با وجود فروش نقدی ۲۶۰ هزار خودرو در ۱۰ دقیقه خودروسازان پول قطعه ساز را نمی‌دهند

بروزرسانی در: پنج شنبه 26 اردیبهشت 98 ساعت 16:40
با وجود فروش نقدی 260 هزار خودرو در 10 دقیقه خودروسازان پول قطعه ساز را نمی‌دهند

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران در مورد مشکلات حوزه خودرو کشور گفت: زمانی که ۲۶۰ هزار خودرو در ۱۰ دقیقه ثبت نام می‌شود و پولش را هم نقد دریافت می‌کنند چرا پول تولید داده نمی‌شود.

زد فور کار: محمدرضا مرتضوی در گفتگوی ویژه خبری افزود: پیشرفت در زمینه صنایع دفاعی به خاطر وجود تحریم‌ها و نبود مراودات کالایی خارجی‌ها به ایران است بر این اساس در حوزه صنایع دفاعی اختیار و عزم بزرگ و منفعت و سود کشور و شاغلین در چنین پروژه‌هایی در اتکا به پتانسیل و ظرفیت‌های داخلی است.

او ادامه داد: در مورد تأمین کالاهای مورد نیاز مردم از داخل و خارج ۱۸۰ درجه فرق می‌کند برای مثال وقتی قصد واردات کالایی داشته باشیم باید پول را پیش بدهیم و ۲۰ درصد هم اضافه‌تر به بانک‌ها بپردازیم که گارانتی نرخ ارز تأمین گردد.

مرتضوی تصریح کرد: فروشنده‌های خارجی پولشان را نقد می‌گیرند و بانک‌ها هم ۲۰ درصد گرو می‌گیرند تا در صورت نوسانات افرایش نرخ ارز، متضرر نشوند در نهایت کالا با ۸ ماه تأخیر ارائه می‌شود.

او ادامه داد: این در حالی است که اگر مشابه همان کالا را از تولید کننده داخلی تأمین کنیم، تولید کننده با دو سال تأخیر پولش را دریافت می‌کند جالب اینکه تولید کنندگان کشوری پولشان را با دو سال تأخیر دریافت می‌کنند که سود بانکی بالای ۲۰ درصد است، در این جا مشکل ساختاری و اساسی وجود دارد.

مرتضوی در مورد مشکلات حوزه خودرو کشور گفت: زمانی که ۲۶۰ هزار خودرو در ۱۰ دقیقه ثبت نام می‌شود و پولش را هم نقد دریافت می‌کنند چرا پول تولید داده نمی‌شود.

او افزود: اکثر تولید کنندگان قطعات خودرو دو یا سه سال معطل دریافت پولشان هستند، بدون تردید این اتفاق به تولید کنندگان آسیب خواهد زد، در حالی است که وقتی همین قطعات از چین وارد می‌شود،‌ هزینه‌اش نقداً پرداخت می‌شود.

مرتضوی تصریح کرد: چرا تولید کننده داخلی برای خرید مواد اولیه از جنس پتروشیمی به هزار دلال و واسطه و بورس و تبانی و ... نقداً پول پرداخت و در برخی موارد دو برابر قیمت واقعی هزینه پرداخت کند.

او به نقل از فرمایشات رهبری گفت: باید با قاچاق، دلالی‌ها و خریدهای خیانتکارانه در ارزاق عمومی و احتکار بدون ترس از جنجالها برخورد شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: انتصاب‌ها در وزارتخانه‌ها درست نیست و صندلی‌ها سفارشی واگذار می‌شوند.

سید محمد رضا مرتضوی افزود:‌ در دو سال گذشته عقب گرد جدی در واگذاری کارها به مردم داشته‌ایم و امضاهای طلایی در تولید شکل گرفته است که در کشور بحران ایجاد می‌کند.

تسنیم

خودروسازان موجب افزایش نجومی قیمت‌ها شدند

سرمایه مردم و خودروسازان امروز دارد آفتاب می‌خورد

سود اصلی از افزایش قیمت در بازار به جیب خودروسازان می‌رود

هزینه‌های خودروسازان براساس ریال است ولی قیمت‌گذاری بر اساس دلار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar