آمادگی سوئدی‌ها برای نوسازی ناوگان باری و مسافری ایران

سه شنبه 9 دی 99 ساعت 12:07
آمادگی سوئدی‌ها برای نوسازی ناوگان باری و مسافری ایران

صنعت خودروهای کاروتجاری کشور در کنار وابستگی بیش از حد به خودروسازان خارجی، بیشترین ضربه را در یک دهه گذشته از تحریم‌های غرب علیه ایران خورده است؛ تحریم‌هایی که به موجب آن، خودروسازان خارجی به ویژه اروپایی‌ها مجبور به ترک بازار ایران شدند.

به‌رغم آن‌که بازار ایران در کنار حجم فروش مناسب، با برخورداری از ظرفیت‌هایی برای تولید و حتی مونتاژ می‌توانست مبدأیی برای صادرات مدل‌های اروپایی در منطقه باشد، اما تجاری‌سازان اروپایی با آغاز تحریم‌ها، عطای این بازار را به لقای بازار آمریکا بخشیدند و آن را ترک گفتند.

این در حالی است که در بخش خودروهای تجاری پویش داخلی‌سازی مانند آن‌چه در بخش خودروهای سواری رقم خورد،‌ شکل نگرفت و وابستگی به خارجی‌ها در این بخش کاهش نیافت. بر این اساس، برای بقای این صنعت هنوز هم نیاز به حضور اروپایی‌ها و حتی شرکت‌های آسیایی وجود دارد.

آمادگی سوئدی‌ها برای نوسازی ناوگان باری و مسافری ایران

با داغ‌شدن بحث رفع احتمالی تحریم‌ها و بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام، سوئدی‌ها خیلی زود دست به کار شده‌اند و خواهان حضور مجدد در بازار ایران و همچنین مشارکت در طرح نوسازی، البته در صورت رفع تحریم‌ها شده‌اند.

این در حالی است که با شروع برجام سوئدی‌ها از تبدیل ایران به هاب منطقه‌ای شرکت‌های سنگین‌ساز خود صحبت کرده بودند، اما با شروع تحریم‌ها بازار ایران را رها کردند، چون عملا با محدودیت‌های ایجادشده در بخش‌های پولی‌بانکی و حمل‌ونقلی انجام چنین کاری ممکن نبود.

اکنون در جدیدترین اظهارنظر از طرف سوئدی‌ها، سفیر این کشور در ایران بر نقش دو شرکت بزرگ تولیدکننده خودروهای سنگین سوئدی یعنی ولوو و اسکانیا در نوسازی ناوگان باری و مسافری ایران تاکید کرده است.

وقت‌کشی برای حضور کنسرسیوم سوئدی‌ها در پروژه‌های راهسازی

ماتیاس لنتز، سفیر سوئد در ایران با اشاره به حضور دراز مدت و قدیمی شرکت‌های سوئدی در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل ایران اظهار کرد: «ایران بازار مهمی برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی سوئد به‌شمار می‌رود و این شرکت‌های بزرگ نقش مهمی در نوسازی ناوگان تجاری و حمل‌ونقل مسافری ایران ایفا می‌کنند.»

سفیر سوئد با اعلام تمایل بسیار زیاد این دو شرکت برای حضور در صنعت خودرو ایران و ازسرگیری فعالیت‌های پیشین آن‌ها، تاکید کرد: «باید توجه داشت حضور در پروژه‌های راهسازی یا احداث راه‌آهن به خاطر عظیم‌بودن این پروژه‌ها نیازمند تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های مختلف است و شرکت‌های سوئدی هم می‌توانند به‌عنوان بخشی از این کنسرسیوم فعالیت کنند.»

هرچند حضور شرکت‌های بزرگی مانند ولوو و اسکانیا و... در شرایط غیرتحریمی در کشور امری عادی است، اما روند سیاست‌گذاری‌ها در حوزه نوسازی و عرضه خودروهای سنگین، نیازمند اصلاح جدی است.

موضوعی که در صورت رفع تحریم‌ها باید به آن توجه داشت، تسهیل در تسریع حضور و سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در ایران است. ایجاد دست‌انداز و تاخیر در تصمیم‌گیری موجب از بین رفتن فرصت‌ها در این خصوص خواهد شد.

ماتیاس لنتز در این‌ مورد تصریح کرد: «در سال‌های اخیر، شرکت‌های سوئدی در کنسرسیومی به این منظور حضور داشتند. اما به دلیل تأخیر در تصمیم‌گیری، قرارداد مذکور لغو شد و آن‌ها مجبور به ترک ایران شدند.»

وی با ذکر این‌که آن‌چه سفارت سوئد در این زمینه قادر به انجام آن است، تا اندازه زیادی تابع سیاست‌های دولت ایران است، تاکید کرد: «در صورت تمایل ایران به بهینه‌سازی و افزایش ایمنی جاده‌ها، برنامه‌ریزی در راستای تولید و جایگزینی سوخت‌های سبز، سوئد آمادگی و توان لازم برای فعالیت و همکاری در این بخش‌ها را دارا است.»

زیرساخت مناسب برای تولید خودروهای سنگین در ایران

سفیر سوئد همچنین با اشاره به حضور ایران در سمینار ایمنی جاده‌ای که از طرف سوئدی‌ها برگزار شده است، تصریح کرد: «درصورتی‌که سیاست دولت ایران در این زمینه مبتنی بر همکاری با سوئد و شرکت‌های سوئدی باشد، ما به‌عنوان سفارت، آماده فراهم‌کردن زمینه همکاری فی‌مابین هستیم. اگر این اجلاس‌ها یا سمینارها به طور واقع‌ گرایانه و با توجه به شرایط واقعی تشکیل شده و امکان فعالیت و همکاری میان شرکت‌های سوئدی و ایرانی در آن فراهم شود، می‌توان با حضور در این رویدادها زمینه را برای سرمایه‌گذاری و فعالیت مشترک فراهم کرد.»

ماتیاس لنتز با بیان این‌که ایران زیرساخت‌های مناسبی در مورد تولید خودروهای سنگین دارد، در خصوص تمایل شرکت‌های کشورش برای همکاری با ایرانی‌ها اظهار کرد: «شرکت‌هایی مانند ولوو و اسکانیا به خوبی از زیرساخت‌ها و توانایی‌های صنعتی ایران آگاهی دارند و علاقه زیادی نیز برای فعالیت در این کشور را دارند.»

استفاده از انرژی‌های نو در همکاری با ایرانی‌ها

وی همچنین درباره استفاده از انرژی‌های نو و سبز در صورت همکاری شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های سوئدی نیز اظهار کرد: «همکاری در این زمینه‌ها مستلزم درخواست و تمایل طرف ایرانی است و در صورت ابراز موافقت، تمایل و درخواست ایران، سفارت سوئد از آمادگی کامل برای فراهم‌کردن حضور هیأت‌های تخصصی سوئدی در این حوزه‌ها برخوردار است.

البته اقتصاد سوئد یک اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد است و دولت سوئد نمی‌تواند شرکت‌های سوئدی را مجبور به حضور و فعالیت در ایران کند، اما با توجه به آشنایی شرکت‌های سوئدی با زیرساخت‌ها و فضای مناسب فعالیت صنعتی در بخش‌های مختلف ایران و علاقه زیاد آن‌ها برای حضور در ایران، در صورت تمایل، سفارت می‌تواند زمینه و شرایط آشنایی، دیدار و همکاری طرفین را فراهم کند.»

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar