قیمت خودروها ریزش پیدا خواهد کرد

یکشنبه 15 دی 98 ساعت 11:40
قیمت خودروها ریزش پیدا خواهد کرد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: با توجه به آمار اعلام شده در خصوص میزان تولید خودرو در ماه آذر به نظر می‌رسد که قیمت خودرو در ماه جاری ریزش کند.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار کرد: اختلاف قیمت خودروها در بازار و کارخانه به بیشترین حد ممکن رسیده است. ولی از سوی دیگر گفته می‌شود که تولید خودرو در ماه آذر ۳ برابر شده و اگر این آمار صحیح باشد در آینده قیمت‌ها مجدداً می‌شکند. کمترین اختلاف قیمت کارخانه و بازار در شهریور ماه رقم خورد که نزدیک به ۳ الی ۱۱ میلیون تومان بود. وضعیت هم اکنون به طوری است که این اختلاف قیمت به ۱۴ تا ۴۴ میلیون تومان رسیده که این قضیه به خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان مربوط می‌شود. تمامی این موارد نشان‌دهنده این است که ما نتوانستیم بازار خودرو را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: قیمت خودروهای وارداتی ارتباط نزدیکی با نمونه‌های داخلی دارد. به عنوان مثال پراید ۱۳۱ در ماه شهریور به ۴۰ میلیون تومان بود و در آن زمان سانتافه هم ۷۳۰ میلیون تومان قیمت داشت. ولی وقتی که پراید به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد قیمت سانتافه هم ۹۰۰ میلیون تومان می‌شود. این مسئله یک حالت روانی دارد و زمانی که قیمت خودروهای داخلی بالا می‌رود در نتیجه جو ایجاد شده به دنبال آن قیمت وارداتی‌ها و مونتاژی‌ها هم بالا می‌رود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران در خصوص روند قیمت خودروها در بازار گفت: از چهارشنبه هفته پیش وضعیت بازار خودرو کمی تغییر پیدا کرده است. بدین صورت که مجدداً عرضه کارتکس‌های ویرایشی آغاز شد البته این مورد ۳ الی ۴ ماه ممنوع بود. این قضیه هم تاثیرگذار است و این هفته اگر نوسان نرخ ارز نداشته باشیم شرایط قیمت خودروها تغییر می‌کند و نرخ‌ها می‌شکند.

وی در پایان اشاره کرد: اگر آمار یاد شده در خصوص تولیدات خودرو صحیح باشد. پس از افزایش عرضه در ماه جاری، قیمت خودروها نیز ریزش پیدا خواهد کرد. تعادل بین قیمت کارخانه و بازار مستلزم عرضه مناسب از طرف خودروسازان است. لازم به ذکر است که بازار عرضه و تقاضا را تعیین می‌کند. این نکته را باید گفت اگر خودرویی را بخواهیم همین امروز تهیه کنیم به سختی و با چندین مرتبه تماس می‌توان پیدا کرد. این قضیه مربوط به خودروهای پرتیراژ است و نشان می‌دهد که خودرو در بازار کم است.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar