بحران جدی در صنعت خودروسازی کشور

بروزرسانی در: دوشنبه 20 خرداد 98 ساعت 15:28
بحران جدی در صنعت خودروسازی کشور

در وضعیت کنونی که همه صنایع با رکود و بحران جدی درزمینهٔ تأمین نقدینگی و همچنین مواد اولیه موردنیاز خود دست‌به‌گریبان هستند، فعالان صنعت خودرو عقیده دارند که در صورت تعطیلی این صنعت به‌ واسطه عدم‌ حمایت جدی از آن، هزینه‌ای معادل سیل وارده به اقتصاد ، برای بازگرداندن مجدد صنعت خودرو نیاز است و در این وضعیت منطقی‌ترین اقدام، حمایت درست و پیش ‌بینی راهبردهایی باهدف تأمین نقدینگی است.

حمایت از صنعت خودرو و کمبود نقدینگی در حالی از نگاه برخی، به داستان همیشگی این صنعت تبدیل ‌شده که اتخاذ تصمیم‌های نادرست از طرف مسئولان امر به این مشکلات دامن زده است که نمونه آن را می‌توان فروش شمار زیادی از خودروها باقیمت‌های قبل و با ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست. این تصمیم در حالی وارد فاز اجرایی شد که در حال حاضر صنعت خودرو ارز موردنیاز خود را با ارز نیمایی تهیه می‌کند که به‌ مراتب گران‌تر از ارز ۴۲۰۰ تومانی است و مابه‌التفاوت دو برابر شدن این قیمت از جیب خودروساز رفته است. در این وضعیت فعالان این حوزه عقیده دارند که اگر راه خروجی برای سیل وارده به این صنعت پیدا نشود، هزینه بازگشت مجدداً صنعت خودرو به چرخه اقتصاد هزینه‌هایی به‌مراتب سنگین‌تر را به همراه دارد و راهکار منطقی و اصولی این است که هم اکنون که این صنعت همچنان روی پای خود باقی‌مانده نسبت به حمایت از آن اقدام شود.

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان با تأکید بر این‌که تأمین نقدینگی و تعدیل قیمت‌ها همچنان از اصلی‌ترین خواسته‌های فعالان این حوزه به شمار می‌رود، گفت: صنعت خودرو هم نقدینگی لازم را در اختیار ندارد به صورتی که هم اکنون بدهی خودروسازان به قطعه سازان به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده و قطعه سازان نیز مواد اولیه لازم را در اختیار ندارند.

وی با اشاره به پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات باهدف تأمین نقدینگی این صنعت اظهار کرد: این رقم تنها به بدهی قطعه سازان به نیروی کار و همچنین خریدهای قبلی انجام‌ شده اختصاص یافت و توانست تااندازه‌ای در بازگرداندن شماری از نیروهای تعدیل ‌شده هم مؤثر باشد.

این فعال صنعت قطعه با ذکر این‌که مشکلات صنعت خودرو و قطعه روزبه ‌روز در حال افزایش است، بر تأمین نقدینگی این حوزه تأکید و تصریح کرد: هزینه‌های نیروی کار از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۴۵ درصد افزایش داشته و این در حالی است که خرید اعتباری هم انجام نمی‌شود که این عمل بر تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی فعالان این حوزه تأثیرگذار بوده این در حالی است که باید به این محدودیت‌ها، مشکلات مربوط به واردات و تأمین ارز را هم اضافه کرد .

نجفی منش با تأکید بر این‌که اگر به داد این صنعت نرسیم، ادامه تولید میسر نخواهد بود، افزود: قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های اخیر زیان زیادی به صنعت خودرو و قطعه وارد کرده و این روند بازار خودرو را هم از حالت طبیعی و عادی خود خارج کرده است به صورتی که تصمیم‌های اشتباه و عدم‌ حمایت درست از این صنعت زیان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی را به فعالان صنعت خودرو و قطعه وارد کرده است.

وی با اشاره به تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر فروش خودرو باقیمت‌های قبل هم گفت: این وضعیت در حالی است که خودروسازان قطعات موردنیاز خود را با ارز نیمایی تأمین می‌کنند و این روند موجب شده تا شاهد کمبود قطعات و همچنین کاهش تولید باشیم که در صورت عدم‌ حمایت از این صنعت، این روند بدتر خواهد شد.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان با اشاره به پیش ‌بینی تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومانی در سال جدید برای صنعت خودرو هم افزود: باگذشت دو ماه از سال هنوز اقدامی در جهت پرداخت این تسهیلات انجام‌نشده این در حالی است که هرگونه تأخیر در پرداخت این پول، صنعت خودروسازی را با چالش‌های جدیدتری مواجه خواهد کرد.

این فعال صنعت قطعه، دو اقدام را از ضرورت‌های فعلی صنعت خودرو اعلام و تصریح کرد: تزریق نقدینگی به صنعت خودرو و تعدیل قیمت‌ها از اصلی‌ترین درخواست‌های فعالان این صنعت است که باید هرچه زودتر وارد فاز اجرایی شود چون که اگر به طور جدی به آن پرداخته نشود، صنعت خودرو از بین خواهد رفت که به‌طورقطع بازگشت مجدد آن هزینه‌های به‌مراتب بیشتری را برای صنعت خودرو به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: فعالان صنعت خودرو و قطعه در این مدت بارها مشکلات و خواسته‌های خود را از دولت مطرح و خواستار رسیدگی به آن شده‌اند تا این صنعت به روال عادی و طبیعی خود بازگردد اما تاکنون توجهی به این درخواست‌ها نشده است.

عصر خودرو

اخذ مالیات جدید از معامله کنندگان در بازار خودرو

سایپا ۵۰ درصد از سهم بازار خودرو را به خود اختصاص داد

قیمت‌های غیرواقعی فعلی در بازار خودرو شکسته خواهد شد

دولت برای سر و سامان دادن به بازار خودرو چه کارهایی باید انجام دهد؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

9 دیدگاه ها برای "بحران جدی در صنعت خودروسازی کشور"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سامیار
مهمان

بزرگترین خیانت به خودمون و خونواده هامونه
نه امنیت داره
نه کیفیت داره
آلودهگی هوا هم درصد زیادش برای همین لگن های بی کیفیته
پول اضافه تو دهشکم بی پدرای از خدا بی خبر ریختنه
یعنی باید از شکم خودتو زن و بچت بزنی پراید ۷ میلیونیو با منت ۵۰ بدن بهمون
ای خدااااااااااااااااااااااااااااااا
سرنگون کن

مهدی
مهمان

آقا ظاهرا هم شما ناراضی هستید، هم دولت، هم ما. جمعش کنید بهتر نیست؟ شما و دولت جونتون رو نمی دونم ولی اونطوری دست کم ما راضی میشیم.

مصطفی
مهمان

صنعت خودرو جمع بشه هم ازلحاظ جانی به نفع مردمه هم وازلحاظ مالی پنجاه ساله مونتاژکارهستین ‌خجالت بکشید

amir
مهمان

بی شرف های *** ۴۰ ساله دارن میگن خودروسازی بحران داره ورشکسته شده اگه انقدر ضرر داره برای امثال شما *** چرا بیخیالش نمیشین ؟؟

سجاد
مهمان

دعوا سر اذیت کردن مردم بزرگ ایرانه
۴ ماه تحریم خودروی گران باعث سقوط قیمت ها خواهد شد.
اگه متحد باشیم با ۵۰ تومن میتونیم ماشینای خیلی با کیفیت وبهتر بخریم.
تمنا میکنم متحد شیم برای نخریدن خودروی گران.
تشکر

مردم ایران
مهمان

این حمایتی که از خورد و سوز ها کردن از هر صنعت دیگه حتی صنعت فرغون سازی کرده بودن الان یه حرفی برای گفتن داشت ، متاسفانه هیچ نهادی نیست که بشه رفت اونجا و بگیم ما مردم دوست نداریم پول بیت‌المال رو بدن به این صنعت دوست نداریم پول مون رو بدید به فوتبال و ….

امید
مهمان

پول اضافه تو حلقوم ایران خودرو و سایپا بددترین کار ممکنه
۴۰ سال حمایت کم بود الانم پول مفت دادن اضافه شده
اشغال ترین ماشینهای دنیا
گمرک سنگین روی ماشین های خارجی
افزایش مرگ و مجروحات و..
کار پیدا کردن افراد مشکل دولته که از یه راه دیگه اونو حل کنه نه از راه باج و پول نفت به صنعت خودروی ورشکسته

محمد
مهمان

کی گفته ما باید صنعت خودرو داشته باشیم؟ بجای صنعت خودرو گاوداری بزنن هم مشکل گوشت مملکت حل میشه هم ملت ماشین استاندارد سوار میشن هم قطعه سازا قطعات ماشین های باکیفیت خارجی رو تولید میکنن، هم مرگ و میر و نقص عضو کم میشه

کوروش وطن خواه
مهمان

امیدوارم لگنسازی ایران کلا تعطیل بشه با خاک یکسان بشه دزدای بیشرف آشغالساز