پژو سیتروئن خسارت وارد شده به قطعه سازان را باید پرداخت کند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
پژو سیتروئن خسارت وارد شده به قطعه سازان را باید پرداخت کند

کمپانی‌های خودرو سازی باید ارزش سرمایه گذاری و میزان آورده گروه‌های پژو سیتروئن در کشور را اعلام کنند چون که تا به حال قطعه سازان از اندازه سرمایه گذاری انجام گرفته به دست این کمپانی‌ها در کشور اطلاعی ندارند.

فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران، با اشاره به طرح مساله پرداخت ضرر و زیان به قطعه سازان در جریان تعلیق فعالیت پژو سیتروئن، اظهار داشت: با توجه به اینکه قراردادهای تازه خودرویی به دست کمپانی‌های خودروسازی و سازمان گسترش منعقد شده است در برابر رفتار خودروسازان خارجی، سازمان گسترش و خودروسازان داخلی هستند که باید جوابگو باشند.

دولت و خودروسازان باید جوابگوی رفتار پژو سیتروئن باشند

وی تاکید کرد: قرارداد طراحی پلت فرم‌های تازه میان ایدرو، خودروسازان داخلی و خودروساز خارجی منعقد شده است و هیچ قطعه سازی به صورت مستقیم نه اجازه دارد و نه می‌تواند برای ساخت یک پلت فرم تازه با خودروساز خارجی قرارداد امضاء کند.

بهنیا با طرح این پرسش که آیا خودروساز داخلی با اقدام گذشته پژو سیتروئن برای خود از خودروساز خارجی تضامینی کسب کرده است یا خیر؟ تاکید کرد: امروز با توجه به ضرر و زیانی که متوجه قطعه سازان می‌شود، باید کمپانی‌های خودروسازی بر پایه میزان سرمایه گذاری خارجی که به دست این کمپانی‌ها در کشور انجام گرفته، خسارت قطعه سازان را پرداخت کنند.

وی با تأیید این مساله که تضامین همان اندازه سرمایه گذاری خودروسازان خارجی در کشور است، افزود: کمپانی‌های خودروسازی باید ارزش سرمایه گذاری و اندازه آورده کمپانی‌های پژو سیتروئن در کشور را اعلام کنند چرا که تا به حال قطعه سازان از میزان سرمایه گذاری انجام گرفته به دست این کمپانی‌ها در کشور اطلاعی ندارند.

خودروساز از قطعه ساز بابت تولید قطعات چک تضمین می‌گیرد!

سخنگوی انجمن قطعه سازان همینطور با اشاره به سابقه همکاری ۲۵ ساله قطعه سازان با خودروسازان داخلی، ذکر کرد: در این مدت هیچ زمان سابقه نداشته که قطعه ساز داخلی از خودروساز بابت تولید قطعات تضمین بگیرد و خودروساز هم در این باب تضمینی را پرداخت کند بلکه این خودروساز است که از قطعه ساز چک تضمین کسب می‌کند.

بهنیا افزود: به طور قطع این رویه‌ای بوده که سالهاست میان خودروساز و قطعه ساز رایج است، و جریان غلطی است چون زمانی که سند و مدرکی در دست قطعه ساز نیست چگونه می‌تواند خسارت کسب کند.

وی با اشاره به اینکه در قرارداد تازه، خودروسازان باید خسارت قطعه سازان را پرداخت کنند به ذکر یک مثال در این ارتباط پرداخت و افزود: در صورتی که همین امروز قطعه ساز داخلی مشارکتی را با خودروساز خارجی شروع می‌کرد و در جریان طراحی پلت فرم خودروساز داخلی را به همکاری دعوت می‌کرد چنانچه شیوه تولید پلت فرم با مشکل رو به رو می‌شد و خودروساز خارجی به علت تحریم قطع همکاری می‌کرد، خودروساز داخلی از قطعه ساز خسارت کسب می‌کرد.

قطعه سازان با اطمینان از خودروسازان وارد قراردادهای جدید شدند

این فعال در صنعت قطعه سازی ایران تاکید کرد: در قراردادهای تازه هم شروع مذاکرات با خودروسازان خارجی یا سازمان گسترش، وزارت صنعت و معدن و یا خودروساز داخلی بوده است و بدین سبب قطعه سازان به عنوان زیر مجموعه این شراکت وارد جریان تولید شده‌اند.

بهنیا همینطور به دلیل حضور و همکاری قطعه سازان در قراردادهای تازه اشاره کرد و گفت: زمانی که قطعه سازان در این قراردادهای تازه خودرویی حضور یافتند با آگاهی و اطمینان از اینکه خودروساز داخلی، یکبار این مسیر را رفته و ضربه خورده و در قرارداد تازه تضمین لازم را دریافت کرده است، اقدام به همکاری کرد.

 باید میزان سرمایه گذاری پژو سیتروئن در ایران اعلام شود

وی ادامه داد: پس در این وضعیت انتظار می‌رود که اندازه سرمایه گذاری باقی مانده پژو سیتروئن در ایران اعلام شود تا قطعه سازان از این محل خسارتشان را کسب کنند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران در مورد اصلاح این رویه در قرارداد خودروساز و قطعه ساز، گفت: این کار باید به دست وزارت صنعت و معدن، کمیسیون صنایع مجلس و یا سازمان گسترش که قدرت کافی دارند به خودروساز دیکته شود تا خودروساز در قرارداد با قطعه ساز بپذیرد که باید تضامین کافی را بدهد.

قطعه سازان همواره در قرارداد با خودروسازان اعتماد کرده‌اند

سخنگوی انجمن قطعه سازان خاطرنشان کرد: وضعیت خودروسازی در ایران به شیوه‌ای است که همواره قطعه ساز پشت خودروساز حرکت می‌کند بدین سبب زمانی که خودروساز با قطعه ساز داخلی قراردادی را امضاء می‌کند این اطمینان را دارد که خودروساز با آگاهی از تجارب قبلی مسیرهای خروج خودروساز خارجی را پیش بینی کرده و تضامین لازم را دریافت کرده و با این پیش فرض همواره قطعه سازان به قرارداد با خودروسازان اعتماد کرده و سرمایه گذاری کردند.

بهنیا همینطور با اشاره به تغییر رویه قطعه سازان در قراردادهای تازه خودرویی، تاکید کرد: از این به بعد قطعه سازان با این نحوه وارد قراردادهای تازه نخواهند شد و تا زمانی از جزئیات قراردادها مطلع نشوند و تضمین کافی در این خصوص کسب نکنند امکان ندارد وارد هیچ قرارداد پلت فرم تازه‌ای شوند.

وی در آخر یادآوری کرد: بارها اعلام کردیم که قطعه سازان امین هستند و اجازه دهید در جریان جزئیات قرارداد با خودروسازان قرار بگیرند و در این باب از خودروسازان هم درخواست شد که مجمعی را تشکیل داده و قطعه سازانی را که بنا دارند وارد ساخت پلت فرم تازه شوند دعوت کرده و در مورد قرارداد با کمپانی‌های خارجی شفاف سازی کنند چون که قطعه ساز باید در جریان راهی که طی می‌شود قرار گیرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar