مزایای سیتروئن زانتیا ۲ لیتری

بروزرسانی در: شنبه 22 مرداد 01 ساعت 02:02
مزایای سیتروئن زانتیا 2 لیتری

زانتیا، خودروی محبوب جوانان در دهه 80 بود. تولید این خودرو در سال 89 متوقف شد اما این خودروی نوستالژی فرانسوی تبار از موفق ترین های بازار بود. در بررسی مزایای زانتیا 2 لیتری با ما همراه باشید.

سیتروئن زانتیا ۲۰۰۰ یا ۲ لیتری یکی از خودروهای نوستالژی ایران است که اوایل دهه ۸۰ وارد بازار ایران شد. این خودرو توانست به خوبی  جای خالی بین خودروهای ایرانی رده پایین مثل سمند ، پژو پارس ۴۰۵،  و ماکسیما ( به عنوان سدان بالا رده آن زمان) را پر کند. سیتروئن زانتیا با یک موتور پرقدرت ۲ لیتری ۱۳۵ اسب بخاری وارد بازار شد و البته یک موتور ضعیف تر ۱.۸ لیتری  هم داشت. نمونه ۱.۸ لیتری با کد اصلی XU7  که البته ۱۶ سوپاپ شده بود با منیفیولد جدید علاوه بر زانتیا ۱.۸ روی پارس elx هم نصب شده بود که ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد.  زانتیا از همان اول به خاطر ویژگی هایی خاصی که داشت خیلی مورد توجه ماشین باز ها قرار گرفت. امروز در Z4Car با مزایای زانتیا ۲ لیتری همراه باشید.

سرعت و شتاب بسیار خوب

xantia

اولین نکته مثبتی که بعد از شنیدن نام سیتروئن زانتیا به ذهن ما می رسد سرعت و شتاب بالای این خودرو است. این خودرو با موتور ۲ لیتری که ۱۳۵ اسب بخار نیرو تولید میکند در حدود ۹.۳ ثانیه از صفر به صد کیلومتر می رسد؛ که این عدد در مقابل خودروهایی مثل سمند ، پژو پارس و ۴۰۵ عدد بسیار خوبی هستند و می توان گفت تقریبا حدود ۱ یا  ۱.۵ ثانیه با ماکسیما فاصله دارند،  که به نسبت ۷۰ اسب بخار نیروی کمتر واقعا می توان گفت سیتروئن به خوبی توانسته موتور و گیربکس را  هماهنگ کند تا شتابی عالی را برای زانتیا  بسازد. کشش زانتیا هم بسیار بالاست و در سربالایی ، سبقت گیری و یا کولر گرفتن به مشکل برنمی خورید.  باید گفت پر بیراه نیست که سیتروئن زانتیا در بین ماشین باز ها  ملقب به موشک زمینی شده است.

سیستم تعلیق مثال زدنی

xantia

یکی از ویژگی های کلیدی که زانتیا با آن بسیار معروف شد تبلیغاتی بود که در تلویزیون از آن پخش می شد و نشان می داد که زانتیا میتواند با ۳ چرخ  یعنی بدون حضور یک چرخ حرکت کند. این ویژگی به دلیل سیستم تعلیق خاص زانتیا بود. زانتیا از سیستم هیدروپنوماتیک برخوردار است که قابلیت تنظیم ارتفاع و البته جذب هوشمند ضربه را به خودرو می دهد. در صندوق عقب خودرو گوی های روغن وجود دارند که با پمپ های هیدرولیکی تنظیم ارتفاع خودرو را در سرعت های معمولا  کم تر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت انجام می دهند. علاوه بر این ویژگی خاص ، سیتروئن زانتیا سیستم تعلیق بسیار منعطفی دارد که در جاده سواری بسیار لذت بخشی را به  سرنشینان این خودرو هدیه می دهد. سیستم تعلیقی که دست انداز های جاده را جذب می کند تا کم تر به داخل کابین منتقل شود و واقعا بهتر از  رقبای هم رده خود است.  باید اقرار کرد سواری زانتیا با ترکیبی از سیستم تعلیق بی نظیر و موتور قدرتمند آن می تواند بسیار لذت بخش و هیجان انگیز  باشد.

فضای کابین جادار

interior

سیتروئن زانتیا علاوه بر اینکه یه ماشین مناسب جوان هاست ماشینی کاملا خانوادگی هم هست. سیتروئن زانتیا هم کابین جاداری دارد و هم صندوق عقب حجیمی را در عقب خود جا داده است. حتی اگر قد شما بالای ۱۸۰ سانتی متر هم باشد در زانتیا راحت خواهید بود. فضای سر و زانو کاملا مناسب است و می تواند برای یک خانواده ۵ نفره کاملا کافی باشد. عمق صندوق عقب هم بسیار خوب است و با توجه به فست بک بودن زانتیا فضای زیادی قابل استفاده است.

طراحی بدنه، هنوز هم قابل قبول

xantia back

انتقادهای زیادی بر طراحی سیتروئن زانتیا وارد است . بعضی ها آن را قدیمی و کسل کننده می دانند. اما به نظر ما زانتیا با اینکه سال ها از طراحی اش می گذرد اما هنوز جذابیت خود را حفظ کرده است. مخصوصا در نمای جلو میتوان گفت زانتیا خیلی هم قدیمی نشده و  شاید اصلا هم تکراری نشده باشد. با کمی تغییر در ارتفاع و ظاهر ماشین می توان به جذابیت زانتیا افزود و از ویژگی های خوب دیگر این خودرو همین قابلیت شخصی سازی زیاد آن است که مطابق میل جوانان ماشین باز است.

نتیجه گیری

citroen back

سیتروئن زانتیا یک خودروی بسیار سرحال با سواری فوق العاده است که اگر ضعف ایمنی آن را در نظر نگیریم می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. البته این را هم باید در نظر گرفت که زانتیا از سال ۸۹ دیگر در ایران تولید نشد، پس اگر می خواهید زانتیا خریداری کنید باید توجه کنید که جدیدترین زانتیا متعلق به بیش از یک دهه پیش است و این خود باعث می شود زانتیا سواری نیاز به مراقبت ها و رسیدگی های خودش داشته باشد.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "مزایای سیتروئن زانتیا ۲ لیتری"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مهدی ش
مهمان

لذت و مرگ = زانتیا