پیش بینی جدید از آینده قیمت خودرو

دوشنبه 5 آبان 99 ساعت 11:16
پیش بینی جدید از آینده قیمت خودرو

کارشناس حوزه خودرو اظهار کرد: بازار تا حدی منتظر بایدن است و هم اکنون سعی می‌شود که اوج نوسانات را از مردم عادی بگیرند. تصور این که بایدن بدون گرفتن امتیازات بزرگ به برجام بازگردد و مطمئنا داستان به این سادگی نخواهد بود.

مدتی است بحث در خصوص عرضه خودرو در بورس مجددا شدت گرفته است. موردی که تاکنون در هیچ کشوری انجام نشده اما بعضی از افراد قصد دارند این کار در ایران انجام دهند. این در وضعیتی است که خودروسازان با مشکل قیمت گذاری دستوری رو به رو است. قیمت ها در بازار هم همچنان در حال افزایش است اگرچه که برخی اوقات کاهش اندکی هم در نرخ ها داریم.

در این شرایط وضعیت عرضه خودرو هم مناسب نیست و قرعه کشی هم نتوانست دردی را دوا کند. اما آیا عرضه خودرو در بورس می‌تواند شرایط را بهتر کند؟ بازار خودرو به کدام سمت خواهد رفت؟ آیا قیمت ها مجددا افزایش پیدا می‌کند؟ برای بررسی تمام این موارد گفت‌و‌گویی با فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

عرضه در بورس منتفی است

وی ابتدا در مورد عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس احتمالا منتفی است و راه جدیدی برای آن در نظر گرفته می‌شود. انجام این کار مسئله‌ای را حل نمی‌کند و اگر بنا باشد در آنجا هم قیمت دستوری باشد شرایط به همین روال باقی خواهد ماند. اگر قیمت دستوری نباشد نیازی به عرضه در بورس وجود نخواهد داشت و به صورت خود به خود قیمت در حاشیه بازار خواهد بود. ورود خودرو به بورس اصولا بی‌معنی است و هیچ جای دنیا هم این کار انجام نشده است.

این کارشناس حوزه خودرو در مورد نحوه قیمت گذاری محصولات گفت: راه‌حل درست، قیمت‌ گذاری در حاشیه بازار است و با این کار انحصار در عرضه شکسته خواهد شد. در این وضعیت گروه های خودروسازی هزینه‌های مازاد بسیاری زیادی دارند که بی‌مفهوم است. تعداد زیادی مدیران در این شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند که کار خاصی هم انجام نمی‌دهند. به خاطر این که بازار کشش ندارد آزادسازی قیمت ها منجربه اعلام ورزشکستگی شرکت‌ها خواهد شد برای همین اصرار است که حتی در این شرایط قیمت‌ها آزاد شود.

احتمال سقوط قیمت ها

زاوه در مورد آینده بازار خودرو و قیمت ها گفت: بازار تا حدی منتظر بایدن است و هم اکنون سعی می‌شود که اوج نوسانات را از مردم عادی بگیرند. تصور این که بایدن بدون گرفتن امتیازات بزرگ به برجام بازگردد و مطمئنا داستان به این سادگی نخواهد بود. ضمن این که دولت در اواخر کار خود قرار دارد و فرصت زیادی برای مذاکره ندارد. در چنین وضعیتی احتمالا اگر بایدن رئیس‌جمهوری شود شاهد یک سقوط قیمت‌ها خواهیم بود. ولی چون اتفاقی در حقیقت رخ نمی‌دهد مجددا به سطح قیمتی بالاتر برمی‌گردیم. اما اگر ترامپ رئیس ‌جمهوری شود مشکلات سریع‌تر حل خواهد شد.

وی در پایان اشاره ای به بحث تولید خودرو کرد و گفت: افرادی که در قرعه کشی ثبت نام می‌کنند اکثرا متقاضی واقعی نیستند. در این شرایط باید تولید را به جای واردات آزاد کنند. زمانی که ثبت سفارش قطعات انجام نمی‌شود و ارز تخصیص نمی‌یابد واردات دیگر معنایی نخواهد داشت. ۸۰ شرکت به بهانه‌های مختلف در این زمینه تعطیل شده‌اند. بیشترین عددی که ما خودرو تولید کردیم ۱ میلیون ۶۰۰ هزار دستگاه بوده است. پول تولید این تعداد خودرو هم اکنون وجود ندارد. کل نیاز بازار خودرو به ۴۰۰ هزار دستگاه نمی‌رسد.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar