ایران خودرو آرامش بازار خودرو را به هم ریخت

بروزرسانی در: دوشنبه 7 مرداد 98 ساعت 13:02
ایران خودرو آرامش بازار خودرو را به هم ریخت

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد شرایط بازار خودرو گفت: هم اکنون قیمت‌ها کمی نسبت به هفته پیش تغییر پیدا کرده است. لازم به ذکر است که فرمول ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو شد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد اوضاع و احوال قیمت‌ها در بازار خودرو اظهار کرد: قیمت‌ها تا روز چهارشنبه هفته پیش شرایط مناسبی داشت و رو به کاهش بود. از آن روز به بعد شرایط فرق کرد به این خاطر که گروه ایران ‌خودرو در مورد بعضی از محصولات خود افزایش قیمت داشته است. در بعضی از این محصولات ۵ الی ۶ درصد افزایش قیمت انجام گرفته است. پژو ۴۰۵ SLX از ۶۸ به ۷۶ میلیون تومان رسیده است و زمانی که این گروه چنین کاری را انجام می‌دهد و قیمت را بالا می‌برد بار روانی ایجاد می‌کند. زمانی که قیمت‌ها رو به کاهش است نباید چنین مشکلاتی ایجاد شود و علت افزایش قیمت هم معلوم نیست. بقیه محصولات ایران‌ خودرو هم نسبت به چهارشنبه پیش یک الی دو میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

تأثیر قیمت داخلی‌ها بر وارداتی‌ها

وی ادامه داد: قیمت‌ محصولات ایران‌ خودرو یک الی سه میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. پراید ۱۱۱ حالت تعادلی داشت و با هم اکنون با کاهش قیمت رو به رو شده است. لازم به ذکر است که مابقی محصولات این خودروساز تغییری نداشته است. قیمت وارداتی‌ها هم نسبت به هفته پیش دچار تغییر و تحول خاصی نشده است و این مورد در رابطه با خودروهای مونتاژی هم صادق است. یک سری خودروها از گمرک ترخیص شد و تأثیر خود را بر قیمت خودروهای وارداتی در بازار گذاشت. در هر صورت اگر شرکت‌ها قیمت‌ها را کنترل کنند قیمت محصولات داخلی اثر خود را بر وارداتی‌ها هم می‌گذارد.

دردسرهای فرمول ۵ درصد

موتمنی در پایان گفت: هم اکنون کارخانه‌های خودروساز فرمول ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار را رعایت نمی‌کنند. این فرمول مورد انتقاد است و همین قضیه موجب شد که قیمت خودروها افزایش پیدا کند. به عنوان پژو ۲۰۶ قیمتی نزدیک به ۵۸ میلیون تومان داشت و زمانی که فرمول ۵ درصد حاشیه بازار اعمال شد قیمت‌ها بالا رفت و شاهد قیمت‌های کنونی هستیم. هر تولیدکننده علاقه دارد محصول خود را با بالاترین قیمت بفروشد و با بستن ورودی قیمت‌ها در بازار هم افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه پس از آن قیمت ۵ درصد حاشیه بازار در نظر می‌گیرد و به فروش می‌رساند. در همین رابطه باید خودروسازان قیمت تمام شده و میزان سود خود را مشخص کنند.

گسترش نیوز

بازار خودرو مریض است

قیمت محصولات ایران خودرو مرداد ۹۸

شرط اصلی خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا

فروش فوری ایران خودرو (شرایط) رهن شرکت / مرداد ۹۸

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "ایران خودرو آرامش بازار خودرو را به هم ریخت"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
بیوبو
مهمان

این همه تعلل برای چیه من نمیدونم کی میخوان یکه زارع اعدام کنن