ریزش سنگین قیمت خودروها نسبت به ابتدای ۱۴۰۲

پنج شنبه 16 شهریور 02 ساعت 09:38
ریزش سنگین قیمت خودروها نسبت به ابتدای 1402

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: با توجه به روند کاهش قیمت خودرو در بازار، فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بسیار کم شده است، اگر ‌قیمت‌ امروز خودرو را با قیمت‌های چند ماه پیش مقایسه کنیم، می‌توان گفت با ریزش شدید قیمت‌ها مواجه هستیم.

سعید مؤتمنی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بازار خودرو این روزها در شرایط رکود قرار دارد، اظهار داشت: جنب و جوشی در این بازار وجود ندارد،‌ قیمت‌ها تغییر نکرده است ضمن آنکه ‌خریداری هم در بازار خودرو نیست.

وی ادامه داد: در چنین بازاری، فروشندگان سعی می‌کنند هر چه سریع‌تر خودروهای خود را بفروشند حتی با پایین آوردن قیمت خود،‌ بنابراین نمی‌توان قیمت ثابتی را برای خودروها تعیین کرد. 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: در مجموع در هفته‌های گذشته قیمت انواع خودرو تقریبا ثابت بوده است، در ‌مواردی هم شاهد کاهش قیمت در برخی خودروها بوده‌ایم.

* با ریزش شدید قیمت‌ خودرو مواجه هستیم‌

مؤتمنی تصریح کرد: اگر ‌قیمت‌های امروز خودرو را با قیمت‌های چند ماه پیش مقایسه کنیم، می‌توان گفت با ریزش شدید قیمت‌ها مواجه هستیم.

‌وی یکی از دلایل‌ رکود حاکم بر بازار خودرو را انتظار مردم برای خرید خودروهای وارداتی دانست و گفت: مردم منتظرند تا خودروهای وارداتی به بازار وارد شود و برای خرید این خودروها اقدام کنند.

* اختلاف قیمت خودروها‌ از کارخانه تا بازار بسیار کم شده است

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه اختلاف قیمت خودروهای مونتاژی از کارخانه تا بازار بسیار کم شده است، گفت: در خودروهای تولید ایران‌خودرو و سایپا هم فاصله قیمتی بازار و کارخانه کم شده است، به عنوان مثال قیمت عرضه کوئیک اتومات در کاخانه ۳۲۷ میلیون تومان و قیمت همین خودرو در بازار به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت کوئیک آر که در کارخانه ۲۵۶ میلیون تومان  فاکتور می‌شود در بازار ۳۴۱ میلیون تومان است. 

* این روزها تقاضای دلالی در بازار خودرو وجود ندارد

مؤتمنی اظهار داشت: در این شرایط تقاضای کاذب و دلالی و تقاضای سرمایه‌گذاری در بخش خودرو وجود ندارد و دلالان نمی توانند وارد این بازار شود زیرا می‌دانند که در صورت ورود به این بازار طی چند روز حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

* کاهش ۲۰ میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای ایران خودرو در چند روز اخیر

وی بیان داشت: قیمت دناپلاس توربو اتوماتیک که حدود دو هفته پیش ۸۲۰ میلیون تومان بود اکنون به ۸۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است و همچنین قیمت ۲۰۷ دنده‌ای که در هفته پیش ۶۲۰ میلیون تومان بود به ۶۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است. 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: قیمت هایما اس ۵ نیز بین ۱۰ تا ۲۰میلیون تومان در یک هفته اخیر کاهش یافته است.

*‌ کاهش شدیدتر قیمت خودروهای مونتاژی در چند روز اخیر

مؤتمنی اظهار داشت: قیمت آریزو ۵ نسبت به هفته گذشته ۵۰ میلیون تومان کاهش داشته و از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. 

وی اظهار داشت: تیگو ۸ پرومکس نیز در یک هفته اخیر از ۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو افزود: اختلاف قیمت تیگو ۸ پرومکس از کارخانه تا بازار اکنون ۱۰۰ میلیون تومان است، در حالی که اختلاف قیمت این خودرو ۴ ماه پیش از کارخانه تا بازار حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود. 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو‌ بیان داشت: قیمت جک اس ۵ در بازار ۴ ماه پیش حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که با کاهش ۴۰۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو در یک ماه پیش به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید و اکنون قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون تومان کاهش یافته است. 

وی افزود: قیمت فیدلیتی نیز که یک ماه پیش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود اکنون به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. 

بنابراین گزارش در کنار تثبیت قیمت ارز از سوی بانک مرکزی به عنوان یکی از دلایل کاهش قیمت خودرو، اجرای سامانه یکپارچه عرضه خودرو، مؤثرترین راهکار برای مدیریت بازار خودرو بود که از سوی وزارت صمت در دوران فعالیت فاطمی‌امین آغاز شد؛ اجرای این سامانه موجب شد تقاضاهای واقعی خودرو وارد این سامانه شوند و نیازی به خرید خودرو در بازار پرنوسان ماه‌های گذشته نداشته باشند.

طبق اعلام مسئولان سامانه یکپارچه، ۹۰ درصد متقاضیان یکی از شرکت‌های مونتاژی در نوبت اول سامانه یکپارچه از خرید خودرو انصراف داده‌اند؛ این انصراف با کاهش قیمت خودرو در بازار پس از موفقیت طرح سامانه یکپارچه عرضه خودرو رخ داد و این نشان می‌دهد تقاضاهای دلالی منفعتی از حضور در سامانه یکپارچه ندارند و این سامانه دقیقا نقطه‌زنی مناسبی در جذب تقاضای واقعی و غیرکاذب داشته است.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar