افزایش ۱ درصدی تیراژ خودروسازان خصوصی

چهارشنبه 14 آذر 97 ساعت 03:00
افزایش 1 درصدی تیراژ خودروسازان خصوصی

در وضعیتی که تولید خودروسازان بزرگ و نیمه دولتی کشور در ۷ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهشی بوده، آمارها نشان می‌دهند خودروسازان خصوصی توانسته‌اند بیش از یک درصد به تیراژ خود در بازه زمانی موردنظر بیفزایند.

طبق آمار منتشره از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان مهر امسال، در مجموع ۷۱ هزار و ۹۱۵ دستگاه محصول سواری در بخش خصوصی صنعت خودرو کشور به تولید رسیده که نشان از افزایش ۰۴. ۱ درصدی تیراژ نسبت به ۷ ماه سال گذشته دارد. با توجه به آمار کل تولید خودروهای سواری در هفت ماه امسال، معلوم می‌شود سهم محصولات بخش خصوصی از تیراژکل، چیزی نزدیک به ۹ درصد است. در بین شرکت‌های بخش خصوصی، مدیران خودرو اگرچه کماکان صاحب بیشترین تیراژ است، با این حال تولید آن در هفت ماه امسال ۶. ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است. این شرکت ۳۱ هزار و ۶۴۷ دستگاه محصول سواری را در بازه زمانی موردنظر به تولید رسانده است.

مدیران خودرو که محصولات چری چین را در ایران مونتاژ می‌کند، بیشترین تیراژ ۷ ماه امسال خود را به مدل ام وی ام X22 اختصاص داده است. همچنین کمترین تیراژ در این گروه هم به مدل ام وی ام ۱۱۰ اختصاص دارد. طبق آمار اعلامی، مدیران خودرو مونتاژ مدل قدیمی ام وی ام ۳۱۵ و همچنین ام وی ام ۵۵۰ را متوقف کرده است.

دیگر گروه بزرگ بخش خصوصی یعنی کرمان موتور، تیراژی ۲۶ هزار و ۲۷۹ دستگاهی تا پایان مهر امسال داشته و این آمار موجب شده کرمانی‌ها نسبت به هفت ماه سال اخیر، یک دهم درصد کاهش تیراژ را تجربه کنند. بنابر آمار اعلامی، کرمان موتوری‌ها مونتاژ مدل‌های ای ۱۰، ای ۲۰ و النترا را (به خاطر نبود قطعات) متوقف کرده‌اند، با این حال مدل اکسنت همچنان تا پایان مهر در این شرکت مونتاژ شده است. البته به احتمال زیاد، اکسنت هم با توقف تولید رو به رو خواهد شد چون کره‌ای‌ها ارسال قطعات منفصله خودرو به ایران را به خاطر تحریم‌ها آمریکا متوقف کرده‌اند.

در کرمان موتور ولی چند مدل چینی هم مونتاژ می‌شود که شامل محصولات کمپانی جک است. در این میان، مدل جک S5 دارای بیشترین تیراژ در کرمان موتور است، اگرچه در مقایسه با ۷ ماه سال گذشته کاهش ۴۳ درصدی را به خود می‌بیند. آمار وزارت صنعت می‌گوید کرمان موتوری‌ها مونتاژ محصولات لیفان را متوقف کرده و گویا دیگر قصد همکاری با این خودروساز چینی را ندارند.

از شرکت بهمن هم خبر می‌رسد تیراژ محصولات سواری این شرکت در طول ۷ ماه امسال روندی رو به صعود داشته است. طبق آمار، گروه بهمن تا پایان مهر امسال شش هزار و ۹۲ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال اخیر، ۱. ۵۷ درصد رشد تیراژ را تجربه کند. در میان محصولات این گروه، بسترن B30 دارای بیشترین تیراژ بوده و مزدا ۳ هم کمترین شمار تولید را به خود اختصاص داده است.

با توجه به آنکه مزدای ژاپن در ردیف تحریم کنندگان خودروسازی ایران قرار گرفته، به احتمال زیاد مونتاژ مزدا ۳ هم متوقف خواهد شد. طبق آمار، شرکت بهمن در مهر امسال فقط ۵ دستگاه مزدا ۳ را مونتاژ کرده که نشان از کمبود قطعات منفصله این محصول دارد. دیگر محصول شرکت بهمن، هاوال H2 نام دارد که در طول ۷ ماه امسال، یک هزار و ۱۷۶ دستگاه تیراژ داشته است.

تیراژ این خودرو در مهر ولی فقط ۸۴ دستگاه بوده و این موضوع نشان می‌دهد تامین قطعات هاوال هم با مشکلاتی همراه شده است. بتازگی شرکت بهمن به ثبت نام کنندگان هاوال پیشنهاد داده به‌جای این خودرو، بسترن B30 را تحویل بگیرند. این موضوع نشان می‌دهد مونتاژ هاوال طبق روال عادی پیش نمی‌رود و معلوم نیست شرکت بهمن و طرف چینی، چه برنامه‌ای برای آینده این خودرو با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران دارند.

در میان دیگر گروه های بخش خصوصی خودروسازی کشور، «صنعت خودرو آذربایجان» توانسته تیراژ خود را از ۱۶۴ دستگاه در طول ۷ ماه سال اخیر، به پنج هزار و ۳۴ دستگاه در بازه زمانی مشابه امسال برساند. این گروه تازه وارد به مونتاژ محصولات ام جی چین مشغول بوده و در میان خودروسازان خصوصی، بیشترین نرخ رشد را در طول هفت ماه امسال داشته است.

همچنین بم خودرو هم تیراژی یک‌هزار و ۳۸۵ دستگاهی را در ۷ ماه امسال از خود به جا گذاشته تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال اخیر، ۲. ۷۴ درصد رشد کند. این خودروساز قدیمی بخش خصوصی که روزگاری فولکس گل را مونتاژ می‌کرد، اکنون میزبان محصولات جیلی چین شده است. در آخر ریگان خودرو، دیگر خودروساز تازه وارد بخش خصوصی هم توانسته در طول ۷ ماه امسال، ۷۰۲ دستگاه محصول سواری را به تولید برساند. این گروه خودرویی از چین به نام کوپا را مونتاژ می‌کند و تمام ۷۰۲ دستگاه تیراژ ۷ ماه امسال آن هم به همین محصول مربوط می‌شود.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar