دست مصرف کننده واقعی به خودرو نمی‌رسد

چهارشنبه 4 دی 98 ساعت 15:14
دست مصرف کننده واقعی به خودرو نمی‌رسد

یک استاد دانشگاه با اعلام این که ۴۰ درصد هزینه خودروسازان متوجه تولید و ۶۰ درصد به دیگر هزینه گروه خودروساز بر می‌گردد، گفت: ما دانش فنی کافی برای تولید خودرو داریم، چرا هزینه‌ها صرف واردات می‌شود.

محمد ابراهیمی نژاد کارشناش صنعت خودرو، با اشاره به این که متاسفانه هنوز برای مدیریت نقدینگی در کشور اقدام موثری انجام نشده و همین امر عاملی شده تا وضعیت بازار خودرو، ارز و سکه هر روز دستخوش تغییراتی باشد، اظهار داشت: مردم برای سرمایه‌گذاری به این حوزه‌ها ورود پیدا می‌کنند تا شاید در تغییرات قیمتی سودی به دست آورند در حالی که نقدینگی در کشور سرگردان بوده و به صورت هدفمند هزینه نمی‌شود.

این کارشناس حوزه خودرو با اعلام این که در حال حاضر هزینه تمام شده برای گروه‌های خودروساز بسیار زیاد بوده و باید این موضوع اصلاح شود، افزود: با وجود تمام صحبت‌ها در ارائه محصول به بازار، هنوز عرضه خودرو نسبت به تقاضا کم است و همین موضوع عاملی می‌شود تا شکاف قیمتی بازار و کارخانه افزایش پیدا کرده و بستری برای حضور رانت و دلال‌بازی باشد. در این وضعیت مصرف کننده نهایی امکان خرید نخواهد داشت.

وی با اعلام این که اگر توان تولید داخل را افزایش دهیم به طور حتم می‌توانیم با عرضه محصول جوابگوی تقاضای بازار باشیم، گفت: متاسفانه چنین موضوعی در صنعت خودرو کشور ملاک عمل قرار نگرفته است، از آن طرف نظام بانکی هم برنامه‌ای برای مدیریت نقدینگی مردم ندارد.

ابراهیمی نژاد با ذکر این که در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه روش‌های نوینی در صنعت خودرو به کار گرفته می‌شود، افزود: ما متاسفانه فکر و اندیشه بهینه در صنعت خودرو نداریم. همین موضوعات عاملی شده تا تنها به واردات صرف ماشین‌آلات توجه کرده و دربخش توسعه فناوری و ارائه محصولات جدید اقدام چشم‌گیری انجام نگیرد. تولید سنتی به طور حتم قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد.

۶۰ درصد هزینه تمام شده خودروسازان متوجه تولید نیست

این استاد مکانیک با اعلام این که البته باید این موضوع را توجه کرده که ۴۰ درصد هزینه خودروسازان متوجه تولید و ۶۰ درصد به هزینه نیروی انسانی و هزینه بالاسری گروه خودروساز بر می‌گردد، تصریح کرد: این موضوعات عاملی می‌شود تا در نهایت خودروساز با قیمت تمام شده بسیار بالا مواجه شده و همین امر تاثیرات منفی خود را بر عرضه محصول به بازار می‌گذارد.

این کارشناس حوزه خودرو با اشاره به این که اعلام پیش‌فروش‌های گوناگون توسط گروه‌های خودروساز تنها می‌تواند جوی روانی داشته و تاثیرات کمی برای ساماندهی بازار دارد، گفت: بد قولی شرکت‌ها در تحویل محصولات به همراه کاهش عرضه به بازار همین جو روانی را هم تحت تأثیر قرار داده و مردم استقبالی نسبت به این موضوع ندارند و فقط به طور صوری این پیش‌فروش‌ها برای مدیریت بازار اعلام می‌شود، در حالی که هدف تأمین نقدینگی برای گروه‌های خودروساز است.

ابراهیمی نژاد راهکار اصلی برون رفت صنعت خودرو از مشکلات فعلی را داخلی‌سازی دانست و اظهار داشت: خودروساز فکر می‌کند که ما توانایی ساخت داخلی را نداریم، در حالی که تنها ۶ ماه متمرکز به تولید یک قطعه آن هم با همکاری دانشگاهیان باشد، به طور حتم نتایج مثبتی به وجود خواهد آمد. ما کارگر ارزان و انرژی مناسبی در اختیار داریم که می‌توانیم در وضعیت کنونی هم با بومی سازی محصولات مشکلات خود را برطرف کنیم، اما فقط اراده می‌خواهد.

هنوز صنعت خودرو به بدنه کارشناسی دانشگاهیان توجهی ندارد

وی با اعلام این که مدیران گروه‌های خودروساز چندین جلسه با دانشگاهیان در خصوص داخلی‌سازی محصولات و همکاری‌های صنعتی برگزار کرده‌اند، گفت: متاسفانه هنوز صنعت خودرو به بدنه کارشناسی دانشگاهیان توجهی ندارد و فقط به برگزاری چند جلسه اکتفا می‌کنند. جالب اینجاست در ماه‌های اخیر نمایشگاه‌های توانمندی تولید داخلی در صنعت قطعه برگزار شد و من در آن حضور داشتم. به جرات می‌توانم بگویم از طرف خودروساز اراده‌ای برای داخلی‌سازی وجود نداشت.

این کارشناس حوزه خودرو اضافه کرد: رهبری در سخنان خود تاکید کردند که صنعتگران باید به درب اتاق‌های استادان رفته و از آنها کمک بخواهند، اما در عمل این استاد است که به دنبال صنعتگر می‌دود اما او توجهی به استاد ندارد.

ابراهیمی نژاد با تاکید بر این که هنوز خودروساز تصور می‌کند تحریم‌ها لغو خواهد شد تا با شرکای خارجی خود همکاری کند، یادآوری کرد: ما دانش فنی کافی برای تولید خودرو داریم، چرا هزینه‌ها صرف واردات می‌شود اما در بخش صنایع و داخلی‌سازی آن‌ها بودجه‌ای از طرف دولت پرداخت نمی‌شود.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar