طرح آب سوز کردن خودرو‌ در هاله‌ای از ابهام

بروزرسانی در: چهارشنبه 13 آذر 98 ساعت 11:55
طرح آب سوز کردن خودرو‌ در هاله‌ای از ابهام

یکی از هیجان‌انگیز‌ترین موادی که می‌تواند به عنوان سوخت مورد استفاده قرار بگیرد و اگرچه سال یکبار مدعی جدیدی پیدا می‌کند، آب است.

دغدغه‌هایی مثل آلودگی هوا، محدودیت‌های سوخت‌های فسیلی، قیمت تمام شده بنزین و مواردی از این قبیل، سالهاست که خودروساز‌ها را در تمام نقاط دنیا به سمت پیدا کردن سوخت جایگزین برای بنزین حرکت می‌دهند.

برق، انرژی خورشیدی، گازوئیل، گاز LPG، گاز CNG و هزاران ماده دیگر برای جایگزین شدن بنزین مورد ارزیابی قرار گرفتند و هر یک از آن‌ها می‌توانستند منبعی برای تأمین انرژی و به راه انداختن نیروی محرکه خودرو باشد؛ تنها چیزی که به آن نیاز داشتیم یک واکنش شیمیایی و آزاد شدن ناگهانی انرژی بود.

یکی از هیجان‌انگیز‌ترین موادی که می‌تواند به عنوان سوخت مورد استفاده قرار بگیرد و اگرچه سال یکبار مدعی جدیدی پیدا می‌کند، آب است؛ تصور اینکه خودرویی بتواند با چند لیتر آب به راه بیفتد و جهان را از شر تمام آلایندگی‌ها خلاص کند اتفاق فرای تصور و چیزی شبیه به رؤیا است.

طی این سال‌ها، بار‌ها افراد گوناگونی در گوشه و کنار دنیا سر بلند کرده و در سایت‌ها، روزنامه‌ها، مجلات علمی و دنیای حمل و نقل ادعای ساخت خودرویی با مصرف آب را داشتند که متأسفانه اغلب آن‌ها پوچ از آب درآمدند.

چارلز اچ گرت یکی از قدیمی‌ترین افراد مدعی در این حوزه محسوب می‌شود؛ در ۸ سپتامبر سال ۱۹۳۵ و در یکی از روزنامه‌های آن دوران منتشر شد که مبنی بر آن آقایی به نام گرت خودرویی را با سوخت آب برای چند دقیقه به نمایش درآورده است. روش مورد استفاده او الکترولیز آب به اکسیژن و هیدروژن بود که در همان سال ثبت شد.

در سال ۱۹۸۰ استنلی مایر ادعا کرد که او قادر به استخراج انرژی از آب شده‌است و متاسفانه دادگاهی در اوهایو در سال ۱۹۹۶ او را به جرم تقلب و کلاه‌برداری گناهکار تشخیص داد.

در سال ۲۰۰۲ شرکتی اعلام کرد که دستگاهی را با قابلیت استخراج انرژی از آب تولید کرده است و در سال ۲۰۰۳ این شرکت اعلام کرد که این فناوری را برای به حرکت درآوردن خودرو ارتقا داده‌است. ولی در نهایت با جذب بیش از ۲٬۵ میلیون دلار سرمایه، هیچ دستگاهی را به بازار ارائه نکرد و بنیان‌گذار آن به پنج سال و بازپرداخت خسارت محکوم شد.

از سال ۲۰۱۶ فردی ایرانی مدعی ساخت خودرویی شد که تنها از آب برای تأمین انرژی استفاده می‌کند. اعلام این خبر در در روز‌های ابتدایی جنجال زیادی به پا کرد، اما دیگر خبری از آن نشد و تصورمی‌کردیم به همان سرانجام همیشگی دچار شده است، اما اخبار منتشر شده در چند روز گذشته خبر از فعالیت سامانه ثبت نامی می‌دهد که نام فرد مدعی بر آن حک شده است. اگر چه بعد سال‌ها تجربه تلخ امیدی به حقیقی بودن این طرح نمانده، اما تأیید شدن آن می‌تواند دنیا را تحت تأثیر قرار دهد.

تا حالا هیچ مجوزی در مورد پیش ‌فروش تجهیزات خودرو آب سوز صادر نشده است

سیدرضا مفیدی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص طرح آب سوز کردن خودرو‌های شخصی، گفت: تا حالا هیچ مجوزی در مورد پیش ‌فروش تجهیزات خودرو آب سوز صادر نشده است. این پروژه از انواع کانسپت‌های غیر تجاری خودرو به شمار می‌رود که سال‌هاست در دنیا در حد تحقیقاتی رونمایی شده است و هم اکنون قابلیت تجاری شدن ندارد.

او ادامه داد: بطور خلاصه در بهترین وضعیت، مصرف انرژی برای تبدیل آب به سوخت همان میزانی است که در مصرف انرژی‌های دیگر به کار می‌رود. مصرف انرژی برای تبدیل آب به سوخت، برای حرکت خودرو و نیروی لازم برای پیشروان همچنان از طریق برق یا انواع سوخت‌های دیگر بایستی تأمین شود.

طرح آب سوز کردن خودرو‌ در هاله‌ای از ابهام و سکوت قرار گرفته است

احمد نعمت ‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در خصوص ادعای گذشته یک ایرانی مبنی بر تولید خودرویی با سوخت آب، گفت: این موضوع چند روزی است که فضای مجازی را در بر گرفته است و ما هم به عنوان فعالان صنعت خودرو به دنبال پیگیری این موضوع بودیم.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: یک ایرانی با ادعای اینکه اختراع او می‌تواند موجب شود خودرو‌های معمولی تنها با چند لیتر آب و یک جسم جامد به راه بیفتد در سایت‌ها و شبکه‌های تلویزیونی حضور پیدا کرده است.

نعمت‌بخش ادامه داد: انجمن خودروسازان پذیرای چنین طرح‌هایی هست و حتی مرکز تحقیقات شرکت‌های خودروسازی گوناگون تقاضای بررسی این طرح را داشتند، اما متأسفانه فرد مدعی با ترس از اینکه مبادا اختراع او دزدیده شود از حضور در مراکز تحقیقاتی اجتناب کرده است.

او تصریح کرد: حتی یکی از همکاران ما در این حوزه وارد سایت این شرکت شده و برای آب‌ سوز کردن خودرو ثبت‌ نام کرده است، اما تا به امروز خبری از آن‌ها نشده است.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: از سال‌های دور همواره افراد بسیاری ادعا کردند که اختراع آن‌ها می‌تواند موجب شود تا خودرو‌ها با استفاده از آب به راه بیفتند، اما متأسفانه تمامی آن‌ها آنچه که ادعا می‌شد نبودند.

نعمت ‌بخش افزود: ظاهراً فرد مدعی سامانه‌ای برای ثبت‌نام به راه انداخته است و امیدوار هستیم که به راستی به این اختراع دست پیدا کرده باشد، ولی متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده خبر جدیدی به دستمان نرسیده است.

او ادامه داد: این طرح در هاله‌ای از ابهام و سکوت قرار گرفته است، اگر تولید چنین محصولی حقیقت داشته باشد، وزارت صمت، انجمن خودروسازان و حتی سازمان محیط زیست بدون شک حاضر به خرید و حمایت از این طرح خواهد بود، اما نیاز به ثبت و انجام تست‌های آزمایشگاهی دارد.

در خودرو آب سوز؛  آب  تبدیل به هیدروژن  و محترق می‌شود

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در خصوص طرح آبسوز کردن خودرو، گفت: یکی از این طرح‌ها از نزدیک دیده‌ام که ظاهراً کار می‌کند، اما تا کنون هیچ مرکز معتبری این خودرو‌ها و موتور‌ها را آزمایش نکرده است.

این کارشناس خودرو ادامه داد: یکی از مواد مهم در خودرو طول عمر آن است، که مسئله مهمی به شمار می‌رود. آب سوختنی نیست، برای این عمل آب را باید تبدیل به هیدروژن و اکسیژن کنند و این هیدروژن است که محترق می‌شود، در این زمان دمای موتور افزایش می‌یابد و به شدت به موتور آسیب می‌رساند، از این رو این کار امکان‌پذیر نیست.

خودرو آب سوز یا دروغی قدیمی؟/ اختراعی شگفت انگیز اما در هاله‌ای از ابهام

کاکایی بیان کرد: استفاده از خودرو‌های آب‌سوز عملاً امکان‌پذیر نیست و به کاهش مصرف به بنزین کمک نخواهد کرد، آب را به دو روش می‌توان آماده احتراق کرد، یکی آن را الکترولیت می‌کنند یا با یک ماده جامدی ترکیبی از آلومینیوم پتاسیم، هیدروژن و اکسیژن را جدا می‌کند.

او افزود: در روش الکتریکی، الکترولیت انرژی برق لازم دارد که در این روش از آن استفاده نمی‌کنند، در روش دوم که از یک ماده جامد استفاده می‌شود، این ماده باید مصرف شود تا از آن بتوان استفاده کرد، به همین خاطر نمی‌توان گفت که این روش موجب کاهش هزینه‌های مصرفی شود.

این کارشناس خودرو تشریح کرد: هزینه چنین کاری عملاً خیلی بالاست. از نظر مهندسی مکانیک این کار جز هزینه برای مصرف‌کننده چیز دیگری ندارد.

کاکایی گفت: خیلی از محصولات با تبلیغات پررنگ می‌شوند و در عمل کارایی ندارند که می‌توان ادعا کرد این طرح می‌تواند جزو یکی از این تبلیغات باشد که عملی شدن آن جای سؤال دارد.

او با تأکید بر اینکه اجرا شدن این عمل نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد، گفت: مدت‌ها برای این موضوع مطالعه کرده‌ام و هیچ مدرکی را بدست نیاوردم تا بتوان ادعا کرد این طرح عملی می‌شود. موتوری که با آب کار می‌کند را دیده‌ام، اما این کار کردن کاملاً موقت است.

این کارشناس خودرو ادامه داد: از نظر قوانین ترمودینامیکی چنین کاری در عمل امکان‌پذیر نیست، بدین معنا که باید انرژی برق مصرف شود که هزینه بالایی دارد یا باید از آن ماده جامد که گفته شد، استفاده شود.

کاکایی گفت: ممکن است همچین طرحی به صورت نمایشی در زمان کوتاهی عملی شود، اما اجرا شدن آن ممکن نیست. به طور مثال مدتی پیش تبلیغ شد که با سیب زمینی لامپ را روشن می‌کنند ممکن است در ابتدا این سؤال پیش آید که چرا اینگونه برق تولید نمی‌کنید، اما این روش از نظر صنعتی قابل اطمینان نیست و تبعات زیادی دارد.

او با اشاره به اینکه آب انرژی‌زایی ندارد، گفت: آب مصرف‌کننده انرژی است و آن را تولید نمی‌کند. اختراع لزوماً به معنای کاربرد عملیاتی نیست، ممکن است یک روشی در ابتدا اختراع شود، اما اینگونه نیست که آن روش عملیاتی و تولید شود.

این کارشناس خودرو ادامه داد: یکی از مراکز معتبر باید این نوع آزمایش را بررسی کند، اما آنچه مشاهده شده هیچ مرکزی حاضر به آزمایش این اختراع نیست. در خودرو دو تست عملیاتی و دوام عمر انجام می‌شود که این آزمایش این دو تست را انجام نداده است.

سکوت فرد مدعی در تولید این محصول علامت سوال‌های بسیاری پیش روی ما می‌گذارد، اختراعی ثبت نشده که بدون داشتن مجوز‌های لازم و از طریق اینترنت به دست مردم می‌رسد و هیچ تضمینی در خصوص عملکرد آن وجود ندارد. اختراعی که با بهانه ترس از دزدیده شدن از دسترس مراکز تحقیقاتی فعال در این حوزه دور می‌ماند.

هیچ نشانه‌ای از عملکر واقعی یا غیر واقعی این طرح پیدا نمی‌شود؛ از طرفی این طرح بدون مجوز  فروش، ثبت اختراع و هیچ تأییدیه دیگری ثامانه ثبت ام به راه انداخته و افراد بسیاری برای آن صف بسته‌اند و از سوی دیگر هیچ مطق علمی آن را تایی نمی‌کند که به آن امید داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar