تقاضای کاذب بازار خودرو پایان خواهد یافت

چهارشنبه 25 مرداد 02 ساعت 12:36
تقاضای کاذب بازار خودرو پایان خواهد یافت

اواسط هفته جاری نشست مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این نشست با اشاره به قوانین مصوب درباره واردات خودرو گفت: دولت می‌تواند با نظام تعرفه‌گذاری، بازار خودرو را تنظیم کند، در حال حاضر خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و بخشی از تقاضای بازار کاذب است که با واردات مدیریت شده می‌توان این تقاضای کاذب را حذف کرد. وی با بیان اینکه مردم منتظر واردات خودرو هستند، افزود: نباید در واردات خودرو تعلل صورت گیرد.

 الزام استفاده از ری‌اکسپورت

عرت الله اکبری تالارپشتی با اشاره به اینکه باید در همه حوزه‌های صنعت از مدل‌های موفق دنیا الگوبرداری و آنها را بومی‌سازی کرد، افزود: در این حوزه‌ها باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد و وزارت صمت و دولت تنها سیاست‌گذار این حوزه باشند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت استفاده از پتانسیل ری‌اکسپورت تصریح کرد: در موضوع واردات خودرو می‌توان از ظرفیت ارز منشأ خارجی استفاده کرد. در واقع با این مکانیسم ایرانیان خارج از کشور می‌توانند خودرو وارد کنند.

 

واگذاری مدیریت دولتی خودروسازان

بر اساس این گزارش محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه باید برای کاهش هزینه‌های تولید و به تبع آن کاهش سطح عمومی قیمت‌ها برنامه‌ریزی و نظارت شود، اظهار کرد: ممکن است بدون نظارت درست حتی با وجود کاهش هزینه تولید، انعکاس آن بر کاهش سطح عمومی قیمت‌ها مشخص نباشد. الله وردی دهقانی عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه مجلس وظیفه خود درباره واردات خودرو را انجام داد، افزود: اکنون نوبت وزارت صمت و دولت است که با تخصیص ارز این موضوع را محقق کنند.

در این نشست لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس هم بیان داشت: برخی افراد هستند که با وجود اینکه یک سال از زمان ثبت‌نام آنها می‌گذرد اما هنوز خودرو دریافت نکرده‌اند. سیاهکلی درباره واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا ادامه داد: دولت در ایران خودرو و سایپا نه سهام خود، بلکه باید مدیریت را واگذار کند.

اطلاع‌رسانی در حوزه واردات بیشتر شود

روح‌الله عباس‌پور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به جلسه اخیر با انجمن ماشین‌آلات راهسازی و معدنی گفت: این افراد گلایه‌مندی‌هایی داشتند مبنی بر اینکه ما توانایی تولید به میزان نیاز کشور را داریم اما این ماشین‌آلات از خارج واگذار می‌شود که در این زمینه باید فکری اساسی شود.

بر اساس این گزارش رضا تقی پورانوری با طرح این پرسش که آیا مشکل استاندارد در حوزه واردات خودرو حل شده یا خیر، اظهار کرد: هرچه اطلاع‌رسانی در حوزه واردات بیشتر باشد، التهاب بازار کاهش بیشتری خواهد داشت. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس همچنین درباره موضوع ماشین‌آلات راهسازی و معدنی بیان کرد: اگر این ماشین‌آلات در داخل تأمین شود، واردات آن بی‌معنا است. دولت باید مدیریت لازم در این زمینه را انجام دهد.
 

واردات بدون نیاز به کارت بازرگانی

حجت‌الله فیروزی عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای واردات خودرو می‌توان از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور استفاده کرد، از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کرد تا زمانی که تولیدکنندگان خودرو خودشان در واردات ذینفع نباشند، این موضوع محقق نمی‌شود بنابراین می‌توان در حوزه خدمات پس از فروش و... از این شرکت‌ها استفاده کرد.

علی‌اکبر کریمی از دیگر اعضای کمیسیون صنایع مجلس هم در این نشست بیان کرد: محدودیت واردات خودرو از سال ۹۷ اتفاق افتاد که با قانون مجلس این محدودیت از بین رفت. در قانون واردات خودروهای کارکرده هیچ قیدی در نظر گرفته نشده و افراد می‌توانند بدون نیاز به کارت بازرگانی، خودرو وارد کنند.

سیدجواد حسینی‌کیا نماینده سنقر و عضو کمیسیون صنایع مجلس هم با بیان اینکه کارشناسان وزارت صمت باید تمام خلأ‌های قانونی و یا تعارضات قانونی حوزه صمت را احصا و به کمیسیون صنایع برای رفع مشکلات ارائه دهند، گفت: می‌توان راهکارهای بسیاری برای واردات خودرو به کار گرفت.

تلاش برای کاهش تعرفه واردات

وزیر صمت در این نشست درباره آیین‌نامه واردات خودرو تصریح کرد: تلاش کردیم در این آیین‌نامه تعرفه‌های واردات را کاهش دهیم.

علی‌آبادی با بیان اینکه تلاش می‌شود تعرفه واردات خودروهای برقی صفر در نظر گرفته شود، اضافه کرد: مصرف سوخت در سال‌جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ میلیون لیتر افزایش یافته و اگر همین مسیر را ادامه دهیم، نه‌تنها نمی‌توانیم بنزین صادر کنیم بلکه باید بنزین وارد کنیم که برای رفع این مشکل بهترین راهکار استفاده از خودروهای برقی است.

افزایش عرضه تولید داخل

عبدالله توکلی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت با اشاره به نقش برجسته بخش خصوصی در رشد تولید خودرو، به تشریح برنامه‌های وزارت صمت در مدیریت بازار خودرو از جمله افزایش عرضه از طریق تولید داخل، شفاف‌سازی عرضه از طریق سامانه یکپارچه و تسهیل واردات و تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده اشاره کرد. توکلی با بیان اینکه در برنامه‌های خود به دنبال رقابت‌پذیری هستیم، گفت: تأمین ارز برای رشد تولید و واردات و یکپارچگی حکمرانی صنعتی الزامات تحقق برنامه‌های ما در وزارت صمت است.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar