ابلاغیه جدید سازمان استاندارد در زمینه مصرف انرژی و میزان آلایندگی

بروزرسانی در: یکشنبه 15 مهر 03 ساعت 17:10
ابلاغیه جدید سازمان استاندارد در زمینه مصرف انرژی و میزان آلایندگی

ابلاغیه جدید سازمان استاندارد مبنی بر تعیین ضریب مصرف انرژی و میزان آلایندگی خودروهای تولیدی خودروسازانی که محصولاتشان در رده هایی به غیر از A قرار بگیرند را ملزم به پرداخت هزینه به سازمان های دولتی خواهد کرد و این هزینه مستقیما به قیمت نهایی خودروهای تولیدی افزوده خواهد شد.

سازمان استاندارد مدتی است که طی ابلاغیه‌ای به خودروسازان داخلی، خواستار تعیین ضریب مصرف انرژی و میزان آلایندگی خودروهای شده است. این سازمان با تعیین ۹ شاخصه در ارزیابی خود که عبارتند از ضریب آیرودینامیک، برنامه ریزی ECU، برنامه ریزی TCU، وزن خودرو، سایز تایر، نوع موتور، نوع گیربکس، برند تایر و کیفیت ساخت، تمام وسایل نقلیه را از حیث شاخص انرژی دسته بندی خواهد کرد.در نتیجه این ارزیابی، خودروسازها بسته به دسته بندی شاخص مصرف انرژی، موظف به پرداخت هزینه‌ای به ازای محصولات پر مصرف به سازمان های دولتی هستند. هنوز میزان جریمه ناشی از این دسته بندی و نوع اثرگذاری آن روی قیمت نهایی خودروها مشخص نیست. خودروهای پاک اعم از خودروهای برقی و پلاگین هیبرید در این طرح شامل تشویق قیمتی نمی شوند بلکه تنها معاف از افزایش قیمت خواهند بود.
هدف از این دسته بندی مصرف انرژی، شناسایی محصولات کم مصرف و با بهره وری انرژی بالا به مشتریان و ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از خودروهای کم مصرف و پاک است که امروزه با عنوان خودروهای انرژی نو در صدر محصولات پاک بازار قرار می گیرند. البته این دسته بندی مصرف انرژی خودروها، به علت اثرگذاری هزینه پرداختی به نهادهای دولتی روی قیمت نهایی محصولات، منجر به رشد اندکی در قیمت خودروها هم خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که خودروسازهای داخلی از بابت افزایش قیمت اخیر سودی نخواهند داشت و این رقم به طور مستقیم راهی خزانه سازمان های دولتی خواهد شد و صرف هزینه های دولتی می شود.

با توجه به اهمیت کشورهای توسعه یافته مانند اروپایی ها به مقوله محیط زیست با کاهش هزینه های پرداختی در قالب معافیت از پرداخت مالیات و دیون دولتی در استفاده از خودروهای برقی، هیبرید و پلاگین هیبرید،  به نظر می رسد در ایران هم این قانون به مرور به اجرا در می‌آید و استفاده از خودروهای پاک به گزینه ای جذاب و هوشمندانه برای مصرف‌کنندگان تبدیل خواهد شد.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar