دلیل آرامش بازار خودرو چیست؟

بروزرسانی در: جمعه 29 شهریور 98 ساعت 20:53
دلیل آرامش بازار خودرو چیست؟

کارشناس صنعت خودرو گفت: عوامل گوناگونی در آرامش بازار خودرو اثرگذار هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها ثبات نرخ ارز و بهبود شرایط تولید است.

امیرحسن کاکایی در خصوص دلایل آرامش بازار خودرو اظهار کرد: بازار خودرو کشور ترکیبی از خودرو‌های وارداتی، خودرو‌های سی کی دی تولید داخل و خودرو‌های کاملاً تولید داخل است.

وی افزود: در سال پیش با توجه به اتفاقات که انجام گرفت سی کی دی‌ها تعطیل شد و تولید خودرو هم کاهش پیدا کرد ضمن اینکه همزمان قیمت ارز بسیار افزایش پیدا کرد و باعث شد سال پیش و اوایل امسال بازار خودرو جاذبه زیادی برای سرمایه‌گذاری پیدا کند.

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با توجه به قیمت گذاری دستوری خودرو‌های داخلی، سرمایه گذاران تمایل زیادی به سرمایه گذاری در این بازار پیدا کرده و سود‌های کلانی هم دریافت کردند.

کاکایی یادآوری کرد: با توجه به وضعیتی که وجود داشت و به خاطر حاشیه سود بالایی که برای افرادی که در این بازار بودند ایجاد شده بود سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار خودرو حرکت کرد و باعث آشفته شدن بازار شد.

وی با اشاره به بازگشت آرامش به این بازار اظهار کرد: یکی از دلایل مهم آرامش بازار به خاطر کاهش و ثابت ماندن قیمت ارز است که نه تنها در خودرو بلکه در دیگر کالا‌ها هم قابل مشاهده است، به خاطر اینکه بالطبع آن قیمت مواد اولیه افزایش نیافت در نتیجه انتظار این بود ارزش ذاتی خودرو افزایش نیابد.

کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: با اقداماتی که انجام گرفت همانند گذشته بورس بازی در بازار خودرو دیگر جوابگو نیست و سرمایه گذارانی که به دنبال سود لحظه‌ای بودند دیگر این سود وجود ندارد پس سرمایه گذاران در حال خروج از بازار هستند در نتیجه فقط اکنون موجودی خودروی تولیدی و تقاضای واقعی در بازار باقی می‌مانند.

کاکایی ادامه داد: از طرفی به اندازه قیمت خودرو، قدرت خرید مردم افزایش نیافته در نتیجه تقاضای واقعی کاهش یافته است و از طرفی به خاطر اینکه انتظاری برای تغییر قیمت ارز نداریم در نتیجه انتظار در بازار وجود ندارد.

وی با اشاره به خودرو‌های وارداتی هم گفت: با توجه به کاهش قیمت دلار، طی این مدت خودرو‌های وارداتی که نزدیک به ۳۰ درصد حباب قیمتی داشت تخلیه شد به عنوان مثال خودروی سانتافه که تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده بود اکنون به ۷۹۰ میلیون تومان رسیده است.

کارشناس صنعت خودرو افزود: در خودرو‌های تولید داخل هم مدتی با کمبود تولید رو به رو بودیم که با اتفاقی که انجام گرفت امیدواری برای بهبود بیشتر شد و هم اکنون کسی انتظار برای کمبود ندارد، ولی در گذشته به خاطر اینکه انتظار کمبود وجود داشت هجوم برای خرید خودرو زیاد می‌شد در نتیجه قیمت حاشیه بازار بیشتر می‌شد اما، اکنون هم تولید بهتر شده و هم به مردم اطمینان داده می‌شود که خودرو وجود دارد لذا به یک نقطه ثابت رسیدیم.

میزان

۶ هزار خودرو در گمرکات معطل هستند

مدارک مورد نیاز برای دریافت پلاک وسایل نقلیه

نگاهی به قیمت محصولات ایران خودرو در سال ۸۳!

دولت مخالف ورود شورای رقابت به پروسه قیمت‌گذاری خودرو است

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "دلیل آرامش بازار خودرو چیست؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Charpeer
مهمان

اولا کارشناسا خودشون میدونن که قیمتها الکی بالا رفته و حبابه و اگه این حباب یکم کوچیک تر از قبل شده اسمش کاهش قیمت نیست و دوما باوجود حباب نقدینگی دست مردم معمولی نیست که این چیزایی رو که شماها بهش میگین ماشین را بخرن پس ندارن که بخرن مثل خود من درنتیجه این ارامش نیست نابودیه

محمد
مهمان

مگه آرامش بازار هم دلیل میخواد !!