رویدادهای مهم خودرویی هفته سوم مهر ۹۸

بروزرسانی در: پنج شنبه 18 مهر 98 ساعت 13:16
رویدادهای مهم خودرویی هفته سوم مهر 98

اهم اخبار خودرویی این هفته را «دادگاه قاچاق قطعات»، «حذف احتمالی پراید و پژو ۴۰۵»، «تغییر مدیرعامل پارس‌ خودرو» و «آغاز پیش ‌فروش جدید خودرو» تشکیل می‌دهند که آنها را مرور کرده‌ایم.

آغاز پیش‌فروش جدید خودرو

این هفته دور جدید پیش ‌فروش خودروهای داخلی با پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو کلید خورد، پیش‌فروشی که وزارت صنعت،معدن و تجارت به احتمال زیاد در راستای تأمین مالی خودروسازها مجوز آن را صادر کرده است. این در حالی است که وزارت صمت به خاطر انبوه تعهدات معوق خودروسازان و اعتراضات مشتریان، پیش‌فروش را ممنوع اعلام کرده بود. به‌نظر می‌رسد بحران مالی خودروسازان، علت اصلی لغو ممنوعیت پیش ‌فروش بوده، چه آنکه تسهیلات مالی وعده داده شده از طرف دولت، در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار نگرفت و گروه‌های خودروساز و قطعه‌ساز با بحران مالی رو به رو شدند.

پراید و پژو ۴۰۵ می‌روند؟

داستان حذف خودروهای قدیمی و غیراستاندارد از چرخه تولید، این هفته وارد فاز جدیدی شد، چه آنکه رئیس سازمان ملی استاندارد از احتمال کنار گذاشته شدن آنها صحبت به میان آورد. نیره پیروزبخت در مراسم روز جهانی استاندارد با ذکر اینکه سازمان از دوشنبه هفته آینده تکلیف خودروها (استاندارد یا غیراستاندارد بودن آنها) را مشخص می‌کند، گفت: خودروهایی که مشکلی بابت استاندارد نداشته باشند، تولیدشان ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت، با توقف تولید رو به رو می‌شوند. وی تاکید کرد: طی روز‌های آینده شورای‌عالی استاندارد تشکیل جلسه می‌دهد و اگر در این نشست مشخص شود خودرویی نتوانسته شرایط لازم را برای تأیید استاندارد به‌دست بیاورد، ما توقف تولید آن را اعلام خواهیم کرد. پیروزبخت این را هم گفت که با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی شهروندان، حتی در صورت فشار و مشکل‌آفرینی هم این استانداردها اعمال خواهند شد.

حواشی دادگاه قاچاق قطعات

آغاز دادرسی پرونده مربوط به قاچاق قطعات خودرو که از اواخر هفته پیش کلید خورد، این هفته هم ادامه یافت. در این پرونده که متهمان آن را مدیران گروه قطعه‌سازی عظام و بعضی کارمندان گمرک تشکیل می‌دهند، اتهاماتی از جمله دست‌اندازی ۴هزار میلیارد تومانی به بیت‌المال، صدور اظهارنامه‌های گمرکی خلاف واقع و پرداخت رشوه مطرح شده است. متهم اصلی این پرونده، عباس ایروانی مدیر گروه قطعه‌سازی عظام است که جلسات دادگاه وی طی هفته پیش و این هفته با ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. این جلسات البته خالی از حاشیه هم نبود، چه آنکه گهگاه جدال لفظی میان ایروانی و قاضی صلواتی در گرفت. همچنین به خاطر تصاویری که از ایروانی و دیگر متهمان پرونده منتشر شد (مثلاً در تصویری، این‌طور به‌نظر می‌آمد که ایروانی پای دیگر متهم پرونده را بابت کنترل صحبت‌هایش لگد می‌کند)، جای متهمان در دادگاه عوض شد.

موج تغییرات به پارس‌خودرو رسید

موج تغییرات مدیریتی در صنعت خودرو، این هفته دامان پارس ‌خودرو را هم گرفت. بر این اساس، طی حکمی از طرف میرجواد سلیمانی مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، علی شیخ‌زاده به‌عنوان مدیرعامل جدید پارس‌خودرو معرفی و جایگزین ناصر آقامحمدی شد. طبق حکم مدیرعامل سایپا اما آقامحمدی هم راهی کاشان شد تا سکان هدایت سایت تولیدی سایپا در این شهرستان را به دست بگیرد.سایت کاشان البته به سایپا سیتروئن معروف است، چه آنکه گفته می‌شود ۵۰ درصد از سهام آن به خودروساز فرانسوی فروخته شده است. این در حالی است که سیتروئن پس از تحریم صنعت خودرو، از ایران رفت و معلوم نیست مدل همکاری طرفین هم اکنون به چه شکل است.

دنیای اقتصاد

قیمت بنزین در کشورهای همسایه + جدول

خودروسازان رکورددار کاهش تولید شدند

طرح ساماندهی صنعت خودرو مسکوت ماند

۴ رقم آخر سمت راست کد ملی رمز کارت سوخت است

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar