معرفی کامل نسل های تویوتا هایلوکس

بروزرسانی در: چهارشنبه 1 بهمن 99 ساعت 09:35
معرفی کامل نسل های تویوتا هایلوکس

نمی توان درباره آفرود صحبت کرد و تویوتا نباشد و نمی توان از تویوتا حرف زد و هایلوکس نباشد. هایلوکس یکی از معروف ترین محصولات تویوتا در دنیا می باشد که بیش از ۵ دهه است در همه جای دنیا استفاده می شود. هر جایی که نیاز به یک خودرو سر سخت باشد قطعا هایلوکس آنجا دیده می شود، خودرویی که گاها در نقش یک خودروی آفرود در سخت ترین موقعیت ها حضور داشته باشد، یا ممکن است در حال جابجایی چند بسته ی کوچک هم دیده شود!  در مقاله امروز از سری مقالات z4car به معرفی تمام نسل های تویوتا هایلوکس می پردازیم.

نسل اول

نسل اول تویوتا هایلوکس از سال ۱۹۶۸ وارد بازار شد. در ابتدا هایلوکس به عنوان خودرو تجاری استفاده می شد  و قرار بود  اسباب و وسایل کوچکی را حمل کند و  به عبارت دیگر به عنوان خودرو باربری مورد استفاده قرار می گرفت است. داستان هایلوکس از کوچه پس کوچه های  ژاپن شروع شد . . .

نسل دوم

 نسل دوم تویوتا هایلوکس چهار سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۲ وارد بازار شد.این خودرو تفاوت خاصی از لحاظ فنی با نسل اول نداشت اما  از لحاظ ظاهری متفاوت بود و مدل های مختلفی برای سفارش دادن داشت.  در این سال ها هنوز هم هایلوکس به عنوان خودرو باربری شناخته می شود و البته پایش به اروپا رسیده بود و بازار های بین المللی را هدف گرفته بود.

نسل سوم

نسل سوم تویوتا هایلوکس در اواخر دهه ۷۰ میلادی یعنی در سال ۱۹۷۸ وارد بازار شده بود. اینجا اولین دفعه ای  بود که تویوتا مدل های دو کابین هایلوکس را وارد بازار کرد تا این خودرو از حالت باربری صرف در بیاید و بر آن شد که تویوتا در کلاس های مختلفی شانس خود را با هایلوکس امتحان کند. جالب است که بدانید در همین نسل بود که نسخته های دو دیفرانسیل تویوتا هایلوکس وارد بازار شد تا اولین قدم هایلوکس برای حضور در بین خودرو های آفرود باشد. هایلوکس از یک خودروی باری و تجاری به خودرویی تفریحی هم شد.

نسل چهارم

سال ۱۹۸۳ اوایل دهه۸۰ میلادی و ابتدای رکود بازار بود که تویوتا تصمیم گرفت با یک لیست کامل به پیشواز طرفدارانش برود. از نسل چهارم بود که تویوتا با موتور های بنزینی ، دیزلی، تک کابین، دو کابین، اکسترا کابین و تک یا دو دیفرانسیل قابل خرید باشد. هایلوکس در این نقطه می توانست یک خودرو باربری یا یک خودرو دو دیفرانسیل برای آفرود یا شاید در قامت یک شاسی بلند با پایه پیکاپ به اسم فوررانر باشد. بله در سال ۱۹۸۴ بود که تویوتا تصمیم گرفت با هایلوکس یک خودرو شاسی بلند بسازد. شاسی بلندی که طرفداران بسیاری مخصوصا در بین کسانی که اهل شکار بودند داشت.

نسل پنجم

نسل پنجم تویوتا هایلوکس با آپشن بیشتر، ارتفاع بالاتر و طراحی بروز تر بود. این نسل برای اولین بار از موتور های شش سیلندر استفاده کرد که پیشرفت بسیار مهمی برای تویوتا بود. این نسل به نوعی جهش دوم تویوتا برای افزایش محبوبیت و البته فروش بود. در اوایل دهه نود میلادی بود که شروع تولید نسل پنجم در آمریکا شروع شد. وقتی هایلوکس به آمریکا رسید فروش آن بیشتر شد و تویوتا برنامه های بزرگتری برای آینده خود تنظیم کرد.

نسل ششم

نسل ششم تویوتا هایلوکس احتمالا یکی از معروف ترین نسل های هایلوکس در ایران است. این خودرو در یگان های نظامی مختلفی خدمت کرده است و در ایران هم به عنوان خودرویی سرسخت شناخته می شود. این نسل تویوتا هایلوکس در بازار ایران با نام تایگر هم شناخته می شود این خودرو موتور ۲.۷ لیتری دارند که ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارند. خودروهایی که تک کابین، دو کابین و اکسترا کابین آنها موجود است و از لحاظ توانایی آفرودی چیزی کم ندارند و بسیار قدرتمند هستند.

نسل هفتم

می توان گفت نسل هفتم تویوتا هایلوکس با این هدف طراحی و ساخته شده بود که هایلوکس  را از یک خودرویی اقتصادی به خودرویی تبدیل کند که می تواند توانایی های لوکس هم داشته باشد. این نسل در بازار ایران خیلی محبوب بود و در نقش های  بسیاری ان را می دیدیم. هایلوکس نسل هفت در استفاده های نظامی، شخصی و البته تقریبا در همه ی تور های آفرودی ایران حضور دارد و به چشم همه آشناست.

نسل هشتم

آخرین نسل هایلوکس در ایران نسل هشتم که در از سال ۲۰۱۵ وارد بازار ایران شد. این خودرو نسبت به بقیه نسل های هایلوکس موفق نبود و دلیل آن را می توان در قیمت بسیار بالای آن در بازار جست وجو کرد.. اما این نسل با ترکیبی از آفرود بی نظیر، امکانات لوکس و البته طراحی بروز انتخاب بسیار مناسبی می توانست باشد اما اگر با قیمت رقابتی عرضه می شد. با قیمتی که این نسل از هایلوکس داشت خریداران ترجیح می دادند به جای یک وانت، لندکروز یا پرادو را انتخاب کنند که شاسی بلند های تمام عیاری محسوب می شدند.

نتیجه گیری:

در نهایت می توان گفت تویوتا هایلوکس یکی از خودروهایی است که ستون های شرکت تویوتا را نگه می دارد و خودروی بسیار با ارزشی است. هم اکنون در بازار ایران نسل های مختلف این خودرو با قیمت های خوبی به فروش می رسند و نشان از این دارد که تویوتا هر چقدر قدیمی شده باشد باز هم خریدار خود را دارد. تویوتا هایلوکس یک انتخاب بسیار مناسب است برای کسانی که خودرویی جان سخت می خواهند که از پس هر شرایطی بر بیاید.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "معرفی کامل نسل های تویوتا هایلوکس"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Aras
مهمان

درایران هم اختلاف پراید سری اول با سر اخر در نوع پیچ است یعنی در نسل اول پیچها باپیچ گوشی تخت تخت باز می شوند ودر چند نسل بعدی پیچها با پیچ گوشی چهار گوش
راه تورا می خواند