نقد و بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۲

بروزرسانی در: سه شنبه 25 آذر 99 ساعت 18:39
نقد و بررسی پژو 206 تیپ 2

پژو 206 تیپ دو یکی از محبوب ترین و البته پر فروش ترین خودرو های بازار است. امروز به بررسی پژو 206 تیپ 2 می پردازیم.

پژو ۲۰۶ یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین هاچ بک ها در فرانسه بود. این خودرو در اواخر دهه ی ۹۰ و اوایل دهه ی ۲۰۰۰ وارد بازار اروپا شد و همان زمان ایران خودرو تصمیم گرفت این خودرو را داخل کشور تولید کند و به فروش برساند. از آنجایی که ایران خودرو در اوایل دهه ی ۷۰ تجربه ی تولید خودروی فرانسوی و خودرویی از شرکت پژو مثل ۴۰۵ را داشت، قرار بود ۲۰۶ دومین همکاری جدی ایران خودرو و پژو باشد. ایران خودرو تولید پژو ۲۰۶ را از سال ۱۳۸۰ در ایران شروع کرد. شروع کار با مدل تیپ ۱ بود و بعدها تیپ های ۲،۳،۴،۵ و ۶ هم وارد بازار شدند. ۲۰۶ به نوعی مادر بسیاری از خودروهای داخل ایران بود؛ ما از ۲۰۶ به ۲۰۷، ۲۰۶ اس دی، ۲۰۷ اس دی، رانا و ... رسیدیم. امروز در زد فور کار به بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ می پردازیم. مدلی که از لحاظ امکاناتی در سطح پایه است و ضعیف ترین موتور ممکن یعنی موتور تی یو ۳ روی آن نصب است.

طراحی ظاهری و بدنه

طراحی ظاهری و بدنه ی ۲۰۶ یک طراحی ماندگار است، طراحی ای که بعد از ۲۰ سال هنوز رنگ و بوی جدید بودن دارد ؛ طراحی ای که هنوز جوان پسندانه است و بعد این همه سال هنوز هم جذابیت خود را دارد. از طراحی جوان پسندانه ی این خودرو کاملا مشخص است که هنگام طراحی این خودرو قشر خریداران جوان تری مد نظر بوده است. نکته ی بعدی این است که این خودرو در بازار اروپا بیشتر به شکل کوپه دیده می شده و چهار در شدن این خودرو شاید کمی از حالت اسپرت این ماشین کم کرده باشد اما واقعیت این است که هنوز هم ۲۰۶ بعد از گذشت این همه سال به عنوان یک خودروی جوان پسندانه و جذاب خیلی مناسب دیده می شود و این خودرو زمانی وارد بازار شده که تنها رقیب نزدیک آن پراید هاچ بک بوده و از آنجایی که ۲۰۶ خودروی مدرنی محسوب می شده موفق شد در بازار خوب جا باز کند. محبوبیتی که دو دهه ماندگار شده است!

داخل کابین

وقتی که داخل کابین ۲۰۶ می نشینیم تمام توضیحات ما به دو بخش تقسیم می شود؛ اگر ۲۰۶ مدل پایین است دارای کیفیت بسیار خوب، متریال با کیفیت مناسب، بدون سروصدا و صندلی های نرم تر است اما اگر ۲۰۶ مدل بالا مورد بررسی باشد همانند تست ما، کیفیت متریال استفاده شده اصلا راضی کننده نیست و پلاستیک سفت و بی کیفیت است که دیده می شود.  اما به هر حال داشبورد این خودرو داشبورد نسبتا زیباییست که توانسته بعد از گذشت این همه سال جذابیت خودش را حفظ بکند. امکانات خاصی داخل خودرو دیده نمی شود حتی شیشه های عقب دستی تنظیم می شوند  اما شیشه های جلو به طور برقی تنظیم می شوند، تهویه ی مطبوع اتوماتیک نیز وجود ندارد و دو ایربگ برای راننده و سرنشین وجود دارد. اگر بخواهیم امتیازی به قسمت داخلی ۲۰۶ بدهیم در قسمت کیفیت نمره ی قابل قبولی نمی گیرد اما از لحاظ طراحی و زیبایی مستحق نمره ی قبولی است.

تست رانندگی و فنی

بعد از اینکه پشت فرمان پژو ۲۰۶ می نشینیم اولین چیزی که خیلی جلب توجه میکند دید بسیار خوب به اطراف است. شیشه ی ۲۰۶ نسبتا بزرگ است و طراحی داشبورد به شکلی است که راننده تسلط خیلی خوبی به مسیر دارد. آیینه ها کوچک هستند اما بدنه ی ماشین هم کوچک است و تناسب خوبی نسبت به هم دارند. خودرو  تقریبا آرام استارت می خورد. تعویض دنده در ۲۰۶ نسبتا خوب انجام می شود و گیربکس خوبی روی آن نصب است اما مشکل بزرگی که در ۲۰۶ تیپ ۲ وجود دارد این است که موتور این خودرو کمی ضعیف است و در شتاب گیری خیلی خوب عمل نمی کند.

موتور این خودرو یک موتور تی یو ۳ است که ۱۴۰۰ سی سی حجم دارد و می تواند ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتون متر گشتاور ایجاد کند. این اعداد از لحاظ قوای حرکتی، ۲۰۶ را در رده ی میانی رو به پایین قرار می دهد  و با این که این اعداد برای خودرویی که داخل شهر استفاده می شود کاملا مناسب هستند اما وقتی که کولر روشن می کنید و کمی در مسیر سر بالایی باشید متوجه می شوید که توانایی فنی  ۲۰۶ تیپ ۲ کمی ضعیف است. شتاب گیری ضعیف است اما به هر حال باید پذیرفت که ما با یک ماشین اقتصادی(در اروپا) طرف هستیم. خودرو مصرف سوخت مناسبی دارد، صدای موتور خیلی داخل کابین نمی آید و از این لحاظ راضی کننده است. به طور کلی پشت فرمان ۲۰۶ حس خوبی داریم اما اگر اهل شتاب گیری هستید و یا در مناطقی زندگی می کنید که زیاد سربالایی یا سرپایینی در مسیر شماست ۲۰۶ تیپ ۲ خیلی مناسب نیست اما اگر در فضای شهری استفاده می کنید این خودرو گزینه ی مناسب، کم مصرف و کوچکی است.

جمع بندی

 اگر خودرو را بیشتر در شهر استفاده می کنید، خیلی اهل سرعت و شتاب نیستید و از خودرو در سفر استفاده نمی کنید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ گزینه ی مناسبی است اما اگر اهل گاز دادن هستید و خودروی پرشتابی میخواهید پیشنهاد میکنیم که با کمی هزینه ی بیشتر ۲۰۶ تیپ ۵ که موتور تی یو ۵ روی آن نصب است را خریداری کنید اما اگر خودرویی میخواهید که برای مسافرت هم استفاده بکنید باید قبول کنید که ۲۰۶ خودروی کوچکی است و مناسب مسافرت نیست و شما باید سراغ خودروهایی مثل سمند، ۴۰۵ یا پژو پارس بروید. اگر بخواهیم نزدیک ترین رقیب این خودرو از لحاظ سگمنت بدنه ای را بگوییم میتوانیم به تیبا ۲ اشاره کنیم. ۲۰۶ به نسبت تیبا ۲ از لحاظ قوای فنی ضعیف تر است اما عایق بندی بهتر، کیفیت مونتاژ بالاتر و پرستیژ بالاتری دارد. از لحاظ قیمتی هم می توان با هزینه مدل های کارکرده ۲۰۶ تیبا ۲ صفر کیلومتر خرید که این برای بسیاری یک فاکتور تعیین کننده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "نقد و بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۲"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
میلاد
مهمان

هیچ ماشینی مثل ۲۰۶ اسپرت نمیشه (داخلی) تیپ ۲ موتورش متوسطه ولی تیپ ۵ حرف نداره مناسب خانواده ای که بچه بزرگ دارن نیست بیشتر ماشین دونفری هست در کل الان سال ۹۹ هست و هنوز با توجه به شرایط کشور یکی از بهترین ماشین های داخلی هست متاسفانهّ البته این خودرو تا سال ۲۰۱۵ توی چین تولید شده و زمان خودش دو سال متوالی جزو پرفروش ترین خودرو های اروپا بوده و پژو عنوان ناجی بهش داده اون زمان شرکت پژو در وضعیت خوبی نبوده و این ماشین ورق رو برمیگردونه به نفع پژو!