سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری تویوتا روی اوبر

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری تویوتا روی اوبر

تویوتا و اوبر در حال همکاری برای وارد کردن سرویس اشتراک سواری خودران به بازار هستند. در همین راستا قرارداد همکاری بین دو شرکت امضا شده که طی آن تویوتا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

طبق این قرارداد، مینی ون‌های سینا تویوتا قرار است به تکنولوژی خودران اوبر مجهز شده و در شبکه اشتراک سواری اوبر به کار گرفته شوند.

این قرارداد که نخستین بار گزارش آن را نشریه WSJ منتشر کرد و بعداً جزئیات جدید آن توسط تک کرانچ تأیید شد، از این لحاظ عجیب است که یک شرکت ثالث که نامش هم اعلام نشده قرار است ناوگان این خودروهای خودران را مدیریت کند. در بیانیه مشترک منتشر شده توسط دو شرکت گفته شده که مرحله آزمایشی این طرح در شبکه اشتراک سواری اوبر از سال ۲۰۲۱ شروع به کار خواهد کرد.

دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد گفته چنین قراردادی برای نخستین بار است که توسط اوبر و یک شرکت دیگر امضا می‌شود. توجه رسانه‌ای زیادی که امضای این قرارداد جلب اوبر کرده مخصوصاً بعد از تصادف مرگ بار ماه مارس خودروی خودران شرکت یکی از مواردی است که اوبر در حال حاضر واقعاً به آن نیاز دارد.

خسروشاهی در این باره می‌گوید: «تکنولوژی پیشرفته اوبر در کنار تعهد همیشگی تویوتا به ایمنی و قدرت تولید بالای این شرکت ژاپنی، همکاری دو کمپانی را بسیار موفق خواهد کرد. من مشتاقانه منتظر هستم تا نتایج کار تیم‌ها را ببینم.»

دو شرکت این ناوگان جدید خود را “Autono-MaaS” نامیده‌اند که به معنی "حمل و نقل خودران به عنوان یک سرویس" می‌باشد.

تویوتا استراتژی متفاوتی در مقایسه با شرکت‌های رقیب در مورد خودروهای خودران دارد. این شرکت ژاپنی قبلاً گفته بود که قصد دارد دو نگاه متفاوت به خودروهای خودران داشته باشد. این دو دیدگاه با نام‌های "نگهبان" و "راننده" شناخته می‌شوند و هر دو از تکنولوژی مشابه استفاده می‌کنند.

تویوتا قصد دارد روی تولید خودروهای کاملاً خودرانی کار کند که می‌توانند به سالمندان و همچنین افراد معلول ارائه خدمت بکند. از سویی دیگر، تویوتا قصد طراحی تکنولوژی خودرانی دارد که در صورت تمایل راننده امکان فعال یا غیر فعال کردن آن وجود دارد. این تکنولوژی "نگهبان" صرفاً در پس زمینه کار خواهد کرد.

موسسه تحقیقاتی تویوتا نسل اول خودروی خودران خود را در ماه مارس ۲۰۱۷ رونمایی کرد. خودروی پلت فرم ۲.۱ آن‌ها، که چند ماه بعد از آن معرفی شد، به یک رادار برد کوتاه طراحی و ساخته شده توسط استارت آپ لومینار مجهز است.

طی این قرارداد همکاری جدید، سیستم خودران اوبر و سیستم پشتیبانی ایمنی خودران تویوتا با نام "نگهبان" هر دو روی خودروهای ناوگان Autono-MaaS به کار گرفته خواهند شد.

تویوتا همچنین در این ناوگان از اطلاعات پایه‌ای زیرساخت‌ها برای طراحی چیزی که از آن با عنوان پلت فرم خدمات حمل و نقل یاد می‌کند استفاده خواهد کرد.

دکتر گیل پرت، مدیر موسسه تحقیقاتی تویوتا در این باره می‌گوید: «سیستم رانندگی خودکار اوبر و سیستم نگهبان تویوتا به صورت مستقل وضعیت لحظه‌ای خودرو و محیط اطراف آن را بررسی خواهند کرد و بدین ترتیب، ایمنی خودرو هم برای سیستم خودران و هم برای خودرو به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت.»

تویوتا قبلاً هم همکاری‌هایی با اوبر داشت که البته به اندازه این قرارداد جدید نزدیک و جدی نبود. تویوتا ماه ژانویه در نمایشگاه CES اعلام کرد که در حال همکاری با آمازون، شرکت‌های اشتراک سواری اوبر و دیدی، خودروساز مزدا و شرکت پیتزا هات برای طراحی و توسعه یک شاتل الکتریکی خودران است که می‌تواند بسته یا مسافرها را جابجا کند.

منبع ترجمه: techcrunch

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar