معایب هیوندای ولستر

بروزرسانی در: سه شنبه 22 شهریور 01 ساعت 04:59
معایب هیوندای ولستر

هاچبک 3 درب هیوندای ولستر برای فتح بازار خودروهای ارزان قیمت اسپرت به ایران راه یافت اما عمدتا به دلیل پیشرانه نسبتا ضعیف در این امر چندان موفق نبود، در این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید Z4Car قصد داریم مشکلات و نقاط ضعف هیوندای ولستر را برای شما بازگو کنیم.

هیوندای ولوستر یکی از خودروهای اسپرت بازار ایران است که به واسطه ی طراحی متفاوتش معروف شده است. این خودرو در سال ۲۰۱۲ وارد سبد خودرویی هیوندای شد اما ۲ سال طول کشید تا به ایران برسد. از همان اول حضورش در بازار طرفداران و منتقدانی داشت و امروز در z4car می خواهیم به بررسی معایب هیوندای ولوستر بپردازیم.

طراحی عجیب و متفاوت ولوستر

ولستر با 3 در

هیوندای ولوستر در نگاه اول یک خودروی کوپه به نظر می آِید. اما نزدیک تر که  می شویم می بینیم در سمت راست خودرو یک درب مخفی وجود دارد که شکل مخفی شدن آن شبیه درب FJ کروزر است. ولی در سمت چپ درب عقبی دیده نمی شود و خودرو ۳ درب است! این طراحی در کمتر مدلی دیده میشد و فلسفه ای هم پشت خودش دارد.

این خودرو در بازار هایی که فرمان چپ هستند ۲ درب در راست دارد و در بازار هایی مثل انگلستان که فرمان راست هستند ۲ درب در چپ دارند. برای اینکه درب های عقب در سمت خیابان باز نشوند.

اما این عجیب بودن باعث می شود هر کسی سراغ ولوستر نرود. این طراحی به هیچ وجه عامه پسند نیست و مانند بیشتر خودرو هایی که طراحی های عجیب دارند به کاهش فروش آن می انجامد.

شتاب و کشش کم تر از حد انتظار

ولستر

بیشتر کسانی که سراغ ولوستر می روند با توجه به ظاهر اسپرت آن انتظار یک سواری و شتاب خوب را از آن دارند. اما باید بگوییم ولوستر در این قسمت نا امیدتان می کند!

موتور هیوندای ولستر در مدلهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با موتور نصب شده روی هیوندای اکسنت مشترک و از نوع MPI با ۱۲۲ اسب بخار است و مدلهای  ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نیز از نوع GDI با ۱۳۸ اسب بخار است. البته لازم است بدانیم این ۱۶ اسب بخار تفاوت از کجا می آِید: MPI” یا همان پاشش سوخت چند نقطه ای در اصل همان سیستم انژکتور است که سوخت را پخش می کند و ابدا چیز جدیدی نیست. اما GDI پاشش سوخت مستقیم است. انژکتور ها بالای هر سیلندر و در کنار هر شمع قرار دارند و مستقیم در هر سیلندر کار احتراق صورت می گیرد. برای همین قدرت این موتور ها بیشتر است”

قدرت ۱۳۸ اسب بخار برای یک خودروی اسپرت مثل ولوستر واقعا کم است و کمبود آن در سبقت گیری ها و شتاب گیری ها واقعا حس می شود. رقبای این خودرو مثل سراتو کوپ  ۱۵۸ اسب قدرت دارند و تجربه رانندگی هیجان انگیز تری ارائه می دهند.  شاید اگر ولوستر توربو با ۲۰۰ اسب بخار وارد بازار می شد این پاراگراف قسمتی از مقاله مزایای ولوستر می شد!

فضای داخلی ولوستر، کوچک و عذاب آور

فضای ردیف عقب هیوندای ولستر

وقتی که در جایگاه  راننده می نشینیم بنظر همه چیز خوب می آید. پاها راحت هستند و با زیر فرمان تماسی ندارند. از طرفی فضای سر هم خوب است. اما وقتی یادتان می آید در کارت خودرو عبارت ۴ نفره نوشته شده و به قسمت عقب نگاه می کنید بار دیگر نا امید می شوید. قسمت عقب خودرو عملا مناسب دو کودک است و من با ۱۸۶ سانتی متر قد واقعا لحظات عذاب آوری را در قسمت عقب ولوستر تجربه کردم. باز هم جای شکرش باقیست هیوندای یک درب برای دسترسی به عقب خودرو گذاشت وگرنه عملا صندلی های عقب  بدون دسترسی و بی استفاده می شدند.

بازار دست دوم نامناسب

ولوستر به واسطه طراحی خاصی که دارد همه سلیقه ها را جذب خودش نمی کند. اصولا در بازار ایران خودرو های ساده و با طراحی خنثی ( مثل سراتو) فروش بیشتر و موفق تری نسبت به خودروهای عجیبی مثل ولوستر دارند.

در کنار طراحی این خودرو رنگ هایی که برای آن وجود دارند هم خاص هستند. رنگ های زرد، قرمز، نارنجی و سبز این خودرو بیشتر دیده شده اند و رنگ هایی نیستند که همه آن ها را دوست داشته باشند. این طراحی عجیب و رنگ های خاص باعث می شوند ولوستر بازار دست دوم خوبی نداشته باشد و صاحبان آن با ضرر و افت قیمت زیاد موفق به فروش آن شوند. این مشکل در آلفارومئو میتو که زمانی رقیب این خودرو بود دیده می شد. اما کیا سراتو کوپه از این وضع به نفع خود استفاده کرده و بازار کوپه های ایران را از آن خودش کرده است.

yellow 3 doors hyundai

کمبود قطعات فنی و لوازم جانبی

یادتان باشد اگر خودرویی می خرید که تازگی وارد بازار شده و موتور آن فقط مختص همان مدل است بعد ها در تامین قطعه به مشکل بر خواهید خورد. برایتان مثالی می زنم: "موتور ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری هیوندای معروف به لامبادا روی سانتافه، سوناتا NF، اسپورتیج، توسان و تیبورن (کوپه) نصب شده بود و از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در بازار ایران وجود داشتند. همیچین خودرو هایی هیچ وقت مشکل تامین قطعات نخواهند داشت" اما خودرو های مثل ولوستر که علاوه بر تازه وارد بودن موتور کمیابی هم دارند در تامین قطعات چه فنی و چه ظاهری به مشکل بر می خورند. مشکلی که باعث می شود خودرو شما هفته ها در انتظار یک قطعه کوچک خاک بخورد. مشکلی که در رقیبی کهنه کار مثل سراتو کوپ اصلا دیده نمی شود.

حرف آخر . . .

امروز هیوندای ولوستر نسل قبل مهمان گاراژ z4car بود. خودرویی که علاوه بر ایرادات گفته شده مزایایی هم دارد. طراحی این خودرو شاید عجیب باشد، اما نمی توان منکر زیبایی آن شد. شاید قشر کثیری آن را نپسندند اما آن تعداد کمی که می مانند عاشق آن هستند. مصرف سوخت ولوستر به واسطه موتور ۱.۶ لیتری اش کم است و برخلاف تعمیرگاه زیاد به پمپ بنزین سر نخواهید زد! باید گفت اگر خودروی اسپرتی می خواهید که در چشم باشد و همه شما را ببینند، از طرفی خانواده ای ۲ یا ۳ نفره و کم جمعیت هستید این خودرو می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

10 دیدگاه ها برای "معایب هیوندای ولستر"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
پریا
مهمان

این ماشین مفت هم گرونه وقتی مشکله تامین قطعه داره

رضا
مهمان

سلام، من یه هیوندای توربو شارژ ۲۰۱۸ دارم. و باید عرض کنم نباید این ماشین رو در رده بندی خودروها بزارن چون مثل موشک می مونه و از نظر زیبایی هم هیچ چیز نمی تونه باهاش رقابت کنه. درکل از لحاظ جادار بودن هم بسیار عالی هست و اصلاً محدودیتی نداره. این شمارمه هر کی خواست عکس هاش رو براش میفرستم. ۰۹۰۲۱۱۴ ۴۰۵۹. هر قطغه ی هم بخواهید من میتونم اینجا(بندر) براوتن سریعا تهیه کنم ۰۹۲۱۱۴۴۰۵۹

نریمان
مهمان

به طور کلی حرف مفت

اکبر مکامیک
مهمان

سلام.هر کی نمی خواد بده میییییی خوامش . نکنه با پراید مقایسه کرده؟!!!!!!!!!!!

محمد
مهمان

من فکر کنم شما درکل هدفتون این بود که بگین قدتون ۱۸۶هستشخداخیرت بده من دوساله این ماشینو دارم با کل زندگیت عوضش نمیکنمچی میگی واسه خودت

مسعود مروانی
مهمان

دس خوش✅

Mohamad Tolooei
مهمان

میتونم بگم کاملا مقالتون مغرضانه بود و کاملا اشتباه !
میدونم این پیام بنده تایید نمیشه اما این جواب رو دوست دارم ازتون بشنوم ! کدوم قطعه کم یاب و نایاب داره ؟