خصوصی‌سازی صنعت خودرو مشکلی از این صنعت حل نمی‌کند

یکشنبه 6 مرداد 98 ساعت 13:59
خصوصی‌سازی صنعت خودرو مشکلی از این صنعت حل نمی‌کند

یک فعال صنعت خودرو با ذکر اینکه خصوصی‌سازی صنعت خودرو مشکلی از این صنعت حل نمی‌کند، گفت: کدام بخش خصوصی حاضر است بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودروسازی را برعهده بگیرد.

بابک کریمخان با اشاره به صحبت‌هایی که در خصوص واگذاری سهم دولت از خودروسازهای مطرح کشور مطرح است، اظهار کرد: اصل خصوصی‌سازی اقدام مثبتی است و پیامدهای خوبی از جمله صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مشتری مداری بیشتر و… را به همراه دارد، ولی این خصوصی سازی در وضعیتی تحول آفرین است که بخش خصوصی توانمند هم از پس تخصص و هم از بعد سرمایه پای کار بیاید که ما در کشور چنین بخش خصوصی که هر دو توانمندی را داشته باشد، نداریم.

عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور عقیده دارد، هرچند اکنون سرمایه‌گذاران زیادی در کشور داریم ولی تخصص لازم را ندارند و چنین واگذاری به بخش غیرمتخصص تنها وضعیت صنعت خودروسازی را بدتر می‌کند.

کریمخان اضافه کرد: بخش متخصصی که بتواند در این زمینه پای کار بیاید، قطعه‌سازان هستند که با صنعت خودرو آشنایی دارند، ولی سرمایه چندانی برای بر عهده گرفتن ایران ‌خودرو و سایپا ندارند.

وی با ذکر این‌که اگر قطعه‌سازان بخواهند خودروسازها را تحویل بگیرند باید سهام آن را به جای طلبی که از آنها دارند بردارند، یادآور شد: این امر هیچ کمکی به تأمین سرمایه مورد نیاز قطعه‌سازان برای رونق تولید آنها نخواهد کرد و سودی هم به دنبال ندارد.

رئیس انجمن قطعات خودرو استان کرمانشاه از بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازها خبر داد و تاکید کرد: هیچ قطعه‌سازی و یا بخش خصوصی دیگری حاضر نیست این شرکت‌ها را با این میزان بدهی و یا زیان انباشت چندین ساله بر عهده بگیرد.

وی اظها رکرد: ورود به چنین کار تخصصی، پردردسر و پر بدهی، دل شیر می‌خواهد که هر سرمایه‌گذاری حاضر به ورود در این صنعت نیست.

کریمخان گفت: حتی اگر بخش خصوصی خودروسازی‌ها را با این بدهی تحویل بگیرد، در درجه اول برای تسویه بدهی تحت فشار قرار می‌گیرد و مجبور به فروش دارایی‌ها و تعدیل نیرو خواهد شد که با این وضعیت، خطر از دست دادن شغل نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر شاغل در صنعت خودرو کشور را تهدید می‌کند.

وی با ذکر این‌که بخش خصوصی در صورت تحویل خودروسازها به دنبال سودده کردن آنها خواهد بود، یادآوری کرد: ممکن است این بخش خصوصی حتی زنجیره تأمین قطعات خود را هم تغییر دهد که این امر به قطعه‌سازها هم صدمه خواهد زد.

کریخان یادآور شد: در وضعیت کنونی که خودروسازها در اختیار دولت است، دولت به جز سوددهی به مسائل مهمی مثل حفظ اشتغال و تولید ملی هم توجه دارد.

این فعال صنعت خودرو گفت: البته باید این را مدنظر داشت که مشکلاتی که اکنون برای صنعت خودرو داریم، از جمله مسائل تحریم‌ها، واردات و … برای بخش خصوصی هم برقرار است.

به گفته کریمخان، مجموع این موارد نشان می‌دهد که واگذاری خودروسازها به بخش خصوصی چیزی را در این صنعت عوض نمی‌کند و حتی اگر این واگذاری به افراد غیرمتخصص انجام شود، مشکلات تشدید خواهد شد.

وی با ذکر این‌که در تمام دنیا و خصوصاً کشورهای پیشرفته برای تحول یک صنعت هرگز آن را از دولت به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند، افزود: در دنیا شرایط برای فعالیت بخش خصوصی با تسهیلات و یارانه‌های فراوان فراهم می‌شود و پس از این‌که بخش خصوصی قدرتمند شد، بخش دولتی مجبور است خود را با این بخش وفق بدهد و بالا بکشد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar