آغاز تعدیل نیرو و اخراج کارکنان در شرکت‌های خودرویی ایران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
آغاز تعدیل نیرو و اخراج کارکنان در شرکت‌های خودرویی ایران

تنها چند روز بعد از تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از برجام، از همه جا خبر می‌رسد که بیش‌تر شرکت‌های وارد کننده خودرو به بازار کشور، گفت و گوهایی در مورد توقف ادامه همکاری و حضور در بازار ایران را با نمایندگان و شریک‌های ایرانی خود داشته‌اند.

از طرفی دولت‌های حاکم بر کشورهای این شرکت‌ها، در روزهای اخیر تصمیم خود مبنی بر خارج نشدن از برجام را اعلام کرده‌اند، ولی در نهایت تصمیم گیری برای تجارت این شرکت‌ها در بازار خودروی ایران را بر عهده مدیران این خودروسازان گذاشته‌اند. به عبارت دیگر گفته‌اند که شاید در آینده نزدیک به علت بازگشت تحریم‌ها به بازار ایران، مشکلاتی در زمینه تجارت جهانی‌شان پیش آید. به همین علت در قدم اول شاهد هستیم که تعدادی از شرکت‌های اروپایی و آسیایی نظرشان در مورد حضور در بازار ایران تغییر کرده است و احتمال دارد تا چند هفته دیگر به طور رسمی خروج خود را از بازار ایران اعلام کنند. این خروج با بردن سرمایه‌هایشان از ایران همراه خواهد بود و به نوعی کار را برای نمایندگانشان در کشور سخت‌تر می‌کند.

از طرفی دیگر رکود حاکم بر بازار خودرو و شرایط بازار ارز هم عاملی است که چند وقتی فعالیت واردکنندگان خودرو را سخت‌تر از قبل کرده است. با این که اکثر کمپانی‌های خودرویی می‌توانند بدون داشتن نمایندگی رسمی و با کمی دور زدن تحریم‌ها، همچنان عرضه محصولات گوناگون را به طور وارداتی ادامه دهند، ولی جو حاکم بر بازار خودرو و همینطور وضعیتی که در روابط بین الملل واردکنندگان خودرو در ماه‌های آینده پیش می‌آید، موجب شده تا حساب و کتابشان برای واردات خودرو دیگر به صرفه نباشد. دو روز پیش یکی از مدیران خودرویی گفته بود که اگر بخواهیم بدون نمایندگی رسمی دوباره به واردات خودرو ادامه دهیم، باید اتومبیل ۳۰۰ میلیون تومانی خود را تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری کنیم تا بتوانیم حیات و ادامه روند فعالیت کمپانی را حفظ نماییم، پس دیگر صرفه‌ای در واردات خودرو هم وجود ندارد، چون به حدی قیمت تمام شده خودرو برای ما و متقاضیان افزایش پیدا می‌کند که صرف خرید این دسته از محصولات وارداتی از بین می‌رود.

ایران خودرو

نبود کار و شرایط فعالیت برای کارمندان کمپانی‌های واردکننده خودرو، رکود بازار خودرو، تلاطم در بازار ارز، خداحافظی خودروسازان خارجی حتی برای عرضه خودرو به صورت وارداتی در ایران و قطع همکاری‌شان با نمایندگان ایران دلایلی است که موجب شده بعضی کمپانی‌های خودرویی و واردکننده، اقدام به تعدیل نیرو کنند. شنیده‌ها از بعضی کارمندان کمپانی‌های واردکننده رسمی این است که تعدیل نیرو تا ۵۰ درصد هم رخ داده و با شروع خرداد ۹۷، بسیاری از کارمندان مشغول به کار در شرکت‌های خودرویی دیگر بر سر کار نمی‌روند و به عبارت ساده بیکار می‌شوند. تعدادی از شرکت‌های خودرویی با استعفای کارمندان و مدیران خود مواجه شده‌اند و نبود امکان فعالیت در این فضا، دلایلی است که برای خداحافظی افراد فعال در صنعت و بازار خودرو اعلام می‌شود. باید از خرداد ماه امسال شاهد آن باشیم که شمار قابل توجه ای از افراد فعال در حوزه صنعت خودرو بی کار می‌شوند. این بیکاری تنها به لایه نخست شرکت‌های واردکننده بر نمی‌گردد و قرار است که نمایندگی‌ها هم عذر شماری از فروشندگان و کارشناسان خود را بخواهند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar