آیا جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی دو برابر می شود؟

سه شنبه 4 اردیبهشت 03 ساعت 09:23
آیا جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی دو برابر می شود؟

عوارض آزادراهی یکی از بدهی‌هایی است که در هنگام انتقال مالکیت خودرو باید پرداخت شود. ولی پرسشی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، این است که آیا با عدم پرداخت این نوع عوارض، مبلغ آن دو برابر می‌شود؟

ما در این محتوا ضمن معرفی عوارض آزادراهی به این پرسش پرتکرار پاسخ خواهیم داد که آیا عدم پرداخت این نوع عوارض، مشمول جریمه خواهد شد یا خیر؛ در پایان هم در مورد شیوه‌های پرداخت عوارض از جمله نحوه پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی از آیتول صحبت خواهیم کرد.

عوارض آزادراهی چیست؟

در برخی از کشورها از جمله ایران، افراد و مالکین وسایل نقلیه در ازاء استفاده از بستر آزادره‌ها برای عبور و مرور باید مبلغی را به برای هزینه تاسیس و نگه‌داری آن جاده پرداخت کنند.

در گذشته اغلب گیت‌هایی برای دریافت نقدی عوارض آزادراهی از رانندگان وسایل نقلیه تعبیه شده بود؛ ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از این عوارض به‌صورت الکترونیکی روی پلاک خودروها اعمال می‌شوند.

آیا عدم پرداخت عوارض آزادراهی مشمول جریمه می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید، در صورتی‌که خلافی خودرو تا دو ماه پرداخت نشود، مبلغ آن دو برابر می‌شود؛ ولی پرسشی که بسیاری از افراد پاسخ آن را نمی‌دانند، این است که آیا تاخیر پرداخت عوارض آزادراهی هم مشمول جریمه خواهد شد.

پرداخت عوارض آزادراهی

بر اساس قانون فقط جرایم الصاقی، تسلیمی و خودداری، پس از دو ماه تاخیر در پرداخت دو برابر می‌شوند؛ ولی این موضوع برای جرایمی که با دوربین ثبت شده‌اند، مصداق ندارد.

البته برای تاخیر در پرداخت عوارض آزادراهی هم مبلغی به‌عنوان جریمه تعیین شده است. در گذشته به ازاء هر ماه تاخیر در پرداخت این نوع عوارض، درصدی به مبلغ آن اضافه می‌شد؛ اما پس از مدتی این قانون لغو شد.

امروزه اگر مالک وسیله نقلیه تا یک ماه برای پرداخت عوارض آزادراهی اقدام نکند، مبلغی معادل ۴۲.۰۰۰ تومان جریمه می‌شود. 

روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی

برای پرداخت عوارض آزادراهی سه روش رایج وجود دارد که در ادامه این بخش این سه روش مختلف را معرفی خواهیم کرد.

مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰

یکی از روش‌های مرسوم پرداخت عوارض آزادراهی مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ و پرداخت آن است. برای این منظور باید به یکی از این دفاتر بروید و از اپراتور مربوطه درخواست کنید تا برگه عوارض آزادراهی را به شما بدهد و پرداخت آن را هم در همان محل انجام دهید.

پرداخت آنلاین از طریق سامانه aaniro

مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ برای پرداخت این نوع عوارض کمی زمان‌بر است و بسیاری از افراد هم زمان لازم برای انجام این امور به‌صورت حضوری را ندارند.

روش ساده‌تر پرداخت عوارض آزادراهی مراجعه به سایت پرداخت این نوع عوارض و تسویه آنلاین آن است که البته این شیوه پرداخت هم چالش‌ها و مشکلات خود را دارد. به‌طور مثال در برخی از مواقع به دلیل اختلال در این سامانه، امکان پرداخت آنلاین عوارض وجود ندارد.

پرداخت عوارض آزادراهی با سامانه آیتول

یکی از بهترین روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی، استفاده از سامانه آیتول است. در این شیوه پرداخت افراد با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن آیتول و ثبت پلاک خودرو خود، عوارض آن را به‌صورت آنلاین پرداخت می‌کنند.

پرداخت عوارض آزادراهی

استفاده از سامانه آیتول برای دریافت انواع خدمات خودرویی از جمله پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی مزایای بسیار جذابی دارد که از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای استفاده از خدمات این مجموعه هیچ نیازی به مراجعه حضوری وجود ندارد و همه این فرایند به‌صورت کاملا آنلاین و اینترنتی انجام می‌گیرد.
  • این مجموعه معتبر برای رفاه حال مشتریان خود و پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و چالش‌های آن‌ها پشتیبانی آنلاین شبانه‌روزی را در نظر گرفته است. بنابراین افرادی که آگاهی لازم را در این زمینه ندارند، برای استفاده از خدمات خودرویی یکپارچه آیتول می‌توانند از بخش پشتیبانی آن کمک بگیرند.
  • این سامانه با بهره‌گیری از تیم متخصص و مجرب، خدمات لازم را به‌صورت شبانه‌روزی به کاربران ارائه می‌دهد و برخلاف سامانه anniro خیلی کمتر دچار اختلال و قطعی می‌شود.
  • این سامانه دارای اپلیکیشن اختصاصی با رابط کاربری بسیار جذاب، کاربر‌پسند و در عین‌حال ساده است که افراد با استفاده از آن به راحتی می‌تواند خدمات خودرویی لازم را دریافت کنند.

 

سخن آخر

عوارض آزادراهی یکی از بدهی‌های مهمی است که افراد باید در هنگام نقل و انتقال خودرو پرداخت کنند و در صورت عدم تسویه آن، امکان تعویض پلاک وسیله نقلیه مورد نظر وجود نخواهد داشت.

ما در این محتوا گفتیم که عوارض آزادراهی چیست و آیا در صورت عدم پرداخت آن، مالک وسیله نقلیه مشمول جریمه می‌شود یا خیر؛ سپس به ۳ روش پرداخت این نوع عوارض اشاره کردیم و در پایان درمورد مزایای استفاده از سامانه آیتول برای پرداخت این نوع عوارض توضیحاتی را دادیم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar