۴ اظهار‌نظر درباره آینده بازار خودرو

یکشنبه 29 دی 98 ساعت 11:29
4 اظهار‌نظر درباره آینده بازار خودرو

افراد گوناگونی که در حوزه خودرو فعال هستند همگی وضعیت قیمت خودرو را تا پایان سال به طور افزایشی پیش‌بینی می‌کنند.

این روزها خیلی از خریداران خودرو در حالتی سردرگم قرار دارند و نمی‌دانند که شرایط قیمت‌ها تا پایان سال چه می‌شود؟ بعضی از افراد دست نگه داشته‌اند و منتظر کاهش قیمت‌ها هستند اما بعضی دیگر خرید هر چه زودتر را انتخاب کرده‌اند تا گریبانگیر افزایش قیمت‌ها بیش از حالت فعلی نشوند. چندی پیش رضا رحمانی، وزیر صمت اظهار کرد: از آنجایی که تولید خودروسازان افزایش یافته و عرضه به بازار بیشتر می‌شود، قیمت خودرو کاهش می‌یابد. در همین راستا گفت‌وگوهایی با دبیر انجمن خودروسازان، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و یک کارشناس خودرو انجام گرفت تا از وضعیت قیمت خودروها تا پایان سال و پیش‌بینی این افراد مطلع شویم.

عبدالله رضیان به عنوان یکی از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن در این رابطه گفت: به نظر می‌رسد که قیمت‌ها افزایش پیدا کند اما مجلس و وزیر نظارت به خصوصی در این قضیه نداشتند. راه‌حل این است که در کنار افزایش آمار تولید، باید در بحث عرضه و تقاضا تعادل حفظ شود. زمانی که تقاضای زیادی باشد ولی در مقابل عرضه خوبی نداشته باشیم شاهد چنین مشکلاتی هم خواهیم بود.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اوضاع قیمت وارداتی‌ها را تا پایان سال چنین بیان کرد: با توجه به بررسی‌هایی که در بازار انجام گرفته گاها قیمت خودروهای وارداتی حالت افزایشی داشته است. قیمت این خودروها مستقیماً با نرخ دلار ارتباط دارد. اگر قیمت دلار بالاتر از این حد برود دوباره قیمت خودروهای وارداتی هم افزایش می‌یابد. البته یک نکته را هم باید در نظر گرفت با نزدیک شدن به شب عید قیمت‌ خودروها بالا می‌رود. امیدواریم که قیمت‌ها بیش از این بالا نرود اما تجربه ثابت کرده که این اتفاق خواهد افتاد.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت: با توجه به اختلاف قیمت بازار و کارخانه هجوم دلالان برای خرید خودرو قطع نمی‌شود. با این وضعیت قیمت خودرو ارزان نمی‌شود. تا زمانی که شرایط فروش به همین روال فعلی باشد قیمت خودروها تکان نمی‌خورد. صحبت وزیر صمت از این نظر که تولید بالا رفته و عرضه بیش از پیش شده در خصوص کاهش قیمت صحیح است ولی به خاطر این که قیمت خودرو در حاشیه بازار با کارخانه اختلاف دارد در نتیجه چنین چیزی رخ نمی‌دهد. پول سرگردان در بازار زیاد است و مردم می‌خواهند آن را به خودرو یا سایر موارد تبدیل کنند.

امیرحسن کاکایی هم به عنوان کارشناس خودرو در خصوص قیمت خودروهای داخلی به ویژه تیبا و پراید چنین مواردی را مطرح کرد: سال آینده تمام خودروها باید براساس استاندارد یورو ۵ تولید شود ضمن این که استانداردهای ۸۵ گانه را هم پاس کنند. برای گرفتن استانداردهای جدید نیاز به یک سری از تجهیزات وجود دارد که موجب افزایش قیمت می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که تیبا می‌خواهد یورو ۵ شود و استانداردهای ۸۵ گانه را دریافت کند نزدیک به ۱۰ میلیون تومان روی قیمت آن می‌رود. بنابراین با توجه به قیمت‌های امروز تیبا نزدیک به ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان گران‌تر از پراید خواهد شد و سال آینده نرخ آن به ۷۰ میلیون تومان می‌رسد. قیمت پراید هم در آینده در بازار بالا خواهد رفت. این مسئله هم ۲ علت دارد که یکی از آن‌ها مربوط به قیمت ارز است. دیگری هم به این خاطر است که چون جایگزین پراید یعنی تیبا ۲۰ میلیون تومان گران‌تر خواهد بود بنابراین مردم ترجیح می‌دهند پراید را خریداری کنند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar