سایر بخش‌های خودرو برخوردار است.

طراحی داخلی تویوتا پریوس، همچون طراحی خارجی آن بسیار عجیب و منحصربه‌فرد است به‌طوری‌که نمای کلی آن به هیچ خودروی دیگری شباهت ندارد. در حال حاضر تویوتا پریوس در تیپهای مختلف A و B و C  و ۲ و ۳ موجود است که همگی آن‌ها از مشخصات فنی یکسان اما از آپشن‌های متفاوتی برخوردارند. تیپ ۳ یا همان سفارش اروپا کامل‌ترین مدل پریوس و تیپ A کم آپشن‌ترین مدل آن به‌حساب می‌آید.

مطمئناً مهم‌ترین بخش تویوتا پریوس پیشرانه هیبریدی آن محسوب می‌شود که طبق ادعای شرکت تویوتا از تکنولوژی اختصاصی Toyota Hybrid System) THS) در ساخت آن استفاده‌شده است. نیروی محرکه این خودرو از یک پیشرانه بنزینی و دو پیشرانه الکتریکی تشکیل‌شده است. پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی پریوس، حجمی معادل ۱۷۹۸ سی‌سی دارد و به‌طور کامل از آلومینیوم ساخته‌شده است. این پیشرانه توان تولید ۹۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. همچنین پریوس برای تأمین نیروی موردنیاز خود از دو موتور‌الکتریکی نیز بهره می‌برد که MG1 و MG2 نام دارند. پیشرانه MG1 وظایفی همچون استارت خودرو و تولید برق موردنیاز باتری‌ها را بر عهده دارد. همچنین پیشرانه MG2 که در کنار پیشرانه بنزینی قرار دارد، نسبت به برادر خود حجیم‌تر بوده و وظیفه تولید نیروی گشتاور موردنیاز چرخ‌ها را بر عهده دارد. الکتروموتورهای پریوس مجموعاً ۷۲ اسب بخار قدرت و ۱۶۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند که در ترکیب با توان ۹۵ اسب بخاری پیشرانه بنزینی پریوس، حداکثر توان خروجی این خودرو (با در نظر گرفتن نیرو اتلاف شده) به عدد ۱۲۱ اسب بخار قدرت می‌رسد. تویوتا پریوس برای انتقال نیروی تولیدی پیشرانه به چرخ‌های جلو، از یک گیربکس E-CVT بهره می‌برد. باتری استفاده‌شده در این خودرو از نوع هیدرید نیکل متان (HV) است که ولتاژی برابر با ۲۰۱.۶ ولت دارد و در زیر صندلی‌های عقب جاسازی‌شده است. طبق مندرجات سایت رسمی ایرتویا، مصرف سوخت تویوتا پریوس در یک سیکل ترکیبی برابر ۳.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود که در مقایسه با مصرف ترکیبی سدان‌های هیبریدی همچون سوناتا ۲۰۱۸ با ۴.۷ لیتر و تویوتا کمری با ۵.۷ لیتر بسیار کم‌مصرف به نظر می‌رسد. البته ناگفته نماند که در عمل مصرفی در حدود ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از این خودرو شاهد بودیم.

یکی از نقاط ضعف پریوس علاوه بر حس و حال رانندگی کسل‌کننده اش، عدم کشش مناسب در سربالایی ها خصوصا در سرعتهای بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است که تقریبا میتوان گفت به سختی شتاب میگیرد و حتما هنگام خرید این مورد را باید مد نظر داشته باشید.

امنيت تویوتا پریوس

تویوتا پریوس در سال 2016 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ شد که نشان از امنیت بالای این هیبریدی ژاپنی دارد!

ارزش خريد تویوتا پریوس

تویوتا پریوس با تکیه بر مزایایی نظیر کیفیت ساخت بالا، مصرف سوخت خیلی پایین، کابین جادار بر خلاف ظاهر نسبتا جمع و جورش و همینطور بی رقیب بودن در این رده قیمتی از ارزش خرید نسبتا خوبی برای دوست‌داران محیط زیست برخوردار است.

10
0 6

رقبای تویوتا پریوس

در این رده قیمتی و سگمنت، رقیب مستقیمی برای پریوس وجود ندارد که مجهز به پیشرانه هیبریدی باشد و همچین مصرف سوخت پایینی را در اختیار شما قرار دهد اما از رقبای بنزینی این رده قیمتی میتوان به تویوتا کرولا 2014-2016 ، کیا سراتو 2017-2018 و هیوندای النترا اشاره کرد که این بستگی به این موضوع دارد که آیا حاضرید  طراحی عجیب و غریب پریوس را در برابر مزایای خوبی که در اختیار شما قرار میدهد نادیده بگیرید یا خیر!؟ اگر با ظاهر آن مشکلی ندارید تویوتا پریوس در این رنج قیمتی یکی از با‎کیفیت ترین ،کم مصرف ترین خودروهای بازار ایران می‌باشد. همینطور تویوتا پریوس، ارزان‌ترین خودروی وارداتی هیبریدی موجود در بازار ایران می‌باشد که همین امر باعث میشود کسانی که به دنبال خودروی هیبریدی قیمت مناسب باشند تنها انتخابشان پریوس باشد!


مشخصات فنی تویوتا پریوس

نام لاتین خودرو Toyota Prius
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی C
کشور سازنده ژاپن
سال طراحی 2015
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایرتویا
حجم موتور 1798 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس اتوماتیک E-CVT
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 122 اسب بخار در 5200 دور بر دقيقه
گشتاور 163 نيوتن متر در دور بر دقيقه
نوع سوخت هایبرید
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم
سیستم تعلیق جلو مك فرسون
سیستم تعلیق عقب بازوی دوبل جناغی به همراه میل موج گیر
نوع فرمان برقی/ حساس به سرعت
طول 4540 میلیمتر
عرض 1760 میلیمتر
ارتفاع 1490 میلیمتر
فاصله محوری 2700 میلیمتر
وزن 1394 کیلوگرم
فاصله زیر خودرو تا زمین 132 میلیمتر
حجم صندوق 501 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 195/65R15
رینگ و لاستیک عقب 195/65R15
مصرف سوخت شهری 3.7 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 3.5 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 3.3 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 43 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 6
ستاره ایمنی 5 ستاره ایمنی از یورو انکپ
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک - دریچه تهویه عقب - کنترل رطوبت
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا 10 اسپیکر - سیستم پخش JBL - مانیتور 7 اینچی لمسی- Bluetooth - USB - CD - AUX
غربیلک فرمان روکش چرم - دکمه‌های کنترلی
سیستم صندلی های جلو روکش پارچه-صندلی‌ راننده 6 حالته دستی - تنظیم برقی گودی کمر - سرنشین جلو 4 حالته دستی
سیستم صندلی های عقب روکش پارچه-ایزوفیکس صندلی
سیستم روشنایی جلو زنون-دی‌لایت - اتولایت - مه‌شکن - چراغ چرخشی
سیستم روشنایی عقب مه‌شکن
سنسورهای پیش فعال سنسور باران - سنسور فشار باد تایر
سیستمهای کمکی راننده دوربین عقب-سنسور عقب-کروز کنترل-کنترل ایستایی در سربالایی - کنترل سرعت در سرازیری
سیستم آینه ها آینه عقب الکتروکرومیک - آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن
سیستم شیشه ها برقی
سایر موارد 4 حالت رانندگی (نرمال - اکو - اسپرت - برقی)-خروجی 12 ولت-شارژر وایرلس
کیسه های هوا 7 عدد - راننده و سرنشین جلو-زانویی راننده-پرده‌ای و جانبی جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی ورود بدون کلید - استارت دکمه‌ای
ترمزهای جلو: ديسكي خنك شونده
ترمزهای عقب ديسكي
سیستم فرمان و هدایت پذیری برقی حساس به سرعت
سیستم های ترمز و پایداری ABS-EBD-کنترل کشش - کنترل پایداری-ترمز کمکی-بازیابی انرژی ترمز

عکس تویوتا پریوس

نمای جلو تویوتا پریوس

نمای جلو تویوتا پریوس

نمای داخلی درب جلو تویوتا پریوس

نمای داخلی درب جلو تویوتا پریوس

نمای داخلی تویوتا پریوس

نمای داخلی تویوتا پریوس

فرمان تویوتا پریوس

فرمان تویوتا پریوس

نمایشگر داشبورد تویوتا پریوس

نمایشگر داشبورد تویوتا پریوس

آپشنهای تویوتا پریوس

آپشنهای تویوتا پریوس

فضای ردیف عقب تویوتا پریوس

فضای ردیف عقب تویوتا پریوس

رینگ تویوتا پریوس

رینگ تویوتا پریوس

نمای جلو تویوتا پریوس

نمای جلو تویوتا پریوس

آینه بغل تویوتا پریوس

آینه بغل تویوتا پریوس

نمای عقب تویوتا پریوس

نمای عقب تویوتا پریوس

نمای عقب تویوتا پریوس

نمای عقب تویوتا پریوس

نمای جانبی تویوتا پریوس

نمای جانبی تویوتا پریوس

فضای بار تویوتا پریوس

فضای بار تویوتا پریوس

فرمان تویوتا پریوس

فرمان تویوتا پریوس

آپشنهای تویوتا پریوس

آپشنهای تویوتا پریوس

پیشرانه تویوتا پریوس

پیشرانه تویوتا پریوس

تنظیمات صندلی جلو تویوتا پریوس

تنظیمات صندلی جلو تویوتا پریوس

آنتن کوسه ای تویوتا پریوس

آنتن کوسه ای تویوتا پریوس

toyota prius

toyota prius

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "تویوتا پریوس"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
mohammad eftekhar
مهمان

کیلومترش وسطه؟