اوضاع نابسامان مالی نیسان با کاهش سود ۷۰ درصدی

بروزرسانی در: چهارشنبه 22 آبان 98 ساعت 17:41
اوضاع نابسامان مالی نیسان با کاهش سود 70 درصدی

شرکت نیسان گزارشی منتشر کرده که سود سه ماه دوم سال جاری میلادی شرکت ۷۰ درصد در مقایسه با سال پیش کاهش یافته و در پیش بینی سود سالیانه، آن را کم‌ترین میزان در ۱۱ سال اخیر عنوان کرده است. علت این موضوع علاوه بر کاهش فروش اوضاع نه چندان خوب ین، مشکلات این خودروساز بعد از رسوایی مالی کارلوس گون می‌باشد.

این گزارش که اخیراً منتشر شده نشان می‌دهد وضعیت مالی شرکت طی ۱۵ سال اخیر بسیار بد بوده و ثابت می‌کند تیم مدیریتی جدید شرکت که از ۱ دسامبر فعالیتش را شروع می‌کند، کار زیادی پیش روی خود دارد.

بعد از رسوایی مالی کارلوس گون به عنوان مدیرعامل شرکت، نیسان با کاهش سود مواجه بوده و به دلیل اوضاع نابسامان مدیریتی و همچنین آینده همکاری آن‌ها با گروه رنو که ارزش سهامش با کاهش ۲ درصدی به کم‌ترین میزان از آوریل سال ۲۰۱۳ رسیده بود روزهای خیلی خوبی را سپری نمی‌کند. ارزش سهام نیسان که فقط امسال ۱۹ درصد افت کرده، قبل از انتشار این گزارش با افزایش ۱ درصد به ۷۱۴.۵ ین به ازای هر سهم رسیده بود.

سود عملیاتی نیسان به عنوان دومین خودروساز بزرگ ژاپن از نظر میزان فروش طی دوره سه ماهه جولای تا سپتامبر ۳۰ میلیارد ین (۲۷۵ میلیون دلار) بود که در مقایسه با ۱۰۱.۲ میلیارد ین سال پیش در دوره مشابه، کاهش شدیدی را نشان می‌دهد. نیسان سود سهام موقت را در گزارش آخر خود ۱۰ ین به ازای هر سهم اعلام کرده که در مقایسه با ۲۸.۵ ین سال پیش بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

طی دوره سه ماهه مذکور، فروش جهانی نیسان با کاهش ۷.۵ درصد به ۱.۲۷ میلیون دستگاه خودرو رسیده است. فروش این خودرو در چین که بزرگ‌ترین بازار نیسان محسوب می‌شود ۲.۵ درصد کاهش یافته و در آمریکا، فروش شرکت کاهشی ۴.۵ درصدی نشان می‌دهد. استفن ما، از مدیران ارشد نیسان که از ماه آتی قرار است به عنوان مدیر مالی شرکت فعالیت کند در مصاحبه به خبرنگاران گفته: «فروش ما در چین از بازار توانست پیشی بگیرید، ولی در بازارهای کلیدی دیگر مانند آمریکا، اروپا و ژاپن فروش خوبی نتوانستیم داشته باشیم.»

کاهش تقاضا برای خودروها در آمریکا و چین، که دو مارکت بسیار بزرگ برای نیسان محسوب می‌شود در ایجاد شرایط فعلی شرکت بی تأثیر نبوده است. استفان ما در این باره گفته: «ما طی چند وقت اخیر تمام فرضیات خود را بازبینی کرده‌ایم و همان طور که می‌توانید ببینید، به همین دلیل ما پیش بینی میزان فروش خود برای سال ۲۰۱۹ را تغییر داده‌ایم.»

نیسان پیش بینی سود عملیاتی خود در طول سال ۲۰۱۹ را با کاهش ۳۵ درصدی به ۱۵۰ میلیارد ین کاهش داده که می‌تواند بدترین عملکرد مالی سالانه این کمپانی طی ۱۱ سال اخیر باشد. در فرضیات جدید شرکت فروش کلی سالانه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه ذکر شده که در مقایسه با ۵.۵ میلیون دستگاه پیش بینی قبلی، کاهشی ۳۰۰ هزار دستگاهی نشان می‌دهد. این آمار طی شش سال اخیر بدترین رکورد فروش نیسان خواهد بود.

نیسان طی هفته‌های اخیر تغییراتی در رده‌های بالای مدیریتی خود ایجاد کرده و مدیرانی جوان مانند استفن ما را برای پست‌های کلیدی انتخاب نموده است. ماکوتو اوچیدا، مدیر نیسان چین از ماه آینده قرار است به عنوان مدیرعامل جدید شرکت فعالیت کند. شرکت نیسان به وضوح در تلاش است خود را از میراث کارلوس گون دور نگه دارد. گون هم اکنون در ژاپن منتظر دادگاهی شدن به دلیل رفتارهای مالی نادرست می‌باشد، اتهاماتی که وی همیشه آن‌ها را رد کرده است.

نیسان گفته روز ۱۸ بهمن امسال برای رأی گیری در مورد پروپوزال فعالیت اوچیدا و دیگر اعضای تیم اجرایی جدید به عنوان مدیران شرکت جلسه فوق العاده سهامداران برگزار خواهد کرد. هیروتو سایکاوا مدیرعامل سابق نیسان، یاسوهیرو یامائوچی مدیر عامل موقت شرکت و تیری بولور مدیرعامل سابق رنو همگی طبق برنامه باید پست‌های مدیریتی خود را ترک کنند.

سیاست‌های نیسان مانند ارائه تخفیف‌های سنگین و فروش ناوگانی طی سال‌های اخیر مخصوصاً در آمریکا، چهره برند نیسان را به یک شرکت بس

نیسان در حال اجرایی کردن یک برنامه ریکاوری از شرایط فعلی است که طی آن، تا سال ۲۰۲۳ تقریباً یک دهم نیروی شرکت تعدیل خواهند شد و میزان تولید خودرو نیز ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

autoblog

منبع: Z4Car

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar