راه نجات صنعت خودرو در واگذاری است

سه شنبه 3 دی 98 ساعت 11:55
راه نجات صنعت خودرو در واگذاری است

نماینده مردم همدان درمجلس شورای اسلامی راه نجات صنعت خودرو سازی را واگذاری به بخش خصوصی عنوان کرد.

امیر خجسته در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس  و در جریان طرح سؤال خود از وزیر صنعت در مورد دلیل عدم توجه به حل مشکل قیمت‌های کاذب در عرصه‌ی خودرو و عدم کاهش تلاطم‌های فعلی گفت: خودروسازی در سنوات گذشته به قصه پرغصه‌ای تبدیل شده است و در این زمینه نارضایتی‌هایی هم به خاطر افزایش قیمت خودرو ایجاد شده بود. ابتدا قرار شد قیمت خودرو، از طرف خودروسازی‌ها ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین شود که همین ۵ درصد هم عملی نشد و تعهدات اجرایی نشد. علاوه بر ما شاهد بستن قراردادهایی  یک طرفه و به ضرر مردم بودیم و تعهدات مردم عملی نشد و نوعی سردرگمی و آشفتگی در خودروسازی‌ها ایجاد شد.

وی افزود: خودروسازان ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان، ۲۰ هزار  میلیارد تومان به بیمه و بخش خصوصی، بدهکارند و یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو معوقه دارند. ما همچنین بازدیدهای میدانی از خودروسازی داشتیم و دیدیم که خوشبختانه تمام ظرفیت خودروسازان به کار گرفته شد و از تولید روزانه ۱۸۰۰ دستگاه به ۳۶۰۰ دستگاه رسیده که حرکت خوبی است.

نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به کاهش میزان پیش فروش خودرو به زیر ۵۰ درصد هم گفت: تولید سال ۹۸، ۹۶۰ هزار دستگاه خودرو بوده که در این بین از یک میلیون و ۱۰۰ خودرو معوقه ۸۰۰ هزار دستگاه آن تحویل شده و ۳۰۰ هزار دستگاه دیگر باقی مانده که باید با این میزان تولید آن هم تحویل شود.

وی یاد آور شد: ما حرکت‌های خوب خودروسازان را تحسین می‌کنیم اما سوالمان این است که چه برنامه‌ای برای پرداخت معوقات و تحویل ۳۰۰ هزار خودرو دارید. یکی از ابرچالش‌های ما خودروسازان هستند. دولت در سایپا ۱۴ درصد و در ایران خودرو ۱۷ درصد سهام دارد اما پایش را در کفش سهامداران کرده و هر طور می‌خواهد مدیریت می‌کند. در واقع مدیریت خودروسازی هم دولتی است. در حالی که باید به بخش خصوصی واگذار شود که قدرت رقابت وجود داشته باشد.

خجسته با طرح این سؤال که چه برنامه‌ای برای واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی وجود دارد به ایجاد  ۶۰۰ هزار اشتغال در خودروسازی اشاره کرد و گفت: اگر در این زمینه غفلتی انجام گیرد چالش‌هایی ایجاد خواهد شد. باید برنامه خود برای واگذاری به بخش خصوصی، سرمایه گذاری‌های خارج از کشور که زیان‌ده است و همچنین پرداخت تعهدات به مشتریان را ارائه کنید.

این نماینده مجلس  با تاکید بر ضرورت به حداقل رساندن میزان پیش فروش خودرو، یادآور شد: دولت باید سهام خود در خوردوسازی‌ها را واگذار کند تا گروه‌های خودروسازی قدرت رقابت با دنیا را داشته باشند. در این رقابت خودروهای کم کیفیت، ضعیف و پرمصرف و آلاینده جایی ندارند .

خجسته در پایان راه نجات خودروسازی را واگذاری آن به بخش خصوصی عنوان کرد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar