قیمت تمام شده خودرویی مانند پراید چقدر است؟

دوشنبه 12 فروردین 98 ساعت 15:05
قیمت تمام شده خودرویی مانند پراید چقدر است؟

دبیر انجمن خودروسازان گفت: خودروسازان سال پیش متحمل زیان ۲۰ هزار میلیارد تومان شدند.

در حالی خودروسازان از زیان های بزرگ خود در سال پیش سخن می‌گویند که عدم تحویل به موقع خودروها از یک طرف و افزایش شدید قیمت ها که نتیجه عدم تحویل خودرو از یک طرف و ریزش ارزش پول و هجوم سرمایه گذاران از طرف دیگر بود، مشکلات گوناگونی را برای مشتریان واقعی و مصرف کنندگان ایجاد کرد. خودروسازان ولی از نیمه اسفند دست به فروش فوری زدند ولی همین شیوه فروش هم با انتقاد احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان همراه بوده است. وی به سئوالات گوناگونی در مورد قیمت تمام شده پراید، ارزبری سمند، میزان زیان خودروسازان و شیوه پیش فروش پاسخ داد.

احمد نعمت بخش در پاسخ این سئوال که آیا قبول دارید خودروسازان با عدم تحویل به موقع بر آتش قیمت ها در بازار دمیدند؟ گفت: تعویق زمان افزایش قیمت خودروها موجب شد خودروسازان زیان بزرگی را متحمل شوند، ادامه داد: همین موضوع باعث شد خودروسازان نتوانند به موقع از پس تعهدات خود برآیند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: انجام نشدن تعهدات از طرف خودروسازان به خاطر مسایل گوناگونی است که تحریم ها و مساله قیمت گذاری از جمله آنهاست، در حقیقت قیمت گذاری نامناسب موجب شد تا گروه های ایران خودرو و سایپا  در ۹ ماهه امسال، یازده هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان زیان ببینند. این موارد باعث شد تا گروه ها نتوانند به موقع تعهدات خود را انجام دهند.

وی ادامه داد:اگر به موقع افزایش قیمت ها انجام می شد، گروه ها می توانستند پول قطعه سازان را بدهند و قطعه سازان در مقابل به ما قطعات می دادند و در واقع با این همه مشکل رو به رو نمی شدیم.

احمد نعمت بخش

وی با اشاره به اینکه وزات صمت و آقای رحمانی اعلام کرده اند خودروهایی که تا پایان دی ماه تحویل داده می شوند، مشمول افزایش قیمت نشوند، گفت: این موضوع موجب خواهد شد تا زیان ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی نه ماهه خودروسازان ممکن است تا پایان سال به  ۲۰ هزار میلیارد تومان هم برسد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان و وضعیت تعهدات دولت برای کمک به خودروسازان توضیح داد: تازه این کار آغاز شده و به بانک ها معرفی کرده اند و از حساب خودروساز به قطعه ساز پول می دهند. به استناد ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه اگر دولت قیمت کالایی را کمتر از میزان قیمت واقعی تعیین کرد باید در بودجه این مساله را در نظر بگیرد و کمک زیان بدهد. بنده به آقای جهانگیری نامه نوشته و مطرح کرده ام با توجه به بروکراسی که در سیستم دولتی وجود دارد اعم از شورای رقابت و کمیته خودرو و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار، باید به گروه های خودروساز کمک زیان بدهند چون دولت موجب شده این شرکت ها زیان دهند.

وی افزود: اگر این کمک زیان پرداخت شود، ‌ امید است که شرایط بهتر شود و ما بتوانیم تعهدات خود را با تاخیر انجام دهیم.

قیمت تمام شده پراید چقدر است؟

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم پذیرش قیمت ها از طرف جامعه، قیمت تمام شده خودرویی مانند پراید چقدر است؟ گفت: در خصوص هزینه واقعی تولید باید از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سئوال کنید  پرسید ولی بر اساس اطلاعات بنده قیمت تمام شده پراید ۳۷ میلیون تومان است و با سودی که در نظر می گیرند برای فروش در حد ۳۸ تا ۳۹ میلیون تومان خواهد بود.

وی در خصوص قیمت پرایدهای صادراتی و مقاصد آنها بیان کرد: سال پیش در حد ۵هزار دلار بود و کشورهایی مانند عراق، سوریه، آذربایجان، سنگال، ونزوئلا، ارمنستان، اوکراین، الجزایر، لیبی، افغانستان، ‌ مصر، غنا، نیجریه و لبنان صادرات داشته ایم.

ارزبرزی سمند چقدر است؟

وی در خصوص میزان افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان توضیح داد:‌ بر اساس گزارش های موجود برای نمونه برای تولید خودروی سمند ۱۰۰ درصد آلومینیوم استفاده می شود که قیمت این فلز از اسفند ۹۴ تا آبان ۹۷ برابر با ۴۲۶ درصد افزایش داشته، در همین بازه زمانی قیمت مواد پلیمری ۳۷۰ درصد، ورق فولادی ۲۷۷ درصد، مس ۳۳۶ درصد، چدن ۳۵۳ درصد، سرب ۳۴۶ درصد، فولاد آلیاژی ۲۲۵ درصد، دلار نرخ ارز مبادلاتی و نیما ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص ارزبری هر دستگاه سمند گفت:‌ ارزبری هر دستگاه سمند با ساخت داخل بالا بین   ۱۵۵۰ تا ۲هزار یورو  می باشد

نعمت بخش یادآوری کرد: در حالی که فاصله اسفند۹۴ تا آبان ۹۷ افزایش قیمت مواد اولیه  یاد شده را داشتیم که شورای رقابت در مجموع  قیمت خودروها را ۱۲.۵درصد افزایش داده بود.

انتقاد از شیوه فروش فوری

وی در مورد فروش فوری ایران خودرو و سایپا و این موضوع که آیا می توانند به تعهدات خود عمل کنند یا خیر، توضیح داد: امیدواریم که بتوانند. قرار است ۲۰ درصد تولیدات را به طور تحویل فوری به مشتریان ارایه دهند و ۸۰ درصد تولیدات را برای ثبت نامی ها در نظر بگیرند که متاسفانه در این زمینه خوب عمل نشد.

وی یادآوری کرد: بنده به این روش انتقاد دارم چون باید اجازه دهند تحول فوری را باید اجازه دهند در حاشیه بازار و توسط هیات مدیره شرکت ها تعیین شود. یعنی برای مثال سایپا روزی ۲هزار خودرو تولید می کند ۲۰ درصد برای تحویل فوری برابر با ۴۰۰ دستگاه است. وقتی قیمت پراید مثلا ۴۵ میلیون تومان است؛ کارخانه و هیات مدیره باید تصمیم بگیرند که ۴۴ میلیون تومان بفروشد که در واقع شیرینی سود معامله را کم کند تا خریداران واقعی نسبت به خرید این خودرو اقدام کنند.

روز اول به بنده گفتند در عرض یک ساعت مثلا هزار دستگاه پراید فروخته شده چون تصمیم اشتباه گرفتند و وزارتخانه قیمت را ۳۷ میلیون تومان تعیین کردند در حالی که وقتی پراید در بازار ۴۵ میلیون تومان باشد برای دلال شیرینی معامله دارد پس دست دلالان را باید با کم کردن این فاصله قطع کنیم.

وی پیشنهاد کرد:تنها انتقاد فایده ندارد و اگر کسی نسبت به این روش انتقاد دارد می تواند پیشنهاد خود را به ما منعکس کند تا بتوانیم شرایط بازار خودرو را سامان بدهیم. کسی که نیاز به خودرو دارد می تواند به طور مستقیم و به قیمت کمتر از حاشیه بازار از کارخانه خودرو خریداری کند.

وی تاکید کرد: این راهی است که بتوانیم دست دلالان را از بازار خودرو قطع کنیم اگر راه و پیشنهاد بهتری وجود دارد حاضر به بررسی آن هستیم. انتقاد تنها فایده ندارد.

نعمت بخش عنوان کرد: این کار را در دهه ۷۰ انجام دادیم و موفق بودیم. نمودارها نشان می دهد که دهه ۷۰ و پس از انجام این کار تا ۱۰ سال دست دلالان از بازار خودرو قطع بود و افزایش قیمت ها در سال حداکثر برابر با یک تا ۲درصد بود.

وی گفت: نتیجه اجرای فروش حاشیه بازار که در سال های ۷۶ تا ۸۶  بود، شاخص افزایش  قیمت خودرو از ۱۰۰ به ۱۱۴ رسید یعنی در این ۱۰ سال، ۱۴ واحد افزایش یافته بود در حالی که شاخص کالای مصرفی از ۱۰۰ شده بود ۳۵۰؛ که اصلا قابل مقایسه به کالاهای مصرفی نیست.

وی در جواب به این سوال که آیا می توان در سال ۹۸ امیدوار بود که اگر راهکارهایی که شما پیشنهاد کردید و اجرایی شود، شاهد افزایش میزان تولید خودرو تا سقف ۱.۵ میلیون دستگاه برسیم یا خیر، گفت: قدرت خرید با قیمت های فعلی همخوانی ندارد که باید از نظر اقتصادی قدرت خرید مردم را افزایش داد یکی از راه های آن فعال شدن شرکت‌های لیزینگ است و بانک ها تسهیلات ارزان قیمت ارایه دهند و همچنین خروج خودروهای فرسوده را در کلانشهرها جدی تر دنبال کنیم. خودروهای فرسوده آلایندگی خیلی زیادی نسبت به خودروهای جدید و یورو۴ دارند.

وی ادامه داد:‌ در کنار این موارد امیدواریم تحریم ها کمرنگ تر شوند تا بتوانیم تامین قطعات را راحت تر انجام دهیم و در کنار آن بانک ها و لیزینگ ها فعال تر شوند تا بتوانیم به خریداران خودرو کمک کنند.

نعمت بخش گفت: در تمام دنیا دولت ها نسبت به خروج خودرو فرسوده کمک می کنند برای نمونه در آمریکا به دارندگان خودروهای فرسوده ۴هزار دلار کمک می کنند تا این افراد خودروی نو بخرند با این کار هم صنایع را رونق می داد و هم آلایندگی خودروهای فرسوده را از بین می برد. در مجموع اثرات مثبت فراوانی داشت.

خبرآنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

9 دیدگاه ها برای "قیمت تمام شده خودرویی مانند پراید چقدر است؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
کیارش
مهمان

وقتی خودرویی ارز بری دارد پس تولید داخلی نییییست!گمرک خودرویی رو بردارین ملت بتونن با همون ارز بری و فارغ از دزد بری و مفت بری کمپانی های داخلی خودروی بروز دنیا رو سوار بشن..

بنده خدا
مهمان

سلام مهندس عزیز خداقوت خسته نباشی واقعا این زحمتی که شما برای مردم می کشید مثال زدنیه تا امثال شما هستند ماباید حتما از خوشحالی منفجر بشیم که انقدر به ما لطف می کنید که قوطی فلزی رو ۱۰۰ میلیون نمی فروشید یعنی خاک بر سر اون شخصی که توی بی سوادو کرده مسءول این همه جون تحصیل کرده موجوده اونوقت این بی سواد می شه مسءول این مملکت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

امیر۴۶
مهمان

مهندس میگی سود نداره،حتما ماشینا شما هم خوب بگو سود گمرک کم کنن ماشین بد وارد بشه

انسان
مهمان

قیمت تمام شده ای که نوشتید
احتمالا دروغ ۱۳ هست !!

کیهان
مهمان

دروغ میگن مس….

محمد
مهمان

خود سایپا بزرگترین دلاله، و قیمتها رو دستکاری میکنه. مگه چهارتا نمایشگاه دار میتونن قیمتو بالا پایین کنن؟ اینا به هیچ دولتی باج ندادن به دلال باج میدن؟

محمد
مهمان

آقای مهندس همه که مثل شما پول پارو نمیکنن که به قول خودتون ۴۴میلیون بابت یه ماشین آشغال که هیچ امنیت جانی نداره پول بدن…یه کارمند و یه فقیر بیچاره چندسال باید کار کنه تا بتونه یه دله پراید بگیره؟؟؟ وقتی قیمت کارخونه بشه ۴۴ قیمت بازار میشه ۵۴…این ماشین های شما به خدا ۲۰ میلیون هم ارزش نداره…حالا این قاتل جان شده آرزوی خیلی از جوانای مملکت

رضا
مهمان

اینها همش یک مشت مزخرفاتی بیش نیست همه دزدها سر سفره خودرو نشستند که رییس همه آنها دولت هست واین روش از سالها پیش ازموده شده ومکرر داره تکرار میشه از زمان سردار سازندگی

ایران
مهمان

خوب مهندس وقتی شما قیمت فروش نقدی پراید را به گفته خودتون۴۴میلیون اعلام کنید قیمت بازار دیگه۴۵میلیون نمیمونه ومیشه حداقل ۵۴میلیون. معلومه با طرز فکرشما وضعیت سایپا اینطوری میشه