ثبت‌ نام ۴۰ برابر ظرفیت خودرو در سامانه تخصیص خودرو

چهارشنبه 29 تیر 01 ساعت 17:01
ثبت‌ نام ۴۰ برابر ظرفیت خودرو در سامانه تخصیص خودرو

پیرو مفادِ نامه ریاست جمهوری در خصوص شفاف سازی عرضه خودرو، وزارت صمت اقدام به راه‌اندازی سامانه «عرضه یکپارچه تخصیص خودرو» کرد تا از طریق این سامانه تولیدات قابل عرضه خودروسازان به صورت یکپارچه از طریق این سامانه عرضه شود و مشکلاتی که پیش از این در خصوص ثبت نام وجود داشت، رفع شود.

به گفته عبدالله لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت، در آخرین عرضه یکی از خودروسازان کشور به ازای ۵۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت تقاضا انجام شده بود که با ایجاد سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، به طور متوسط امکان دسترسی مصرف کنندگان به خودرو هشت برابر شده است.

بر اساس این گزارش، بر این اساس وزارت صمت تاکنون دو مرحله ثبت نام و تخصیص خودرو را از طریق «سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» انجام داده که مرحله اول این طرح در ۳ خرداد به مدت یک هفته اجرا شد و طی این مرحله خودروسازان ۱۷۶ هزار و ۶۱۱ خودرو عرضه کردند و  ۴ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۳۵۲ متقاضی خرید خودرو ثبت نام کردند.

مرحله دوم طرح تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در ۲۵ تیر آغاز و روز گذشته ۲۸ تیر پس از سه روز به پایان رسید.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در این‌باره گفت: در مرحله دوم قرعه‌کشی یکپارچه خودرو در مجموع ۶ میلیون و ۵۷ هزار و ۵۵۵ متقاضی خرید خودرو در طرح‌های مختلف فروش فوق‌العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید خودروسازان ثبت‌نام کردند که در این مرحله حدود ۷۶ هزار و ۷۰۰ خودرو توسط خودروسازان عرضه می‌شود و نتایج قرعه‌کشی از زمان پایان مهلت ثبت‌نام، حداکثر تا یک هفته بعد اعلام می‌شود.

بنابراین طی دو مرحله تخصیص یکپارچه خودرو از طریق «سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» در مجموع خودروسازان ۲۵۳ هزار و ۶۱۱ خودرو عرضه کردند و برای این تعداد ۱۰ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۹۰۷ نفر متقاضی نیز ثبت نام کردند که بر این اساس تعداد متقاضیان خرید خودرو ۴۰ برابر خودروهای عرضه شده است و به عبارتی از هر ۱۰۰ نفر به ۲.۵ نفر خودرو می‌رسد.

فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بسیار قابل توجه و در مواردی ۱۰۰ درصد است و همین موضوع باعث شده تا همواره تقاضای خرید خودرو از کارخانه زیاد باشد که به گفته کارشناسان بخشی از این نیاز واقعی نیست زیرا دارندگان نقدینگی با توجه به تورم بالا به دنبال راهی برای حفظ ارزش پول خود هستند و همانطور که طی سال‌های اخیر نقدینگی خود را وارد بازار مسکن، سکه و دلار کرده‌اند ورود نقدینگی به بازار خودرو نیز یکی دیگر از از راه‌های حفظ ارزش پول است به عبارتی  با توجه به وضعیت اقتصادی خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است.

البته یکی دیگر از مشکلات بازار خودرو، کمبود عرضه و به عبارتی عدم تناسب بین عرضه و تقاضا است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در این‌باره می‌گوید: اختلاف قیمت ۱۰۰ درصدی خودرو از کارخانه تا بازار ناشی از عرضه کم و عدم توانایی خودروسازان در تامین بازار خودرو است، حتما برای تعادل بخشی به بازار خودرو، باید عرضه متناسب با تقاضا باشد.

همچنین به گفته وزیر صمت، نیاز بازار خودرو سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است در حالی که سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار خودرو به بازار عرضه شده است و با توجه به اینکه واردات خودرو نیز طی سال‌های اخیر ممنوع بوده در نتیجه یک تقاضای انباشته برای خودرو وجود دارد.

بر اساس این گزارش، با توجه به روند کند عرضه خودرو و تقاضای بسیار زیاد آن، این سوال مطرح می‌شود که آیا بازار خودرو براساس آنچه که وزیر صمت گفته، به تعادل می‌رسد؟

در این‌باره وزیر صمت می‌گوید: برنامه‌ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته است، تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است، هر چه در سال ۱۴۰۱ جلوتر می‌رویم تولید خودرو بیشتر شده و این شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر خواهد شد.

بنابراین گزارش به دلیل رشد تقاضای خودرو و عرضه قطره‌چکانی خودروسازان در حال حاضر فاصله قیمت آزاد خودرو با قیمت کارخانه‌ای زیاد است، به گفته کارشناسان معمولا برخی خودروسازان برخی محصولات خود را با‌ همکاری واسطه‌گران در بازار آزاد هم عرضه می‌کنند در حالی که ضرورت دارد همه تولیدات خودروسازان با قیمت مصوب کارخانه‌ای عرضه شود.

متناسب شدن عرضه و تقاضا یکی از راهکارهای کاهش قیمت خودرو در بازار است.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar