نقد و بررسی رانا

بروزرسانی در: جمعه 21 آذر 99 ساعت 20:53
نقد و بررسی رانا

رانا خودرویی بر پایه 206 صندوق دار که در بازار محبوبیت خوبی پیدا کرد و البته قیمتی کمتر از 206 اس دی دارد. امروز در Z4Car به بررسی تخصصی این خودرو می پردازیم.

ایران خودرو از اوایل دهه نود تصمیمی گرفت یک سری خودروهای جدید را بر پایه پلتفرم های قدیمی بسازد و وارد بازار کند. برای این کار نیاز بود از پلتفرم های معروف و قدیمی استفاده کند. یکی از این پلتفرم های معروف و مناسب، پلتفرم پژو ۲۰۶ بود. خودرویی که در اروپا محبوبیت بسیار زیادی به خود اختصاص داده و در بازار ایران هم غوغا کرده بود. ایران خودرو تصمیم گرفت خودروی جدیدی بر روی پلتفرم ۲۰۶ (صندوقدار) بسازد. این ایده و تفکر ایران خودرو منجر به ساخت خودرویی به نام رانا با پلتفرم پژو ۲۰۶ اما طراحی نسبتا جدید شد. امروز در Z4Car به بررسی خودرو رانا خواهیم پرداخت. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

طراحی و بدنه خودرو

وقتی اولین بار با رانا روبه رو میشویم متوجه می شویم که نسخه جدید تر و جوان تر پژو ۲۰۶ اس دی است. در جای جای بدنه نشانه هایی از ۲۰۶ توجه شما مخاطبان را جلب می کند. در نمای جلویی خودرو چراغ ها طراحی جدیدی دارند لکن حالت چشم گربه ای ۲۰۶ هم چنان در آن دیده می شود. به بغل خودرو که می آییم بیش ترین شباهت به ۲۰۶ را مشاهده می کنیم. از نمای جانبی رانا شباهت بسیار زیادی به ۲۰۶ اس دی دارد و شاید تفاوت اصلی بین این دو خودرو در دستگیره درهای آن ها باشد. وقتی نوبت به عقب خودرو می رسد ما تغییر را کاملا حس خواهیم کرد. جای پلاک به روی سپر منتقل شده، صندوق عقب نسبتا بزرگ است و به نظر می رسد که حجم داخلی زیادی داشته باشد. می توان گفت چراغ ها طراحی نسبتا ساده ای دارند اما به طور کلی زیبا هستند. اگر بخواهیم در این بخش به خودرو مورد بررسی امروز نمره دهیم باید بگویم که رانا طراحی متوازن تری نسبت به پژو ۲۰۶ اس دی دارد اما از لحاظ زیبایی در یک سطح قرار می گیرند و هردو امتیاز قابل قبولی را از ما دریافت می کنند.

طراحی داخلی و درون کابین خودرو

خبر بدی که برای شما مخاطبان داریم این است که درون کابین این خودرو نکته ای وجود ندارد که شما را به وجد آورد و دقیقا از درون کابین رانا می توان فهمید چرا این خودرو قیمت پایین تری نسبت به ۲۰۶ اس دی دارد. کیفیت متریال استفاده شده در رانا بسیار پایین است. رنگ داشبورد چیزی مابین مشکی و خاکستری می باشد که این قضیه حس خوبی را به ما القا نمی کند. پلاستیک سختی که در داشبورد خودرو استفاده شده در بلند مدت به صدا می افتد. از لحاظ زیبایی هم نکته قابل توجه ای ندارد و ما داشبورد پژو ۲۰۶ را به این داشبورد نسبتا جدید ترجیح می دهیم. امکانات خاصی هم در رانا دیده نمی شود. در نسخه های جدید ما دوتا ایربگ رو به عنوان سیستم ایمنی داریم و یک مانیتور کوچک که به رسم تیپ پنج ها در آن زیر یک سری اطلاعات ضروری راننده را به ما نشان می دهد. به طور کلی به طراحی داخلی و کیفیت رانا امتیاز قابل قبولی نمی توانیم بدهیم، نه زیبایی و نه کیفیت و آپشن ها.

اگر فکر می کنید رانا فضای عقب بیش تری نسبت به ۲۰۶ دارد سخت در اشتباه هستید. از لحاظ فضای داخلی رانا، ۲۰۶ هاچ بک و ۲۰۶ اس دی هیچ تفاوتی ندارند و فضای عقب تنگی دارند.

مشخصات فنی و مصرف سوخت خودرو

رسیدیم به جایی که "بر روی کاغذ" رانا تفاوت چندانی با پژو ۲۰۶ اس دی ندارد. این خودرو از موتور تی یو فایو بهره می برد. موتور محبوبی که ۱۶۰۰ سی سی حجم ، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۹ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس پنج سرعته به چرخ های جلو می رساند. تا اینجا کار حدس ما این است که این دو خودرو عملکرد مشابه ای را ارائه می دهند. مصرف سوخت این خودرو هم مثل بقیه خودرو هایی که از این موتور بهره می برند خیلی پایین است و به طور میانگین ۷.۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف می کند که رقم بسیار مناسبی به شمار می رود. همان طور که گفتیم از لحاظ عدد و رقم هم بسیار به اس دی شباهت دارد لذا باید در عمل بررسی کنیم که آیا تفاوتی دارد یا خیر که در قسمت تست درایو به آن ها می پردازیم.

سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق رانا مثل بقیه قسمت ها دقیقا با ۲۰۶ اس دی یکسان است و ویژگی ۲۰۶ ها این است که اندکی عقب خودرو کوبش دارد اما سر پیچ ها عملکرد نسبتا خوبی دارد. به طور کلی اگر به دید اسپرتی به ۲۰۶ ها نگاه کنیم سواری قابل قبولی دارند.

ایمنی 

در بخش امکانات ذکر کردیم که این خودرو دو ایربگ دارد. یک ایربگ برای راننده و دیگری برای سر نشین. علاوه بر این ها، رانا سیستم ترمز غیر قفل یعنی ای بی اس را به همراه ای بی دی دارد. ای بی دی سیستمی است که نیروی ترمزی را بین دو چرخ تقسیم می کند و در نتیجه خودرو در مسافت کمتری متوقف می شود. به طور کلی رانا از لحاظ ایمنی مثل اکثر محصولات ایران خودرو در پایه خودرو ها قرار می گیرد. در رابطه با تست تصادف هم باید گفت از آن جایی که از خودرو های ایرانی  تست تصادف معتبری گرفته نمی شود، نمی توان قطعی صحبت کرد اما با توجه به تست تصادفی که از پژو ۲۰۶ انجام شده، پیش بینی می شود که این خودرو بتواند دو یا سه ستاره ایمنی را از آن خود کند که به نسبت رقبا خود عدد مناسبی است.

تجربه رانندگی با خودرو

به قسمتی رسیدیم که شما از ابتدای این مقاله منتظر نشسته اید یعنی تست رانندگی. پشت فرمان رانا که می نشینیم ابتدا باید فراموش کنیم که داشبورد آن چه شکلی دارد و بیرون را نگاه کنیم. استارت می زنیم و خودرو به آرامی استارت می خورد که ویژگی تمام خودرو هایی است که موتور تی یو فایو بر روی آن ها نصب است. دنده را بر روی یک گذاشته و حرکت می کنیم. شتاب اولیه این خودرو متوسط است اما این مورد در شتاب ثانویه جبران می شود. وقتی که دنده دو و سه را امتحان می کنیم متوجه می شویم که شتاب خودرو قابل قبول است. شتاب خودرو تقریبا همانند پژو ۲۰۶ اس دی می باشد اما حسی که به راننده القا می کند حس نسبتا بهتری است که دلیل آن شاید تغییرات فنی که در خودرو رخ داده باشد. شتاب این خودرو راضی کننده است اما اندکی صدای موتور وارد کابین می شود که کمی بیشتر از ۲۰۶ اس دی یا پژو پارس ال ایکس است  که همین موتور بر روی آن ها قرار دارد. از طرفی به خاطر اینکه موتور این خودرو تی یو فایو است و تی یو فایو بهترین موتور برای تقویت است بسیاری از صاحبان این خودرو ها اقدام به تقویت این خوردو می کنند و این نکته که چهار چرخ دیسکی به طور فابریک در این خودرو وجود دارد یک مزیت محسوب می شود. به طور کلی سواری خودرو، سواری خوب و با شتابگیری قابل قبول است که یک سری مشکلاتی در کیفیت و مونتاژ دارد.

نتیجه گیری

نتیجه ای که ما برای هر خودرویی می توانیم داشته باشیم با توجه به رقبا آن است. رانا در بازار قیمت خوبی دارد که به نسبت ۲۰۶ اس دی خیلی پایین تر است و رقبایی که دارد بیش تر موتور قدیمی XU7  هستند. موتور پر مصرفی که تقریبا از رده خارج است. رقیب این خودرو از لحاظ قیمتی می تواند پژو ۴۰۵ باشد که از لحاظ ابعادی بزرگ تر و بیش تر مناسب خانواده است اما از لحاظ فنی رانا با موتور تی یو فایو در اینجا برتری خود را به روشنی نشان می دهد. قدرت بیش تر، موتور به روز تر،خرابی کم تر و مصرف کم تری دارد. در نهایت باید گفت اگر خانواده هستید فضای عقب رانا به هیچ وجه مناسب شما عزیزان نیست اما اگر معیار شما خودرویی با مصرف سوخت کم،طراحی نسبتا به روز و موتور پر توانی داشته باشد پیشنهاد ما به شما رانا است.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی رانا"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مجید
مهمان

کسانی که دارندازقسمت برق وسیم کشی آن ناراضیندوگویامشکلاتی دارد

Ali
مهمان

من چهار ساله رانا دارم و انصافا از تمام ماشینایی که داشتم تا الان بی دردسر تر بوده
۴۰۵ داشتم بیشتر از ۳ ماه نتونستم تحملش کنم
۲۰۵ داشتم هرروز نمایندگی بودم
پارس داشتم گیربکسش صدای خاور میداد
رانا خدارو شکر تا الان مشکل خاصی نداشته

کامران
مهمان

منم چهار ساله دارمش.. امسال میشه پنج سال.. سالی دیگه میشه ۶ و همینجور بره بالا…
چون دیگه تا عمر داریم نه نمیتونیم عوض کنیم نه صفر بخریم…
پس مواظبش باشیم مثل جفت کشامون