شروع تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا در مورد تخلف چهار برند خودرویی معروف

شنبه 16 شهریور 98 ساعت 18:01
شروع تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا در مورد تخلف چهار برند خودرویی معروف

وزارت دادگستری آمریکا در حال تحقیق در مورد تصمیم چهار خودروساز بزرگ دنیا در ماه جولای در مورد رسیدن به یک توافق داوطلبانه با ایالت کالیفرنیا در ارتباط با اجرای استانداردهای آلایندگی این ایالت نقض قانون ضد تراست محسوب می‌شود یا نه را شروع کرده است.

اداره ضد تراست نامه‌ای به این خودروسازها فرستاده که وزارت دادگستری تحقیقات اولیه خود در این باره را شروع کرده است. این موضوع درست زمانی مطرح شده که دولت ترامپ مخالفت خود را با تلاش خودروسازها برای بازگشت به قوانین میزان مصرف سوخت دولت اوباما اعلام کرده بود.

در ماه جولای، چهار شرکت فورد، بی ام و، فولکس واگن و هوندا اعلام کردند استانداردهای آلایندگی جدیدی را روی خودروهای خود اعمال خواهند کرد که از قوانین و استانداردهای دولت اوباما پایین‌تر ولی از استانداردهای پیشنهادی دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ بالاتر هستند.

با این کار، شرکت‌های مذکور از دستورات دولت ترامپ برای گرفتن حق ایالت کالیفرنیا برای مبارزه با پدیده گرمایش زمین با تعیین استانداردهای خود سرپیچی می‌کنند. خودروسازهای مذکور اکنون با مشکلات حقوقی احتمالی پیچیده مواجه خواهند شد که سال‌ها آن‌ها را می‌تواند در سراسر امریکا درگیر خود کند. وزارت دادگستری آمریکا تا این لحظه از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

فورد روز جمعه گفته بود که نامه‌ای از وزارت دادگستری دریافت کرده و با نهایت احترام با آن‌ها همکاری خواهد کرد. هوندا نیز اعلام کرده که در حال همکاری با وزارت دادگستری می‌باشد. تحقیقات هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. روز جمعه، مقامات ارشد اداره حفاظت از محیط زیست آمریکا در نامه‌ای گفته بودند که اقدامات انجمن منابع هوایی کالیفرنیا در نامه‌ای در ارتباط با توافق داوطلبانه به نظر غیرقانونی و نادرست می‌آیند.

این نامه که نسخه‌هایی از آن به مدیران عامل شرکت‌های خودروساز نیز ارسال شده هشدار می‌دهد که تعهدات ارائه شده توس خودروسازها ممکن است دردسرهای حقوقی زیادی برای آن‌ها با توجه به محدودیت‌های اعمال شده توسط قانون فدرال در مورد قدرت و حدود اختیارات ایالت کالیفرنیا ایجاد کند. خاویر بسرا، وکیل انجمن منابع هوایی کالیفرنیا در این باره گفته: «ایالت کالیفرنیا حرکت خود به سمت آینده‌ای پاکیزه‌تر را ادامه خواهد داد. ما آماده دفاع از استانداردهایی هستیم که می‌توانند قول آینده پاکیزه‌تر را به واقعیت تبدیل کنند.

مؤسسات محیط زیستی مختلف واکنش‌های شدیدی به این خبر نشان داده‌اند و می گویند دولت ترامپ می‌خواهد استانداردهای آلایندگی خودروها را مخدوش کند. دونالد ترامپ بارها به این چهار خودروساز بابت همکاری با ایالت کالیفرنیا حمله کرده و همیشه کاخ سفید از شرکت‌های خودروساز دیگر خواسته تا به این توافق نپیوندند.

فولکس واگن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده شرکت همواره با مقامات دولت آمریکا در مورد مسائل مختلف در ارتباط هستند، ولی از اظهار نظر در این مورد به خصوص خودداری کرده است. بی ام و نیز پاسخی به پرسش‌های مختلف رسانه‌های در این مورد نداده است.

روز پنج شنبه، رویترز گزارشی منتشر کرده بود که دولت ترامپ قصد دارد حق تعریف استانداردهای آلایندگی جدا از دولت مرکزی با استناد به قانون هوای پاک از ایالت کالیفرنیا بگیرد. یکی از مدیران ارشد دولتی آمریکا در این باره گفته: برخی از خودروسازهای خودسر و غیرمسئول در حال کمک به رفتارهای افراطی کالیفرنیا هستند که نتایج این اتفاق قطعاً به همه ما آسیب خواهد زد.»

طبق قوانین دوران اوباما میانگین مصرف سوخت خودروهای تولیدی شرکت‌ها تا سال ۲۰۲۶ باید به عدد ۵.۰۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر برسد، عددی که در مقایسه با ۶.۳۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر پیشنهادی ترامپ بسیار کم‌تر است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar