حذف قیمت خودرو وضعیت را بدتر می‌کند

سه شنبه 29 بهمن 98 ساعت 11:36
حذف قیمت خودرو وضعیت را بدتر می‌کند

سخنگوی اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی گفت: حذف قیمت خودرو از سایت‌ها کار اشتباهی است و دفعه قبل هم صاحبان سایت‌ها و مردم از این قضیه شاکی شدند.

یکی از بحث‌های داغ این روزها به افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو در بازار مربوط می‌شود. مسئولان گوناگون و کارشناسان هم دلایل مختلفی برای این قضیه اعلام می‌کند و یک سری راه‌حل گفته شده است. یکی از آن‌ها حذف قیمت خودرو از سایت‌های آگهی است، قضیه‌ای که پیش از این یک بار انجام شد و مجدداً پس از طی شدن مدتی قیمت‌ به سایت‌ها بازگشت. ولی آیا سری قبل که قیمت‌ها حذف شد تغییری در روند بازار رخ داد؟ راه‌حل درست چیست و سایت‌های آگهی چه کاری برای پیشگیری از این قضیه می‌توانند انجام دهند؟ برای پیگیری بیشتر این ماجرا گفت‌و‌گویی با رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

الفت‌نسب ابتدا اظهار کرد : این طبیعت بازار است که با توجه به نزدیک شدن به شب عید قیمت‌ها افزایش پیدا کند. پلتفرم‌های رسمی آگهی خودرو بازه قیمتی دارند و نمی‌توان گفت صد درصد به طور درستی کار می‌کنند. اما آنچه که از سری قبل حذف قیمت خودرو از سایت‌های آگهی تاکنون رخ داده پلتفرم‌ها به تنهایی شرایط را تغییر دادند و بهبودهایی انجام گرفته است. قرار بود سیستم شاهکار برای احراز هویت وصل شود که به خاطر مشکلات هزینه‌ای و فنی خوب پیش نرفت. مرکز توسعه تجارت الکترونیک هم در همین راستا سامانه‌ای به نام امتا راه‌اندازی کرده و قرار است در چند روز آینده نخستین تست‌ها روی این سامانه انجام شود. امیدواریم تست‌ها به خوبی پاسخ داده شود و کسب‌و‌کارها بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: اگر این مسئله احراز هویت در سایت‌های آگهی به طور کامل اجرا شود دیگر چیزی که داریم می‌بینیم اتفاقاتی است که در بازار می‌افتد. قطعاً در این میان افرادی هستند که سواستفاده می‌کنند و ما نیز به شدت از طرق مختلف این قضیه را پیگیری می‌کنیم. افرادی که در پی افزایش قیمت خودرو هستند قطعاً با توجه به گزارش‌هایی که به دست ما می‌رسد و از طریق بازه قیمتی تعیین شده در سایت‌ها شناسایی خواهند شد ولی باز هم ممکن است یک درصدی از زیر دست سایت‌ها رد شود.

الفت‌نسب افزود: اطمینان داریم که اگر حذف قیمت خودرو از سایت‌های آگهی انجام پذیرد وضعیت بدتر خواهد شد. این تجربه را دفعه پیش داشتیم و فروشندگان به شبکه‌های دیگر هجوم بردند. به طور کلی اطلاعی به ما در مورد حذف قیمت‌ها از سایت‌های آگهی نداده است و ما نیز اعلام کردیم که چنین کاری صحیح نیست. کاری که الان روی سایت‌های آگهی انجام می‌شود این است که بازه قیمتی تعیین شده و افراد نمی‌توانند نرخ بالا بدهند. به عنوان مثال اگر امروز پراید در بازار ۶۰ میلیون تومان است فرد فروشنده نهایتاً می‌تواند ۶۲ میلیون تومان قیمت بگذارد ولی اگر قیمت‌های بالاتری را اعلام کرد نمایش داده نمی‌شود. چنین سیستمی روی سایت‌های معروف آگهی مثل باما، دیوار و شیپور قرار دارد.

سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی در خصوص افزایش قیمت‌ خودرو و دلایل آن گفت: تصور این است که افزایش قیمت خودرو در بازار تنها مربوط به سایت‌های آگهی است که چنین چیزی درست نیست بلکه اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است. تأثیر آخر سال بیشتر از این حرف‌هاست و با نزدیک شدن به شب عید قیمت‌ها افزایش شدیدی پیدا می‌کند. بحث تحویل خودرو نیز به طور قطره‌چکانی هم در خصوص قیمت خودرو در بازار تأثیر به‌سزایی دارد. اقتصاد کشور با سیاست درگیر است و در این بین فضای مجازی هم بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد و ما نمی‌گوییم بی تأثیر است اما راه‌حل حذف قیمت از سایت‌ها نیست.

وی در پایان اشاره کرد: سری قبل که حذف قیمت‌ها انجام شد سایت‌های آگهی به شدت ضرر کردند و حتی خیلی از مشتریان خود را هم از دست دادند. ضمن این که خیلی از افراد شکایت کردند چون که هزینه‌هایی برای ثبت آگهی انجام داده بودند ولی امکان نمایش قیمت‌ها در سایت فراهم نبود. در نتیجه هم مردم و هم صاحبان سایت از قضیه حذف قیمت‌ها شاکی بودند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar