بانک مرکزی نمی‌خواهند تولید داخلی رونق بگیرد

دوشنبه 29 مهر 98 ساعت 14:51
بانک مرکزی نمی‌خواهند تولید داخلی رونق بگیرد

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که برای حفظ صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی می‌شود، اگر واقعاً این صنعت را نمی‌خواهند، باید شفاف اعلام کنند. به نظر می‌رسد که بعضی از مدیران از جمله بانک مرکزی نمی‌خواهند تولید داخلی رونق بگیرد.

امروز (دوشنبه) اولین نشست مشترک انجمن خودروسازان ایران و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی کشور برگزار شد تا به گفته آنها، نسبت به اظهارات روز گذشته رییس کل بانک مرکزی، پاسخ داده شود.

در این جلسه مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با ذکر اینکه هم اکنون بیشتر از هر زمانی نیاز به وفاق و همدلی خودروساز و قطعه‌ساز حس می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر تحریم‌های خارجی، مشکلات داخلی هم مانند غرض‌ورزی‌ها، سوء نیت‌هایی را موجب می‌شود که هدف ما شفاف‌سازی است. گزارش‌های کیفی خودروسازان در این مدت نیز گواه این موضوع است که حتی در وضعیت بحرانی هم از کیفیت تولیدات قطعه‌سازان کاسته نشده است.

وی افزود: با اعمال تحریم‌ها قطعاتی مانند قطعات های‌تک امکان واردات نداشتند و ناقصی بسیاری از این‌خودروها هم به خاطر کمبود این قطعات بود که در نهایت منجر به زیاندهی خودروسازان شد.

بیگلو با ذکر تحمیل هزینه‌های مالی به خودروسازان، اظهار کرد: فرایند طولانی تأمین مواد اولیه و هزینه‌هایی که طی چند دهه به خودروسازان تحمیل شده، شرایط صنعت خودرو را به این روز انداخته که لازم است چرخشی در کار حاصل شود و نگاه سودآوری، بنگاه‌داری و همچنین صنعت خودرو و قطعه تغییر کند تا با مرتفع شدن سوءمدیریت‌ها، از این پس شاهد زیان خودروسازان نباشیم.

در ادامه این نشست‌ فرهاد به‌ نیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار کرد: اگر واقعاً مدیران این صنعت را نمی‌خواهند؛ واضح اعلام کنند. اکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر به طور مستقیم در صنعت دوم کشور مشغول به کار هستند که به ازای هر نفر، ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری انجام گرفته است. اگر اکنون با تمام این ویژگی‌ها این صنعت را نمی‌خواهند، اعلام کنند ولی اگر خواهان ادامه فعالیت آن هستند، این راهی که مدیران و بانک مرکزی در پیش گرفته‌اند، اشتباه است.

وی افزود: در سال‌های اخیر مشکلاتی را در حوزه مؤسسات مالی اعتباری و بانکها و ارزش پول ملی شاهد بوده‌ایم که شایسته است که رییس بانک مرکزی پاسخگوی این موارد باشد که در حوزه مسئولیت ایشان است نه اینکه در خصوص صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی صحبت کنند که اطلاعات حداقلی دارند.

به‌نیا اظهار کرد: در چند ماه گذشته کاملاً برای همگان مشخص شد که خودروسازی ما کاملاً دولتی اداره شده است و مدیران آن گوش به فرمان وزیر صمت هستند ولی قطعه‌سازی کاملاً خصوصی است و حالا دولتی‌ها از آنها می‌خواهند که افزایش قیمت نداشته باشند و قیمت‌ها را سرکوب کنند. اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید ما خودمان برای دریافت مصوبه ارزی اقدام نکرده‌ایم، غلط است.

وی افزود: بعضی از مدیران و مسئولین از جمله بانک مرکزی نمی‌خواهند تولید داخلی رونق بگیرد در غیر اینصورت با دادن تسهیلات ۲۴ درصد آن هم با گرفتن سفته و سند با تولیدکنندگان رفتار نمی‌کردند در حالی که در کشور همسایه ما ترکیه به قطعه‌سازان تسهیلات شش درصد می‌دهند. مطمئن باشید به این صورت تولید داخلی شکل نمی‌گیرد.

وی ضمن قدردانی از رئیس قوه قضائیه در برخورد با فساد اقتصادی و اداری گفت: از زمانی که آقای رئیسی مسئولیت را به عهده گرفتند فضای کسب و کار شفاف شده اما یک عدم امنیت در بعضی از مدیران مشاهده شده و آنها ابتکار عمل و شهامت را کنار گذاشتند که لازم است در این مورد رسیدگی انجام گیرد.

روز پیش رییس کل بانک مرکزی با ذکر اینکه تا کی باید خودروسازی فشل ادامه یابد، اظهار کرد: خودروسازان طی سال‌های اخیر بارها نقدیندگی جدید دریافت کردند اما نه تنها بهبودی در عملکردشان به وجود نیامده که حتی از انجام تعهداتشان هم ناتوان بودند. با این وجود من سال پیش اعلام کردم که چهار هزار میلیارد تومان نقدیندگی ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نقدیندگی ارزی در اختیار خودروسازان قرار خواهیم داد تنها با این شرط که پس از یک سال تعهد بدهند که این مبلغ را پس می‌دهند ولی در عمل هیچ یک از آنها این تعهد را قبول نکردند و سؤال این جا است که این خودروسازی فشل تا چه زمانی باید به همین شکل ادامه پیدا کند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar