بخشنامه جدید گمرک برای ترخیص قطعات خودرو

شنبه 11 اسفند 97 ساعت 18:20
بخشنامه جدید گمرک برای ترخیص قطعات خودرو

مدتی است که صنعت خودروسازی و به تبع آن قطعه‌سازی ایران با مشکلات مختلفی رو به رو شده است. تأمین مواد اولیه و تولید قطعات خودرو به خاطر بروز مشکلاتی در خصوص ترخیص از گمرک به سختی انجام می‌شود.

این روزها صحبت در مورد صنعت خودرو کشور به شدت بالا گرفته چون که این صنعت با مشکلات متعددی رو به رو است و اکثر مردم نظاره‌گر تاثیرات این مشکلات هستند. تولید خودرو در کشور به واسطه دست به‌دست هم دادن یک سری از موارد سخت شده چون که ترخیص قطعات از گمرک و تأمین مواد اولیه در این زمینه تاثیرگذار است. قطعه‌سازان در این مدت تعدیل نیروهای گسترده انجام دادند و مطالباتی از خودروسازان دارند که در صورت برطرف شدن موارد یاد شده شرایط قطعه‌سازان به روال عادی خود باز می‌گردد. در مورد مشکلات مرتبط با ترخیص قطعات خودرو، مطالبات قطعه‌سازان و ساخت قطعات در داخل کشور گفت‌وگویی با محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن نیرو محرکه انجام گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

تسهیل ترخیص‌ها با بخشنامه جدید

نجفی‌منش ابتدا در مورد ترخیص قطعات از گمرک اظهار کرد: بخشنامه جدیدی توسط گمرک منتشر شده است که امیدواریم این کار موجب بهبود روند ترخیص قطعات شود. در این زمینه گمرک هم مقصر نیست بلکه باید کد بانک مرکزی در اختیار داشته باشید تا بانک مرکزی ارز هم تخصیص دهید. تخصیص ارز توسط بانک مرکزی هم به سادگی انجام نمی‌پذیرد ولی همه در حال تلاش هستند تا ترخیص قطعات هر چه سریع‌تر از گمرک انجام شود.

کاهش نیاز به خارجی‌ها

وی در مورد تولید قطعات در کشور و میزان نیازمندی به کشورهای خارجی گفت: شرکت‌های ساپکو و سازه‌گستر هر دو مجموعه نمایشگاه‌هایی را گذاشتند که در این نمایشگاه‌ها قطعاتی که به طور وارداتی بوده به نمایش گذاشته شده است. درخواست ما هم از مجموعه‌ها این بوده که قطعات گوناگونی که وارداتی هستند را داخلی‌سازی کنند. در این صورت نیاز ما به کشورهای خارجی به حداقل می‌رسد و علاوه بر آن ایجاد کار و اشتغال نیز می‌شود. چندین ماه پیش این ایده را دادیم که نمایشگاهی از نداشته‌ها در صنعت خودرو و قطعه برگزار شود. به چنین نمایشگاه‌ها می‌توان نام نمایشگاه انتظاری یا انتظارات را داد بدین صورت که خودروسازان و قطعه‌سازان انتظارات خود را از تولید قطعات در داخل کشور بیان می‌کنند. در این نمایشگاه قطعات مختلف و نمونه‌های آنها به تفکیک قرار داده شده و دست یاری به طرف شرکت‌های دانش بنیان و قطعه‌سازان دراز شده است تا اگر توانایی لازم وجود دارد به داخلی‌سازی کمک شود.

تعدیل نیرو قطعه‌سازان

نجفی منش در پایان اشاره‌ای به آمار تعدیل نیروهای اخیر کرد: طبق آماری که گرفتیم حدود ۳۷ درصد تعدیل نیرو در شرکت‌های قطعه‌سازی رخ داده است و در زمینه پرداخت مطالبات در صورتی که روال به درستی طی شود به حالت قبلی خود باز می‌گردیم. هم اکنون ۴ هزار میلیارد تومان وام به خودروسازان تعلق گرفته است که این وام به تدریج در حال عرضه شدن به قطعه‌سازان است و می‌توان آن را یک قدم مثبت دانست. معوقات ما در حدود ۸ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن پرداخت خواهد شد ولی باید این حرکت تداوم داشته باشد. تأمین قطعات و پرداخت بدهی قطعه‌سازان می‌تواند کمک گسترده‌ای کند و در تولید خودروهای مانده در کارخانه تأثیر به سزایی خواهد گذاشت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar