معایب پیکاپ ریچ

بروزرسانی در: چهارشنبه 30 بهمن 98 ساعت 03:46
معایب پیکاپ ریچ

پیکاپ ریچ یکی از محصولات دانگ فنگ چین در بازار کشور است که به نوعی نمونه چینی نیسان پیکاپ محسوب می‌شود. در مقاله پیشرو سعی کرده‌ایم تا شما مخاطبین گرامی سایت Z4CAR را با معایب پیکاپ ریچ آشنا کنیم؛ لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پیکاپ ریچ نسخه چینی نسل اول نیسان پیکاپ است که پس از اعمال تحریم‌های خودروسازی در سال ۱۳۹۰، جایگزین این پیکاپ ژاپنی در خط تولید پارس خودرو شد. این خودرو در حقیقت حاصل همکاری مشترک دانگ فنگ چین با نیسان ژاپن بوده و بر روی همان پلتفرم نیسان پیکاپ (F-Alpha) توسعه یافته است.
معرفی و بازاریابی ضعیف شرکت پارس خودرو در بدو ورود این خودرو به بازار کشور، یکی از دلایلی است که موجب شد در این رنج قیمتی بسیاری از مشتریان ایرانی خرید یک پیکاپ ژاپنی کارکرده را نسبت به نمونه صفر کیلومتر این پیکاپ چینی ترجیح دهند. در حال حاضر خط تولید ریچ از پارس خودرو به زامیاد انتقال یافت تا دیگر نتوانیم همانند گذشته به کیفیت ساخت پیکاپ ریچ امیدوار باشیم!
الگوبرداری دانگ فنگ از نیسان موجب شده تا معایب پیکاپ ریچ در نگاه مشتریان چندان برجسته نباشند. این خودرو به عنوان ارزان‌ترین پیکاپ دو دیفرانسیل صفرکیلومتر بازار کشور، نقایص خاص خود را دارد که در این مطلب از سایت Z4CAR به آن‌ها خواهیم پرداخت. به هر حال پیکاپ ریچ یک کپی کامل از یک پیکاپ قدیمی ژاپنی محسوب می‌شود، به همین دلیل نباید انتظار خاصی از آن داشته باشید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی نزدیک به «معایب پیکاپ ریچ» داشته باشیم.

عیب اول، راندمان پایین قوای فنی

موتور پیکاپ ریچ

همان‌گونه که در معرفی پیکاپ ریچ ذکر شد، این خودرو یک کپی کامل از نسل قدیمی نیسان پیکاپ (D22) است. شاسی و موتور نیسان پیکاپ بدون هیچ تغییری در پیکاپ ریچ تکرار شده‌اند؛ بنابراین ریچ نیز از همان پیشرانه ۲.۴ لیتری نیسان با کد ZG24 به قدرت ۱۳۲ اسب بخار و گشتاور ۲۰۸ نیوتن‌متر بهره می‌برد.
ارقام گفته شده برای موتوری با حجم نزدیک به دو و نیم لیتر و بهره‌گیری از سیستم شانزده سوپاپِ، به هیچ عنوان راضی‌کننده نخواهد بود و به نظر می‌رسد بهتر بود که شرکت شرکت سایپا نمونه‌های مجهز به موتور ۲.۵ لیتری و ۳ لیتری توربو دیزل را برای حضور در بازار کشور انتخاب می‌کرد. همچنین علاوه‌بر خروجی نسبتا ضعیف، مصرف سوخت پیشرانه پیکاپ ریچ نیز نسبتا بالا بوده و در سیکل ترکیبی به ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. با توجه به افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی سوخت، استفاده روزمره از پیکاپ ریچ در شرایط فعلی چندان مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسد.
البته سایر رقبای مونتاژی پیکاپ ریچ نیز از نظر قوای فنی حرف چندانی برای گفتن ندارند و با توجه به محدودیت‌های موجود در بازار کم‌تنوع کشورمان، خریداران ایرانی مجبور به انتخاب خودروهای این‌چنینی هستند. از میان تمامی پیکاپ‌های آفرود موجود در بازار کشور، تنها آمیکو آسنا است که موتور دوگانه‌سوز دارد و تا حدودی می‌تواند مخارج مربوط به مصرف سوخت را کاهش دهد.

عیب دوم، طراحی ظاهری قدیمی

نمای ظاهری پیکاپ ریچ

پیکاپ ریچ موجود در بازار کشورمان، با الگوبرداری از نیسان پیکاپ ساخته شده که خود این محصول نیز متعلق به دهه نود میلادی است؛ بنابراین یکی از معایب پیکاپ ریچ به ظاهر آن مربوط می‌شود. طراحی دهه نودی این خودرو، پیکاپ ریچ را به خودرویی کسل کننده بدل کرده است. دو رقیب چینی دیگر ریچ یعنی کاپرا و وینگل ۵ از نظر طراحی اندکی بروزتر هستند و ظاهر جالب‌تری ارائه می‌دهند. از نظر طراحی پیکاپ ریچ تنها با نیسان پیکاپ قابل مقایسه بوده که درواقع نمونه اصلی این خودرو محسوب می‌شود.
طراحی قدیمی و از مد افتاده تنها منحصر به ظاهر خارجی دانگ فنگ ریچ نیست و در کابین خودرو نیز شاهد نمایی کسل کننده هستیم. توجه به این نکته ضروری است که نیسان پیکاپ نیز در زمان خود از کابین زیبایی برخوردار نبود و داشبورد این خودرو از پلاستیک خشک مشکی‌رنگ تشکیل شده بود. کابین پیکاپ ریچ به‌مراتب کیفیت پایین‌تری دارد و تنها اضافه شدن قطعات نقره‌ای‌رنگ به برخی از بخش‌های کابین، کمی از چهره کسل‌کننده آن کاسته است.

عیب سوم، کیفیت ساخت پایین

کیفیت ساخت پیکاپ ریچ

تمامی محصولات داخلی از کیفیت مونتاژ نسبتا پایینی برخوردار هستند و این مورد جزو معایب پیکاپ ریچ نیز به شمار می‌رود. بخش دیگری از مشکلات پیکاپ ریچ نیز به مونتاژ خودروسازان ایرانی ربطی ندارد و به توسعه ضعیف خودرو توسط دانگ فنگ پیش آمده است. برای مثال فرمان اکثر خودروهای چینی عملکرد دقیقی ندارد و پیکاپ ریچ نیز به این مشکل مبتلا است. ترمزها نیز عملکرد قابل قبولی ندارند و گاهی متوقف کردن خودرو بیش از حد دشوار خواهد بود؛ لازم به ذکر است که ترمزهای عقبی این پیکاپ ۱۶۶۵ کیلوگرمی، از نوع کاسه‌ای بوده که در وقوع چنین مشکلی نقش چشمگیری دارند.
اکثر وانت‌ها و پیکاپ‌ها از سیستم فنر شمش در قسمت بار استفاده می‌کنند و به همین دلیل چسبندگی مناسبی در زمان خالی بودن خودرو ارائه نمی‌دهند. این موضوع در پیکاپ ریچ نیز به چشم می‌خورد و خودرو به هیچ عنوان چسبندگی مناسبی به جاده ندارد. مونتاژ ریچ را در ابتدا پارس خودرو بر عهده داشت که محصولات آن به داشتن کیفیت بالا شهرت دارند، اما مدتی می‌شود که مونتاژ ریچ بر عهده زامیاد گذاشته شده است؛ بنابراین دیگر نمی‌توان با تکیه‌بر خوش‌نامی سازنده به کیفیت پیکاپ ریچ امیدوار بود!

عیب چهارم، بازار دست دوم ضعیف

بازار خرید و فروش ریچ

نیسان پیکاپ خودرویی مشهور در بازار ایران محسوب می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. با این حال سایپا و پارس خودرو در معرفی ریچ به هیچ عنوان موفق عمل نکردند و این مورد نیز یکی دیگر از معایب پیکاپ ریچ به شمار می‌آید. در حقیقت می‌توان گفت بازاریابی پارس خودرو برای دانگ فنگ ریچ آن‌قدر ضعیف بود که بسیاری از مشتریان بر اساس شناخت تجربی و جستجو شخصی پیکاپ ریچ را شناخته‌اند.
عرضه نسبتا محدود پیکاپ ریچ و اطلاع‌رسانی ضعیف در مورد آن، موجب شد تا این خودرو بازی را به دیگر رقبای این حوزه نظیر کاپرا واگذار کند. با فرا رسیدن پیکاپ‌های تازه نفسی همچون کاپرا ۲، فوتون ایران خودرو یا حتی آمیکو آسنا، عرصه برای حضور پیکاپ ریچ تنگ‌تر شد در حالی‌که نیسان پیکاپ در بازار خودروهای کارکرده همچنان طرفداران بسیاری دارد. به همین دلیل خرید و فروش پیکاپ ریچ در بازار رونق چندانی ندارد و به سختی می‌توان برای فروش آن اقدام کرد.

کلام آخر

پس از خروج نیسان پیکاپ از سبد محصولات سایپا، این شرکت برای اینکه بتواند جای خالی این خودرو دوست داشتنی را پر کند دست به دامان دانگ فنگ موتور چین شد و پس از رایزنی‌های فراوان توانست نظر مثبت این شرکت را برای مونتاژ پیکاپ ریچ جلب کند.
این خودرو درواقع نمونه چینی نیسان پیکاپ محسوب می‌شود که تنها برای خالی نبودن عریضه به بازار داخلی عرضه شده است؛ به همین دلیل پیکاپ ریچ نیز همچون سایر خودروهای ارزان‌قیمت چینی موجود در بازار کشور از کیفت و ارزش خرید پایینی برخوردار است. در این رنج قیمتی می‌توانید برای خرید نمونه‌های کارکرده پیکاپ کاپرا و وینگل ۵ اقدام کرد. لازم به ذکر است که به‌زودی در مقاله‌ای جداگانه مزایای پیکاپ ریچ و دلایل خرید آن را نیز در اختیار شما مخاطبین گرامی قرار می‌دهیم؛ در صورت تمایل در این بخش می‌توانید نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبین سایت Z4CAR به اشتراک بگذارید.

نویسنده: سعید رنجبر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

16 دیدگاه ها برای "معایب پیکاپ ریچ"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Mtt
مهمان

سلام بنده پیمانکارم و هم چند تا ریچ هم کاپرا دارم اولا اصلا قابل مقایسه نیست قدرت استحکام ریچ خیلی خیلی خیلی بالاتر از کاپراست اما کاپرا نرم و اپشن بیشتر داره ریچ چند ساله تو پروژه ها زیر کاره خیلی خوب جواب داده اما کاپرا بعد دوسال کار باید از دور خارج بشه همچی خلاصه بگم کاپرا با اتاق سربالایی بالا نمیره تمام فقط واسه کفی آسفالت خوبه وگرنه فقط ریچ ‌وتمام

محمد
مهمان

من حدود شش سال پیکاپ ریچ دارم خیلی ازش راضی ام ، خیلی کم استهلاک و با دوام ، فقط تنها عیبی که نسبت به نیسان پیکاپ داره اینه که لوله اگزوزش به جای اینکه مثل نیسان پیکاپ از بالای رام رد بشه از زیر رام رد میشه که اگه یه جایی زیر ماشین گیر کنه امکان شکستن اگزوز زیاد ،ولی در کل ماشین سگ جونیه و به نظر من دوامش از کاپرا خیلی بیشتره

بهمن
مهمان

سلام من میخوام پیکاپ ریچ بخرم ولی دودل هستم از نظر فنی و سواری خوبه میشه لطفا راهنمایی بفرمایید

امیر
مهمان

شما یه خودرو خوب بزنین ما از اینا استفاده نکنیم خواهشا از سر تون گنده تر حرف نزنین یجوری میگن انگار ایران طلاست

حسین
مهمان

اینحقیر بیش از ۱۵ سال با انواع پیکاپ و دوکابین ها سروکار داشتم به طبع نیسان پیکاپ واقعا ماشین قدرتمند و کم استهلاکی بود ولی ریچ استهلاکش بالاست ولی رواج کارتم میده خیلی جاها باهت همراهی میکنه و کاپرا که کلا از هر لحاظی حساب کنی بدرد نمیخوره خیلی اذیت میکنه و کارایی هم نداره

سجاد
مهمان

دوست عزیز سلام و عرض ادب،
کسی که نظری را ارائه می‌کنه حداقل باید چند ماه این ماشین ها را سوار بشه و در شرایط سخت انها را به چالش بکشه.
ریچ، کاپرا، و وینگل را عرض میکنم.
بنده مدت یک سال و اندی هم کاپرا داشتم و هم ریچ.
ریچ از لحاظ قطعات و جان سخت بودن با کاپرا قابل مقایسه نیست. من افرودهای نسبتاً سنگین با این دو ماشین رفتم. کاپرا در یکی دو سفر اول افرودی سریع از هم میپاشه ولی ریچ جوابگو هست. لطفاً بدون قصد و نییت و صادقانه نظر بدهید.
و نظرات غلط لطفاً به خورد مردم ندهید.

حمید
مهمان

من ۲ ماهه خریدم فنر بندیش خیلی خشکه انگار تراکتور سوار شدن . از موقعی که خریدم کمر درد گرفتم

بیتی
مهمان

فکرشو عوض کن

Ma
مهمان

همسر منم خریده باید ببرید فنر سازی شاه فنرشو در بیاره سواریش از پژو هم راحتتر میشه چون تو دست انداز خیلی میپرید ولی الان عالی شده

احمد
مهمان

سلام یه سوال داشتم ایا قطعات نیسان پیکاب به ریچ میخورن یا نه ؟

یاشار قلیچی
مهمان

پیکاپ ریچ نسبت به قیمتش در بین ماشینهای هم ردیفش خوبه من خودم دارم و راضیم البته که مثل نمونه ژاپنی نمیشه ولی نسبت به قیمتش تو این بازار گرونی ماشین خوبه

علیرضا
مهمان

نویسنده این متن فکر نمیکنم از حداقل دانش فنی نسبت به این خودرو یا هر خودروی دیگه ای برخوردار باشه ، اطلاعاتتون کاملا نادرست هست نسبت این خودرو ، البته تو کشور شترگاوپلنگ ما افراد کم سوادی مثل شما همیشه بیشترین طرفداران رو دارن ، این خودرو مثل باقی خودروها نقاط ضعف و قدرت خودش رو داره اما این متن هیچ کمکی به هیچ کس نمیکنه چون اطلاعات کاملا غلطی رو به خورد مخاطب میده

علی محمدی
مهمان

سلام ممنون از لطف شما برای من آموزنده بود.چون دنبال ریچ میگردم

بخرم برای کارهای کشاورزی پس نیسان پیکاپ دست دوم بگردم

Adib Alboshokeh
مهمان

سلام خودم پیکاپ ژاپنی دارم برا فروش مدل ۸۹

سید ادیب
مهمان

سلام خودم پیکاپ ژاپنی دارم برا فروش مدل ۸۹ کاملا خونگی وتمیز

محمد
مهمان

سلام خردیدار پیکاپ هستم ۰۹۱۲۲۹۸۵۶۴۷ در صورت امکان پیام بدین ممنون