اظهارات وزیر صمت در مورد حذف الزام نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزلی

چهارشنبه 27 شهریور 98 ساعت 17:01
اظهارات وزیر صمت در مورد حذف الزام نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزلی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص موافقت معاون نخست رئیس‌ جمهوری با درخواست یک شرکت تولیدکننده خودروهای دیزلی در مورد حذف الزام نصب فیلتر جذب ذرات معلق در خودروهای دیزلی تا زمان رفع تحریم‌های اعمالی علیه کشور، اظهار کرد: در شرایط عادی وزارت صنعت هم مخالف حذف این قطعه است ولی به خاطر شرایط تحریمی امکان تأمین بعضی تجهیزات وجود ندارد.

رضا رحمانی گفت: در صنایع گوناگون مسائل زیست محیطی قطعاً لحاظ می‌شود و در وزارت صنعت هم توجه به مسائل زیست محیطی را یک وظیفه می‌دانیم.

وی ادامه داد: بتازگی مباحثی در مورد استانداردهای جدید مطرح شده است و شورای عالی استاندارد هم جلساتی در این مورد برگزار کرده که به نظر من مباحث مطرح شده در آن شورا باید به اطلاع مردم رسانده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: استانداردهای ما در گذشته ۵۵ گانه بود ولی بعداً این استانداردها به استانداردهای ۸۴ گانه افزایش یافت. پس از اعمال تحریم‌ها ۶۳ مورد از استانداردهای مصوب اجرا شده است و مابقی به خاطر عدم امکان تأمین تجهیزات مربوطه به دلیل اعمال تحریم‌ها اجرا نشده است.

رحمانی با تاکید بر اینکه قوانین در مورد اجرای همه استانداردها همچنان لازم‌الاجرا است، اظهار کرد: تنها درخواستی از طرف یک گروه خودروساز برای تمدید مهلت عدم رعایت یک استاندارد مطرح شده است که موافقت با این درخواست موقتی بوده و بحث در خصوص استفاده از قطعه مربوطه که یک فیلتر جذب ذرات معلق است، منتفی نشده است.

وی با اشاره به تاکیدات وزارت صنعت بر اجرای استانداردهای مربوطه گفت: در مورد کالاهایی که امکان تأمین ارز یا امکان واردات آنها وجود ندارد، تصمیمات مقطعی گرفته می‌شود. در عین حال ما در تلاش هستیم تا حد امکان تأمین کالاهایی که امکان ساخت آن در داخل وجود دارد را در برنامه‌های خود قرار دهیم.

رحمانی در پایان در خصوص مخالفت سازمان محیط زیست در مورد حذف استفاده از فیلتر جذب ذرات معلق در خودروهای دیزلی، یادآوری کرد: وزارت صنعت در وضعیت عادی هم مخالف این اقدام است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar