باید قیمت خودرو فرسوده واقعی شود

سه شنبه 19 مهر 01 ساعت 15:59
باید قیمت خودرو فرسوده واقعی شود
به رغم تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو مجلس و برگشت آن به کمیسیون صنایع، همچنان امیدواری به اصلاح لایحه اسقاط و تجدیدنظر در قیمت خودروهای فرسوده وجود دارد موضوعی که به گفته یک مقام صنفی در انجمن اسقاط در صورت اهتمام دولت و مجلس در واقعی شدن قیمت خودروهای فرسوده می توان تا پایان امسال با دستیابی به اهداف برنامه دولت، حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی صبح امروز کلیات لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ مربوط به اسقاط خودرو را تصویب کردند که با اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی این لایحه به جهت برخی ابهامات و به منظور برررسی بیشتر در خصوص جزئیات مجدد به کمیسیون صنایع برگشت داده می شود.

براساس این لایحه سازوکار تولید خودرو دیگر منوط به گواهی اسقاط نخواهد بود و با پیشنهاد قانون گذار در صورت مشکل تامین گواهی اسقاط و به منظور رفع مشکل شماره گذاری خودرو، تولید کننده باید ۱.۵ درصد قیمت خودرو اسقاطی را به صندوق ویژه‌ای واریز کند که مبالغ آن صرفا برای اسقاط خودروهای فرسوده هزینه شود.

پیش از این در لایحه پیشنهادی دولت جهت اصلاح قانون اسقاط موضوع واریز یک درصد قیمت خودرو فرسوده در ازای ارائه گواهی اسقاط به صندوق محیط زیست مطرح شده بود که با توجه به مخالفت جدی در این خصوص و نامه نگاری های فعالان حوزه اسقاط، دولت قیمت خودروهای اسقاطی را ۱.۵ درصد قیمت خودروهای داخلی اعلام کرد.

این موضوع همچنان موجب نقد و گلایه فعالان حوزه اسقاط است و معتقدند که قیمت گذاری صورت گرفته برای خودروهای فرسوده موجب کاهش صدور گواهی اسقاط و آسیب جدی به مراکز اسقاط خواهد شد انتقادی که در نامه اخیر رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط به رئیس جمهور نیز به برخی مشکلات طرح وزارت صمت و مغایرت آن با قانون ساماندهی صنعت خودرو اشاره شده است.

اما با تصویب کلیات اصلاح لایحه اسقاط در مجلس، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط در واکنش به این مساله در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: در صورتی که دولت می خواهد اهداف برنامه نوسازی ناوگان فرسوده محقق شود باید قیمت خودرو فرسوده نیز واقعی شود.

محمود مشهدی شریف با توجه به برگشت این لایحه به کمیسیون صنایع جهت بررسی بیشتر، افزود: با وجود تصویب کلیات این لایحه در مجلس اما همچنان نسبت به انجام تغییرات در لایحه مذکور امیدوار هستیم.

لزوم تغییر لایحه قیمت خودروهای اسقاطی به حداقل ۳ درصد

وی گفت: تعیین ۱.۵ درصد قیمت خودرو فرسوده در طرح پیشنهادی وزارت صمت برای اصلاح لایحه اسقاط خودروها، قطعا در قیمت خودرو فرسوده تاثیر می گذارد، بر اساس محاسبات صورت گرفته یک درصد قیمت خودرو به طور میانگین ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان می شود که با توجه به قانون که به ازای شماره گذاری هر خودرو باید چهار دستگاه خودرو اسقاط شود این رقم حدود ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد که با قیمت لاشه خودرو فرسوده بالای ۱۵ سال عملا قیمت خودرو فرسوده ۱۷ میلیون می شود که با این رقم تمایلی برای اسقاط خودرو فرسوده نخواهد بود و با این شرایط باید فاتحه مراکز اسقاط را هم خواند.

تاثیر مستقیم قیمت فرسوده ها در فرایند صدور گواهی اسقاط

این مقام صنفی در انجمن اسقاط تصریح کرد: در صورتی که هدف گذاری شود که به ازای هر چهار خودروی تولیدی یک خودرو اسقاط شود باید قیمت فرسوده نیز به نحوی افزایش یابد تا صاحبان این خودرو علاقمند تحویل خودروی فرسوده به مراکز اسقاط شوند.

مشهدی شریف با اشاره به برنامه ورود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال به بازار گفت: با عدم اصلاح قیمت خودرو فرسوده و دستیابی به اهداف تولید در سال جاری عملا جریان اسقاط فرسوده ها به کمترین میزان خواهد رسید و خروجی ناوگان فرسوده حدود ۵۰ تا ۷۰هزار دستگاه بیشتر نخواهد بود شرایطی که نتیجه آن آلایندگی بیشتر هوا، افزایش تلفات جاده ای و هدر رفت سوخت در کشور خواهد بود.

به گفته رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو کشور چنانچه دولت می خواهد اهداف برنامه نوسازی ناوگان فرسوده محقق شود باید قیمت خودرو فرسوده را واقعی کند.

مشهدی شریف بیان کرد: اگر مسئولان بپذیرند که این درصد در تعیین قیمت خودرو اسقاطی نقش مستقیم دارد به هر میزان این درصد بیشتر شود قیمت خودرو اسقاطی نیز منطقی تر می شود و تبعا علاقه بیشتری برای اسقاط فرسوده را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه صاحبان خودروهای فرسوده جزء ضعیف ترین اقشار جامعه هستند خاطرنشان کرد: اینکه با کمترین درصد، پایین ترین قیمت برای خودرو فرسوده در نظر گرفته شود اصلا عادلانه نیست اما منطقی تر خواهد بود که قشر متوسط خودرو را گران‌تر خریداری کند تا قشر ضعیف جامعه و صاحب خودرو فرسوده از محل اسقاط، درآمد و سهم بیشتری را کسب کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه با افزایش قیمت خودرو فرسوده مشکل گواهی اسقاط حل می شود تصریح کرد: البته در حال حاضر حدود ۵۰ هزار گواهی اسقاط در مراکز اسقاط موجود است که با اصلاح لایحه، مسلما اشتیاق دارندگان خودروهای فرسوده برای اسقاط بیشتر می شود.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar