نوسان شدید قیمت خودرو در بازار

بروزرسانی در: پنج شنبه 9 خرداد 98 ساعت 15:16
نوسان شدید قیمت خودرو در بازار

قیمت‌ها در بازار خودرو با نوسان شدیدی همراه است؛ به صورتی که در طول هفته جاری قیمت بعضی محصولات افزایشی و برخی دیگر با کاهش مواجه بود. با این حال خیلی از دست‌اندرکاران عقیده دارند که بازار این روزها خلوت‌تر از همیشه است و نه خریداری به بازار ورود می‌کند، نه فروشنده‌ای در این نوسان قیمتی پیدا می‌شود.

البته فعالان بازار ماه رمضان را هم بی‌تأثیر در این وضعیت نمی‌دانند، با این حال نوسانات بازار و همچنین غبارآلود بودن آینده  را موثرتر می‌دانند. در این زمینه بعضی از کارشناسان عقیده دارند که زمزمه بازگشت شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو، اتفاقی است که از هفته پیش موجب شده دامنه نوسان قیمت شدیدتر شود. یکشنبه هفته پیش نمایندگان مجلس با بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس، خواستار ورود شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو شدند.فعالان بازار عقیده دارند انتشار این خبر بیش از پیش بازار را بلاتکلیف کرده است. در این وضعیت خریداران به امید اینکه بازگشت شورای رقابت قیمت‌ها را از مبدأ کاهش دهد، خرید خود را به تأخیر انداخته‌اند، این موضوع تا حدی شیب قیمت‌ها را نزولی کرده است. در مقابل فروشندگان هم همچنان در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرده و با این تحلیل که قیمت خودرو باز هم روند صعودی خواهد گرفت، خودروهای خود را به بازار عرضه نمی‌کنند.

فعالان بازار می‌گویند بازگشت شورای رقابت تنها زمانی می‌تواند مؤثر باشد که روند عرضه از طرف گروه‌های خودروساز به روال سابق بازگردد، در غیر این صورت بازگشت شورای رقابت دردی از بازار دعوا نخواهد کرد. فعالان بازار همچنین به کاهش تنوع محصولات به‌عنوان یکی دیگر از چالش‌ها اشاره می‌کنند و تاکید دارند چنانچه شورای رقابت همین لحظه هم اقدام به نظارت و قیمت‌گذاری خودرو کند، به خاطر اینکه بخشی از محصولات مونتاژی دیگر در کارخانه تولید نمی‌شوند، ولی همچنان در بازار حضور دارند قادر به قیمت‌گذاری این دسته از محصولات نخواهد بود.

سرگیجه قیمت در بازار داخلی‌ها

همان‌طور که گفته شد قیمت‌ها در بازار با نوسان شدیدی همراه بوده است. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ هم اکنون با قیمت ۵۶ میلیون تومان در بازار موجود است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم قیمت ۴۹ میلیون تومانی را به نام خود ثبت کرده است که نشان‌ می‌دهد این خودرو به نسبت هفته اخیر تغییر قیمتی نداشته است. از بازار تیبای صندوق‌دار هم خبر می‌رسد این خودرو با قیمت ۵۶ میلیون از طرف فروشندگان عرضه می‌شود؛ پس تیبای صندوق‌دار نسبت به هفته پیش رشد ۲ میلیون تومانی داشته است. ساینا هم در هفته جاری به قیمت ۶۶ میلیون تومان رسید. این خودرو هم مانند تیبا صندوق‌دار رشد قیمتی را تجربه کرد. قیمت این خودرو به نسبت هفته پیش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات هم اکنون با قیمت ۲۱۰ میلیون تومان در بازار موجود است. این نشان‌دهنده رشد ۳۰ میلیون تومانی این خودرو در طول یک هفته اخیر است. همین خودرو با جعبه دنده معمولی هم اکنون با قیمت ۱۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ در طول هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۱۰۲ میلیون و ۱۱۱ میلیون تومان عرضه شدند. به این ترتیب در حالی که ۲۰۶ تیپ ۲، رشد ۴ میلیون تومانی را تجربه کرده است، قیمت تیپ ۵ این خودرو با کاهش ۱۱ میلیونی مواجه بوده است. همچنین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با قیمت ۱۱۴ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، این خودرو هفته پیش با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار داشت؛ پس ۲۰۶ صندوقدار در هفته جاری رشد ۲ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

پژو ۴۰۵، مدل SLX هم با قیمت ۸۹ میلیون تومان، در بازار موجود است. حال سراغ دو خودرو از محصولات رنو در بازار می‌رویم. ساندرو استپ ‌وی اتومات هم اکنون با قیمت ۲۲۲ میلیون تومان از طرف فروشندگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. به این ترتیب این خودرو در یک هفته رشد ۷ میلیون تومانی را تجربه کرده است. تندر E2 هم هم اکنون با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو در هفته اخیر با قیمت ۱۳۵ میلیون در بازار موجود بود.

سمند EF7 در طول هفته‌ای که گذشت، قیمت ۹۲ میلیون تومان را در بازار تجربه کرد. این خودرو به نسبت هفته گذشته رشد یک میلیون تومانی داشته است. همچنین پژو پارس با قیمت ۱۱۱ میلیون تومان از طرف فروشندگان در اختیار خریداران قرار داده می‌شود. این خودرو در هفته‌ای که گذشت با قیمت ۱۰۳ میلیون تومان در بازار عرضه شد. رانا هم در طول هفته‌ای که گذشت ۸۷ میلیون تومان قیمت خورد؛ پس رانا در هفته جاری به نسبت هفته اخیر کاهش یک میلیون تومانی را تجربه کرده است. پژو ۲۰۰۸، دیگر خودرو مونتاژی ایران ‌خودرو هم روند کاهشی داشته ‌است. این خودرو هم اکنون با قیمت ۳۴۰ میلیون تومان قابل ‌خریداری است. این خودرو در طول هفته‌ای که گذشت با قیمت ۳۴۵ میلیون تمام در بازار موجود بود؛ بنابراین پژو ۲۰۰۸ به نسبت هفته پیش افت ۵ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

روزهای پرنوسان وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. این بازار هم در هفته‌ای که گذشت، روند پرنوسانی داشت، این در وضعیتی است که طبق شنیده‌ها روند ترخیص خودروهای مانده در گمرک شروع شده است با این وضعیت سوناتا هیبرید، ۷۹۰ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه شده است. سانتافه با قیمت ۹۸۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش ‌شد. توسان هم با قیمت ۸۳۰ میلیون تومان در بازار موجود است. النترا هم اکنون۵۴۰ میلیون تومان از طرف فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. در خانواده کیا هم سورنتو رشد قیمتی داشته است؛ به صورتی که این خودرو با قیمت یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. اسپورتیج و سراتو هم به ترتیب با قیمت‌های ۸۴۰ میلیون و ۵۷۰ میلیون تومان عرضه می‌شوند. اپتیما هم‌ ۸۷۰ میلیون تومان از طرف فروشندگان قیمت خورده است. فروشندگان برای تویوتا RAV4 مدل ۲۰۱۸، هم اکنون ۹۸۰ میلیون تومان قیمت تعیین کرده‌اند. لکسوس NX هم با قیمت یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان قابل‌خریداری است. میتسوبیشی ASX هم در طول هفته‌ای که گذشت با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان در بازار حضور داشت. تالیسمان نیز هم اکنون با قیمت ۸۸۰ میلیون تومان قابل‌خریداری است. نیسان جوک هم در نخستین هفته از خرداد۹۸ ثبات قیمتی را به نسبت هفته گذشته تجربه کرد و با قیمت ۶۵۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد. همچنین خریداران می‌توانند کمری هیبرید را هم با پرداخت ۸۵۰ میلیون تومان در اختیار بگیرند.

دنیای اقتصاد

نوسان شدید قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو ساعتی کاهش می‌یابد

۵ دلیل عجیب برای افزایش قیمت خودرو

افزایش سه برابری قیمت خودرو در یک سال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "نوسان شدید قیمت خودرو در بازار"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Mogel
مهمان

هر دم ازاین باغ بری میرسد