تخلیه حباب قیمت در بازار خودروهای داخلی و وارداتی

بروزرسانی در: پنج شنبه 3 مرداد 98 ساعت 14:23
تخلیه حباب قیمت در بازار خودروهای داخلی و وارداتی

قیمت محصولات ایران خودرو

قیمت محصولات سایپا

قیمت روز خودرو 

روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو این هفته هم ادامه یافت؛ به صورتی که برخی محصولات با کاهش قیمت ۵ میلیون تومانی رو به رو شدند. به‌نظر می‌رسد تکمیل خودروهای ناقص و در پی آن عرضه خودرو توسط خودروسازان بر روند نزولی قیمت‌ها مؤثر بوده است. با این حال ولی فعالان بازار عنوان می‌کنند که رکود عجیبی بر معاملات خودرو حکمفرماست. عنوان می‌شود که همراه با کاهش قیمت‌ها در بازار، مشتریان بازهم انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند به همین خاطر چندان تمایلی به خرید و فروش خودرو از خود نشان نمی‌دهند. ولی در خصوص دلایل کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار، فاکتورهای گوناگونی در این زمینه دخیل است.

فاکتور نخست را می‌توان در عرضه بیشتر خودرو به بازار جست‌وجو کرد. پس از اعلام شمار خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان و ورود سازمان تعزیرات به این موضوع، از طرف یکی از مدیران گروه‌های خودروساز عنوان شد که تولید خودرو ناقص متوقف خواهد ماند، این در وضعیتی است که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کرد خودروهای یاد شده به سرعت تکمیل و وارد بازار خواهند شد. به این ترتیب گفته می‌شود که شمار زیادی از خودروهای دپویی خودروسازان به سرعت مراحل تکمیلی خود را طی کرده و به بازار عرضه شده‌اند. بر همین اساس ورود این خودروها توانسته تا حد زیادی بر هیجانات قیمتی مؤثر واقع شود. در پی این موضوع سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو هم عنوان کرده بود که اگر عرضه خودرو توسط خودروسازان به شکل فعلی ادامه یابد تا یک ماه آینده به قیمت‌های دی‌ماه سال ۹۷ خواهیم رسید. وی همچنین تاکید کرده که کاهش قیمت‌ها در محصولات گروه ایران خودرو به خاطر افزایش عرضه این شرکت رخ داده درحالی‌که گروه سایپا به خاطر عرضه نکردن خودرو کاهش قیمت در محصولات نداشته است.

موتمنی در ادامه روند کاهشی قیمت خودرو را نتیجه ورود نهادهای ناظر به بازار خودرو عنوان کرده است. ولی فاکتور دومی که در کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده، کاهش نرخ ارز است. اگرچه روند کاهشی نرخ ارز از دو هفته اخیر شروع شد، ولی در هفته جاری با نوسانات زیادی همراه بود؛ به صورتی که در بعضی روزها قیمت ارز افزایش هم پیدا کرد. با این حال قیمت خودرو از همان دو هفته اخیر و همزمان با کاهشی شدن قیمت ارز، روند نزولی خود را شروع کرد و افزایش قیمت ارز هم در این روند مؤثر واقع نشد؛ به صورتی که در هفته جاری قیمت خیلی از محصولات به ویژه خودروهای ایران خودرو در بازار کاهشی شد. از طرف دیگر در بازار وارداتی‌ها  هم همراه با کاهش قیمت ارز  قیمت خیلی از خودروهای وارداتی کاهش یافت؛ به صورتی که بسیاری از فعالان بازار عنوان می‌کنند که حباب بازار وارداتی‌ها تا حد زیادی تخلیه شده است. با توجه به کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو و همزمان با آن افزایش عرضه توسط خودروسازان، به‌نظر می‌رسد که بازار خودرو جذابیت خود را برای دلالان از دست داده و این روزها کمتر واسطه‌گری حاضر به سرمایه‌گذاری در بازار خودرو است. به همین خاطر حباب قیمتی خودروهای داخلی تا حد زیادی تخلیه شده و اگر خودروسازان عرضه را طبق روال فعلی ادامه دهند به‌طور حتم بازار به رویه سابق خود بازخواهد گشت.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "تخلیه حباب قیمت در بازار خودروهای داخلی و وارداتی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
کوروش وطن خواه
مهمان

قیمتها زیاد فرقی نکرده ۱۰۰ میلیون گرون شده ۱میلیون ارزان شده دوم حیف پول که بدی برای ضایعات فلزی ایران گاری و خرپا تو سال ۲۰۱۹