دلایل مفید بودن برگزاری مسابقات رالی بین المللی در ایران

چهارشنبه 6 شهریور 98 ساعت 12:59
دلایل مفید بودن برگزاری مسابقات رالی بین المللی در ایران

ایران به جهت قرارگرفتن در مسیر شرق و غرب، می‌تواند مسیر مناسبی برای گذر رالی‌های بین‌المللی باشد؛ اکنون با مجوز دولت برای ورود آنها می‌توان شاهد حضور بیشترشان در خاک ایران باشیم.

رالی اتومبیلرانی و موتورسیکلت، از گذشته علاقمندان زیادی داشته است؛ بعضی از دوستداران این ورزش پرهیجان با اتومبیل و موتورسیکلت‌هایشان راه می افتند و از شهرها، کشورها و یا حتی قاره‌ها می‌گذرند. ایران هم به خاطر موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در حد فاصله شرق و غرب، آسیا را به اروپا پیوند داده و مسیر خوبی برای برگزاری این رالی‌های بین المللی است.

به خاطر موانع و مشکلات، مدتی از ورود گردشگران خارجی با خودروی بالای ۲۵۰۰ سی سی و موتورسیکلت‌های ۲۵۰ سی سی به خاک ایران جلوگیری می‌شد. خیلی از رالی‌ها در ورودی مرزهای ایران توقف می‌کردند و امکان ورود و طی مسیر از خاک ایران را نداشتند، که از لحاظ بین‌المللی وجهه خوبی برای ایران نداشت.

ولی چندی است با همکاری دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مورد تغییراتی رخداده است.

نمی‌توان از ورود رالی‌ها به خاک کشور جلوگیری کرد

ولی تیموری معاون گردشگری،‌ صنایع دستی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: پیش از این به خاطر وجود ممنوعیت ورود خودرو و موتورسیکلت سنگین به ایران، رالی‌های بین المللی در کشورمان نمی‌توانست برگزار شود ولی با رفع این ممنوعیت این امر میسر شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهای جاده ابریشم است، گفت: تا پیش از این در رالی‌های بین‌المللی، خودروها از دیگر کشورها عبور می‌کردند ولی امکان ورود به ایران را نداشتند که وجهه خوبی برای کشور نداشت.

براساس قانون، ورود و خرید و فروش خودرو بالای ۲۵۰۰ سی سی و موتورسیکلت بالای ۲۵۰ سی سی بر اساس نظر پلیس، گمرگ و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، در کشور ممنوع بود، اما در نامه‌نگاری و رایزنی‌ها اعلام کردیم که خودرو و موتورسیکلت گردشگران به کشور خرید و فروش نمی‌شود و تنها مدتی کوتاه و معین در ایران رفت و آمد دارند و سپس خارج می‌شوند.

وی گفت: ورود خودرو و موتورسیکلت گردشگران خارجی موضوع خرید و فروش نیست؛ آن‌ها می‌خواهند زمانی محدود و مشخص در ایران رفت و آمد داشته باشند، که نباید شامل این قوانین شوند که با رفع این محدودیت از این به بعد امکان حضور آنها در ایران وجود دارد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص وضعیت کنونی ورود خودرو بالای ۲۵۰۰ سی سی و موتورسیکلت ۲۵۰ سی سی به ایران گفت: آژانس مجری تور و یا واردکننده گردشگران باید به گمرک وثیقه محضری ارائه دهد و متعهد شود که این خودروها و موتورسیکلت‌ها در کشور نمی‌مانند. علاوه‌بر آن لازم است معاون گردشگری و ذی‌حسابی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به گمرک، تأییدیه و تعهدنامه‌هایی را در ارتباط با خروج موتورسیکلت و خودروی گردشگران خارجی ارائه دهد.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درصدد است طی رایزنی با دولت، مصوبه یا تفسیر قانونی اخذ کند تا ورود خودرو ۲۵۰۰ سی سی و موتوسیکلت تنها با وثیقه و تعهد آژانس میسر شود و دیگر نیاز به نامه‌نگاری از طرف سازمان میراث فرهنگی نباشد، تا روند سرعت بیشتری بگیرد.

تیموری در مورد زمان اجرایی شدن این موضوع گفت: اگر نیاز به اخذ مصوبه از هیات دولت باشد زمان بیشتری می‌گیرد ولی اگر دولت تشخیص دهد تنها نیاز به تفسیر قانون دارد، زمان کمتری نیاز است.

گردشگران خارجی از وجود امنیت به هموطنانشان می گویند

اردشیر درویشی مدیر حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و گردشگری مجوز ورود گردشگران خارجی با خودور بالای ۲۵۰۰ سی سی و موتورسیکلت‌های بالای ۲۵۰ سی سی برای کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به افزایش رویکرد به رالی در سطح جهان این مقوله می‌تواند برای ایران هم سودآور باشد.

وی افزود: معمولاً این گروه از گردشگران یک تا دو هفته در ایران حضور دارند که می‌تواند برای صنایع هتلداری و گردشگری کشور ارزآور باشد. این افراد معمولاً از آثار باستانی کشور بازدید می‌کنند و بیشتر علاقه دارند مقصدشان اصفهان، شیراز و تهران باشد.

درویشی مهمترین نکته مثبت برای ورود این گردشگران به ایران را آگاهی از وجود امنیت در ایران دانست و گفت: امنیت ما از خیلی از کشورهای خارجی بالاتر است و هنگامی که  این گردشگران به ایران می‌آیند می‌بینند برخلاف اخبار رسانه‌های غربی، در ایران امنیت کامل وجود دارد.

وی افزود: پس از مجوز این گروه از گردشگران به ایران حضور آنها چند برابر شده است که برای کشور مایه افتخار است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar